- Anna9 juli 2018 om 11:32
Hoi allemaal,
Een paar jaar geleden ontdekte ik dat ik allergisch was geworden voor honing toen ik een boterham met honing probeerde te eten. Na een of twee happen begon ik te hoesten, mijn mond en gehemelte deden pijn en ik kreeg het erg benauwd. Die benauwde reactie heb ik op wel meer dingen: mijn longen reageren makkelijk op allergische prikkels. Ik heb toen luchtwegverwijders genomen en het ging na een tijdje wel wat beter, maar ik bleef de hele dag hoesten en een schorre stem hebben enzo.
Sindsdien vermijd ik dus honing. Als ik iets eet waar een heel klein beetje honing in zit, krijg ik een jeukende mond en soms een beetje benauwd (vooral op de lange termijn, dat ik een tijdje later ineens mijn longen hoor piepen/fluiten), maar zo erg als toen is het nooit meer geweest.
Op zich is dit niet zo erg want honing is vrij makkelijk te ontwijken, maar ik vroeg me af of het zin heeft om een test te doen om te kijken of ik allergisch ben voor bijen? Ik heb ergens gelezen dat het ook door pollen in de honing kan komen, maar ik heb niet echt hooikoorts (soms een beetje tranende ogen in de zomer, maar niet zo vaak en niet zo heftig). Maar is het de moeite om zo’n test te doen? Ik ben nog nooit gestoken door een bij ofzo, maar dit soort dingen lijken me beter om niet pas te ontdekken als het te laat is. Aan de andere kant: als de kans heel klein is, dan laat maar.
Alvast bedankt!
Groetjes, Anna