- Anoli4 september 2013 om 17:58
Hoi,
Zaterdagochtend heb ik een beetje diarree gehad. Ik schat ongeveer 2,5 uur nadat ik mijn gebruikelijk anticonceptiepil heb ingenomen. Het was maar één keer en het was, zeg maar, een beetje dunne, brijerige ontlasting. Ik voelde me niet ziek en daarna was de diarree ook meteen over. Wel heb ik die zaterdagavond seks gehad.
Als ik dokterdokter.nl moet geloven, kan het niet zoveel kwaad:
“Diarree is als regel een aandoening van het laatste deel van de darmen. Omdat de pil al in het eerste deel van het maagdarmkanaal wordt opgenomen en wel in de maag en de twaalfvingerige darm heeft diarree als regel geen gevolgen voor de werking van de pil. De werking van de pil is wel verminderd als de diarree behandeld wordt met medicamenten als Norit® of Agarol®. Ook als er sprake is van langer durende waterige diarree kan de werking van de pil verminderd zijn”.
Maar op heel veel andere websites lees ik helaas dat diarree wél betekent dat de werking van de pil vermindert is en je maatregelen moet nemen… Ook mijn bijsluiter zegt dat. Of zou dat alleen maar in de bijsluiter staan omdat ze zich in moeten dekken en de kleinste kans moeten voorkomen? Ik weet gewoon niet wat ik moet geloven en hoeveel risico ik heb gelopen…
Ik weet alleen dat ik flink in paniek ben. Helemaal omdat ik dinsdag en woensdag last heb gekregen van een beetje donkerrood bloedverlies. Normaal heb ik tussendoor nooit last van bloedingen. Wel had ik zaterdagavond een beetje bloedverlies direct na de seks (heb ik wel vaker). Zou het daar nog van kunnen zijn? Alleen is dit wel een beetje laat 2/3 dagen erna… Misschien een beschadiginkje aan de baarmoedermond die iets langer duurt?
Ik pieker me suf en zit al helemaal te piekeren over dat het misschien ‘innestelingsbloed’ is en ik zwanger ben!!! 🙁
Iemand enig idee hoeveel kans er is dat ik de pineut ben? Geloof me zwangerschap is mooi, maar voor mij is het echt het laatste wat er nu moet gebeuren in mijn leven…. Ik ben volledig in paniek.
Mijn stopweek begint volgende week pas, en vrijdag hoor ik ongesteld te worden. Het wordt dus een hele spannende 1,5 week….
Iemand die me meer weet te vertellen over de pil & diarree en specifiek mijn situatie?
Liefs Anoli
3 reactiesReagerenJohn (moderator)
4 september 2013 om 22:18De meningen daarover lopen helaas nogal uiteen.
In de regel geldt:Als je binnen drie uur na het innemen van de pil moet overgeven of waterdunne diarree krijgt, is het niet zeker of de pil werkt. Het kan zijn dat de pil nog niet (helemaal) in het lichaam is opgenomen en je de rest kwijt bent geraakt via braken of diarree. Neem enkele uren later een nieuwe pil in uit een reservestrip. Wacht daar liefst mee tot de misselijkheid wat is afgenomen. Heb je een meerfasenpil met verschillend gekleurde pillen in een strip, neem dan dezelfde kleur uit een reservestrip.
Ook bovenstaande tekst heeft zo zijn reserves.
Het gebruik van termen als “niet zeker” en
“kan zijn” geeft dat al aan.Er zal dus niet veel anders opzitten dan de volgende menstruatie af te wachten.
ReagerenAnoli13 september 2013 om 15:58Bedankt voor je reactie. Ik ben gelukkig hart-stikke ongesteld geworden, dus alles is goedgekomen! 🙂
Ik zat gelukkig in de tweede week van mijn strip, dan schijn je zelfs wel 1 of 2 pillen te kunnen missen, zonder dat je meer kans hebt op zwangerschap.
Daarnaast heb ik advies gevraagd aan een expert: diarree heeft alleen gevolgen als je er bepaalde middelen tegen inneemt. Of als je echt dágenlang waterdunne diarree hebt. En dan nog wordt je pil waarschijnlijk al eerder in je maag opgenomen, waardoor het alsnog geen gevolgen heeft. Maar de fabrikant zal zich natuurlijk zoveel mogelijk indekken en het begrip ‘diarree’ heel algemeen houden om elk risico te vermijden. Begrijpelijk, maar heeft me een boel kopzorgen bezorgd! 🙁
ReagerenD26 november 2018 om 14:31