“Geluks-eten”

gelukseten

We voelen ons allemaal wel eens een beetje down, alsof we in een dipje zitten. En zou het niet geweldig zijn wanneer we dan wat “geluks-eten” tot ons konden nemen, en dat we ons daarna weer happy voelen. Dan hebben wij een verrassing, want er is inderdaad voeding waardoor we een goed humeur kunnen krijgen.

Makreel is een vette vis vol omega 3-vetzuren, waardoor ons lichaam serotonine (een hormoon) aan kan maken. Serotonine kennen we als een feelgood stofje in onze hersenen en dit hormoon zorgt er voor dat jij je gelukkiger voelt. Dit geldt ook voor andere vette vissen zoals zalm, heilbot en haring.

Chocolade. Van chocolade wisten we natuurlijk al dat dit een geluksgevoel geeft. Pure chocolade verbetert de bloedsomloop richting onze hersenen en zorgt voor een betere concentratie. Onder andere de stoffen dopamine, endorfine en cafeïne zouden hier een rol in spelen.

Pompoenpitten zitten barstensvol ijzer, magnesium en tryptofaan. Tryptofaan is een aminozuur dat onder andere zorgt voor de aanmaak van serotonine. Door serotonine worden we ontspannen en gelukkig en bevorderd de nachtrust.

Asperges. In asperges zitten grote hoeveelheden foliumzuur en tryptofaan. Een derde van de mensen die met een depressie kampen hebben een te laag foliumzuur gehalte. Hiermee zou de relatie aangetoond zijn tussen foliumzuur en onze gemoedstoestand.

Oesters bevatten net als cashewnoten veel zink. En een tekort aan zink kan zorgen voor depressies en angsten.

Kokosnoot. Een kokosnoot bevat veel triglyceriden wat gezonde vetten zijn die een zeer positief effect hebben op het emotionele welzijn. Ze zorgen voor een beter humeur. Let wel; het gaat hier om het kokosschraapsel en niet om de kokosmelk.

Bessen. Bosbessen maar ook aardbeien en frambozen bevatten twee bijzonder belangrijke voedingsstoffen (anthocynicinen en anthocyanen) die ondersteuning bieden om stress en depressie te verminderen. Daarnaast zitten ze vol antioxidanten en vitamine C die ons helpen om onze totale gezondheid te verbeteren en om stress te verlagen.

Wetenschappelijk bewijs is er nog weinig, maar er zijn steeds meer aanwijzingen dat bovengenoemde voedingsmiddelen een belangrijke rol spelen in de stemming van iemand. Dus waarom probeer je het niet, en eet je gelukkig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder