- Ries12 juni 2018 om 10:20
Hallo,
Sinds iets meer dan een jaar heb ik regelmatig maagzuur. Na een doktersafspraak een kleine jaar geleden zei hij dat ik langzamer en langer moest kauwen en dat dit de oplossing wel zou zijn. Dit werkte niet heel erg goed.
Een collega van me raadde me aan om citroensap en appelazijn in een kopje water op te lossen en dat te drinken. Voor mijn idee werkte dat erg goed, en had ik vrijwel geen klachten meer. Echter kreeg ik het vrijwel niet naar binnen (vind het erg vies) dus ik stopte hier ook weer mee. Er is wel te leven met de hoeveelheid maagzuur wat ik heb.
Ik heb vooral maagzuur als ik vet heb gegeten (patat, pizza etc.), dan heb ik de volgende morgen geen eetlust meerUiteindelijk werd mijn ontlasting ook wat geliger en het stinkt enorm. Op dat moment was ik op vakantie dus ik kon niet zomaar naar de dokter. Ik ging samen met mijn vriendin erop googlen en kwamen we tot de conclusie dat ik een maagzuur tekort heb. Dit staat in verband met vrijwel alle klachten die ik heb (weinig eetlust, af en toe erg moe, het idee dat mijn slokdarm vol zit, veel lucht boeren (wat soms ook niet lukt) etc.).
Wat er gebeurd is; maagzuur breekt vetten af, en als er een tekort aan maagzuur is, gebeurd dit niet zoals het hoort. De vetten moeten toch weg, en komen er via de ontlasting uit. Vandaar de gelige ontlasting.
Met deze informatie ben ik direct naar de dokter gegaan na mijn vakantie, en die zei dat een tekort aan maagzuur vrijwel nooit voorkomt en hij vermoed dat ik een maagbacterie heb.
Ook dit ben ik gaan googlen en er staat dat je van een maagbacterie veel maagpijn krijgt, maar hier heb ik dus absoluut geen last van.
Wat denken jullie? Ik hoor het graag en alvast bedankt voor het lezen van deze lap tekst! 🙂Groetjes,
Richard
8 reactiesReagerenJohn (moderator)
12 juni 2018 om 10:33Een maagbacterie zou heel goed kunnen, gezien de klachten. Maar dat zal dan met een gastroscopie moeten worden onderzocht
ReagerenRies12 juni 2018 om 10:46Ik ga morgenvroeg naar de dokterspraktijk om bloed te laten prikken, dus laat ik die uitslag eerst afwachten..
Ik ben als de dood voor als er een slang mijn mond in moet.. 🙁
ReagerenRies12 juni 2018 om 11:05In ieder geval bedankt voor de reactie!
ReagerenRies15 juni 2018 om 10:38Hallo!
Ik heb afgelopen woensdagochtend bloed laten prikken, en zojuist de uitslag gekregen: Negatief voor de maagbacterie.
Dat is het dus niet..Zou iemand een idee hebben wat het kan zijn? Ik vermoed toch nog steeds een tekort aan maagzuur..
Mvg,
Reageren
RichardRies15 juni 2018 om 10:57Trouwens nog een foto van de kleur van de ontlasting. Soms is het iets bruiner, maar vind dit toch raar..
Reageren
Heel af en toe komt er ook waterige diarree uit, maar 9 van de 10 keer is zacht/normaal.John (moderator)
15 juni 2018 om 11:03Een maagbacterie is met bloedonderzoek lang niet altijd vast te stellen….Vraag een verwijzing naar de MDL arts
ReagerenCatootje15 juni 2018 om 12:06Vetten heb je nodig maar wel de juiste vetten en geen junkfood, zoals kant en klare pizza en patat. Veel mensen hebben te weinig maagzuur, door een combinatie van een onevenwichtig voedingspatroon, verzuring van het lichaam, tekorten aan diverse voedingsstoffen, stress enz.
Belangrijk is om te zorgen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment. Vooral ook zorgen voor groenvoer en oplosbare vezels. Diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren zijn belangrijk voor je maagzuur, zoals magnesium, zink, vitamine B, carnosine enz. In junkfood zitten nauwelijks voedingsstoffen en vezels en zijn daarom minder aan te bevelen.
ReagerenCatootje15 juni 2018 om 12:09Overigens kan ook candida nog aan de orde zijn. Je zou advies kunnen vragen op natuurgeneeskundig gebied om een en ander te laten uitzoeken en ook naar je voedingspatroon te kijken.
Reageren