5 verrassende tips om af te vallen

Tips-voor-afvallen

Dokter.nl heeft 5 verrassende tips op een rij gezet die een goede basis vorm om af te vallen.

  1. Eet geen bloem maar volkorenmeel
    In witte bloem zitten koolhydraten die slecht verteerd worden door het lichaam zodat alle energie wordt opgeslagen in vetten. Volkorenbloem is bloem van de volle tarwekorrel en bevat stoffen die koolhydraten meehelpen te verteren waardoor je niet aankomt. Er zitten fytonutriënten zoals vitamine B, zink, fosfor, kalium en ijzer in. Stap over op een bechamelsausje van volkorenmeel, pannenkoeken met volkorenmeel en brood van volkorenmeel. Wanneer je witte bloem laat staan en volkorenbloem ervoor in de plaats gebruikt, zal je structureel op gewicht blijven.

  2. Eet meer aardappels!
    Aardappels bevatten gemiddeld slechts 26 calorieën. Een aardappel is rijk aan complexe koolhydraten welke in tegenstelling tot eenvoudige koolhydraten het afvallen bevorderen. Eenvoudige koolhydraten zitten o.a. In witte suiker.
  3. Niet sporten op een lege maag
    Er zijn zat mensen die denken dat het handig is om te gaan sporten op een lege maag. Dubbel zo effectief. Helaas, want door te gaan sporten op een lege maag, verbranden niet de calorieën uit uw vetmassa, maar verbrand u calorieën uit uw spiermassa. En daardoor zult u zich slap voelen en bijvoorbeeld die lange duurtraining niet vol kunnen houden. En wanneer u thuis komt dan kan het gevolg snacken zijn. En dat is dubbel zo slecht.
  4. Zorg voor een goed ontbijt
    Mensen die aan de lijn doen denken vaak dat door het overslaan van het ontbijt, en dus geen calorieën naar binnen krijgen een goede start is om af te vallen. Maar dat is niet helemaal waar. Het ontbijt is een belangrijke start van de dag. Je krijgt de voedingsstoffen binnen die jouw lichaam nodig heeft om de dag door te komen. Je zult je ook een stuk energieker voelen en de prestaties zullen een stuk beter zijn, dan als je met een lege maag op pad gaat. Daarnaast treden onze darmen na inname van voedsel in werking wat een positieve werking heeft op de verbranding.
    Wanneer u het ontbijt overslaat, dan is de kans groot dat u trek krijgt rond een uur of half 11 en dat u of gaat snoepen of bij de eerstvolgende maaltijd meer gaat eten.
  5. Voldoende water drinken
    Door dagelijks voldoende water te drinken kunt u op een vrij makkelijke manier ca. 2 kilo kwijt raken. Vanzelfsprekend is het het beste om water te drinken zonder toegevoegde suikers, zoals frisdrank of siroop zodat u zeker weet dat er geen (extra) calorieën in zitten. Maar waarom raakt u kilo’s kwijt door water te drinken? Het drinken van water zorgt ervoor dat we een voldaan gevoel krijgen waardoor we minder de neiging hebben om te gaan snoepen of tijdens een maaltijd nog eens extra op te scheppen. En een andere reden is dat water ervoor zorgt dat (gevaarlijke) stoffen afgevoerd worden en de vetverbranding blijft hierdoor op peil. Het voedsel wat je inneemt wordt makkelijker omgezet in energie en het vet wat al aanwezig is wordt makkelijker verbrand.
5 reacties op “5 verrassende tips om af te vallen
  1. Zoet en slank komt dat ook van jullie

    Geschreven door symoens anita op
  2. Zoet en slank komt niet van Dokter.nl

    Geschreven door Tandor op
  3. mijn man heeft 8.4 en ikzelf 7.8 ik ben daar erg van geschrokken wij zijn, man 82 en ik vrouw 78, zijn we nou diabeet?

    Geschreven door elly timman op
  4. Van een enkele meting kun je niets zeggen.
    Van diabetes wordt pas gesproken als de nuchtere waarde boven 7 ligt en de waarde na de maaltijd boven 11.

    Geschreven door Tandor op
  5. well…. Beste Kees, Ik ken iemand die was rond de 50 jaaroud en iz heel erg overweight. 2 weken lang voor de avond eten alleen gekookte ardapelen gegeten. geen zout geen saus gewoon water er bij drinken en hele gekookte ardapele. In 2 weken min 14 killo !!!
    Ik zeg niet dat het goed is zo snel gewicht te verliezen maar Ja het werkt wel!!!
    Niet meteen afkraken iets wat je niet zeker weet !!!

    Geschreven door Anna op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder