Alternatieve hulp bij enkelblessure, advies?

  • #256

    Te veel afleiding voor de jongens.... hahaha

    #257

    Hahahaha, ik ga ze drillen als ik zelf niet mee mag doen!

    #258

    Hey, ik heb weer eens een vraagje....

    Tijdens de kerstdagen kwam bij alle familie bezoek uiteraard mijn enkel ter sprake ( goh, waarom nou toch?????). Een oom van mijn vriend kende iemand die ook altijd maar weer door zn enkel ging en liep te strompelen  ( zijn woorden ) en die was uiteindelijk geopereerd.  Alleen had hij het erover dat bij die persoon de pees waarmee je de voet heft, ben de naam even kwijt,  korter gemaakt was. Het is mij niet helemaal duidelijk geworden of hij misschien een klapvoet had, want daardoor is bij mij die pees verzwakt, zeggen ze in het zh. Dus ik weet ook niet of dit bij diegene het probleem was, of zn enkel.

    Maar weet jij of dat idd zou kunnen werken? Ipv inkorten van de enkelbanden? Op dit moment is die pees bij mij trouwens ook ingescheurd en beschadigd bij de aanhechting.

    Ik heb nergens iets kunnen vinden over deze mogelijkheid en Dennis kent het ook niet als oplossing voor een instabiele enkel......

    #259

    Een klapvoet ontstaat door een zwakte van de voetheffers (m. extensor hallucis longus en brevis, m. extensor digitorum longus en brevis en m. tibialis anterior). Dat kan een aandoening van een of meerdere van deze spieren zijn, of er gaat iets mis in de aansturing van de spieren vanuit de kuitbeenzenuw ( nervus peroneus). Soms ontstaat er een (tijdelijke) klapvoet als er bijvoorbeeld een blokkade wordt geplaatst in de "lage" rug t.h.v. de 4-5 de lumbale wervel. De centrale aansturing komt namelijk vanuit de lage rug.
    Een peescorrectie heeft alleen dan zin, al er iets met de betreffende spier is waardoor er instabiliteit in de enkel ontstaat.
    Wanneer een enkel door enkel trauma instabiel is ondat de enkelbanden te ver opgerekt of afgescheurd zijn, zal daar de correctie moeten plaats vinden.

    #260

    Duidelijk!

    Bij mij kwam het toen idd door die hernia's en wervels die daardoor ook niet goed zaten en daardoor beknelde zenuwen, L3-4, L4,5 en L5-S1. En daar bovenop een mislukte zenuwblokkade met als gevolg een zenuw ontsteking. Daardoor is die pees verzwakt. In die periode functioneerde mijn onderbeen helemaal niet zo als het hoorde, ik zakte als het ware door mn knie en kon mn voet niet daar neerzetten waar ik dacht dat ik dat deed. Tegen stoepranden of opstapjes aanlopen terwijl dat niet de bedoeling was en dat soort dingen.In combinatie met toen al een instabiele enkel ging dat regelmatig niet goed, ik heb toen ruim 3 maanden alleen met krukken kunnen lopen. Nu zit er nog vaak een bobbel, vocht, bij die pees en is het pijnlijk, vaak samen met last van die enkel.

    Maar het alle problemen die ik nu heb, komen door mn enkel, ook dat die pees nu beschadigd is. Dus dan zou deze operatie bij mij geen zin hebben..... Ook dit was lief mee gedacht, maar geen optie dus.....

    #261

    Is er ook al eens een EMG gemaakt? Is er wel eens TENS geprobeerd?

    #262

    Een EMG is toch dat onderzoek naar je spieren en zenuwen hoe die reageren? Zo'n soort onderzoek heb ik gehad bij de pijnpolie , daar kwam uit dat mn linkerbeen minder kracht en controle heeft dan rechts. Maar die conclusie kon ik met trainen ook trekken. En ik heb toen ook een TENS apparaatje gekregen van de pijnpolie, voor mn rug en de uitstralings pijn in mn been.

    #263

    De problemen met die enkel had ik trouwens al veel langer hoor, dat is al vanaf mn 15e, 16e. Toen heb ik voor de eerste keer de banden gescheurd en ben daar veel te snel weer mee gaan sporten,waardoor ik er steeds weer door heen ging. Eigen schuld, maar op die leeftijd maakte ik me niet zo druk om de gevolgen op langere tijd, ondanks waarschuwingen van dokters, trainer en fysio......

    Bereken hier je BMI

    De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

    cm
    KG
    #264

    En heb je iets aan de TENS gehad?

    #265

    Voor de pijn hielp het wel

    #266

    Heb je een de buitenkant van je been, net onder de knie waar het knobbeltje van het scheenbeen zit, pijn of een doof gevoel?

    #267

    Nee daar niet, dat zit lager. Aan de zijkant halverwege de kuit tot over mn enkel en boven op mijn voet, bij de middelste 3 tenen en in die tenen voel ik ook minder.

    #268

    Het dove gevoel zit er sinds die hernia altijd,  pijn was er toen heel erg, nu alleen als ik soms een keer weer last van mn rug heb

    #269

    hmm.. dat zou dan een huidzenuw moeten zijn . Dat kan ik zo 1-2-3 niet linken aan je enkelproblemen. Tenzij ze door het omzwikken bekneld/beschadigd is geraakt. Er is heel wat mis gegaan in ieder geval. En jij zit er helaas mee.

    #270

    Dit is zo sinds die hernia, toen is het begonnen.

Het onderwerp ‘Alternatieve hulp bij enkelblessure, advies?’ is gesloten voor nieuwe reacties.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief