Hoeveel groenten eten voor een langer en gezonder leven?

Hoeveel groenten eten voor een langer en gezonder leven?

Groenten zijn gezond, dat weet iedereen, maar hoeveel kun je hier nou het beste van eten elke dag, en waarom? Lees hier alles over de gezondheidsvoordelen van groenten en wat de optimale dagelijkse hoeveelheid is (deze is anders dan je zou denken).

Hoeveel groenten moeten we eten (en eten we dat ook)?

Jarenlang was het credo ‘2 ons groenten en 2 stuks fruit’. Voorzichtig is dit vanuit het voedingscentrum opgeschroefd naar 250 gram groenten en 200 gram fruit. Maar komen we hier ook aan? Helaas hebben wij Nederlanders best wat moeite om voldoende groenten te eten. Vanuit de voedselconsumptiepeiling van het Ministerie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport blijkt dat Nederlanders gemiddeld maar 131 gram groenten en 113 gram fruit eten op een dag. Zonde want de laatste wetenschappelijke onderzoeken laten grote voordelen zien van een hogere groentenconsumptie.

Wetenschap laat zien: 10 porties groenten en fruit voor een gezonder leven met minder klachten

Een zeer interessante meta-analyse onderzocht hoeveel porties je moet eten om maximaal te profiteren van de beschermende werking van groenten en fruit. De resultaten suggereren dat vijf porties groenten en fruit per dag goed is, maar tien nog beter.

Tijdens deze overkoepelende studie (welke de data van 95 bestaande onderzoeken van over de hele wereld bestudeerde) werden de gezondheidseffecten van de inname van bepaalde hoeveelheden groenten en fruit geanalyseerd. Het bleek dat wanneer mensen genoeg groenten aten er minder risico op coronaire hartziekten, beroertes, hart- en vaatziekten en bepaalde soorten van kanker was. Er werd ontdekt dat het eten van 800 gram groenten en fruit per dag de grootste gezondheidsvoordelen oplevert. Uitgaande van circa 80 gram per portie groenten of fruit komt dit neer op 10 porties. Tien porties groenten en fruit per dag gaf het grootste ziekterisico-verminderend effect.

Welke groenten zijn het gezondst?

Interessant is natuurlijk om te kijken welke soorten dan het beste zijn om te eten. In de studie is dit ook meegenomen. Er is gekeken naar welke soorten groenten en fruit de meeste gezondheidseffecten hadden. Wat blijkt? Sommige groentesoorten helpen extra goed voor de risicoreductie op kanker, andere soorten helpen weer sterker voor een gezond cholesterolgehalte en een goede bloeddruk en weer andere soorten helpen meer voor een beter werkend immuunsysteem.

Zo zien we dat niet één groente- of fruitsoort het gezondst is. Ze bevatten allemaal hun eigen complexe netwerk aan voedingsstoffen. Ze bevatten vele antioxidanten die DNA-schade tegen gaan en ze hebben een gunstige werking op de goede darmbacteriën. Deze laatste zijn van groot belang voor je gezondheid. Door het eten van veel verschillende kleuren groenten krijg je een heel palet aan nuttige voedingsstoffen binnen die ondersteunend werken voor het immuunsysteem, ziekterisico-reducerend werken en je algehele gezondheid verbeteren.

Hoe meer kleuren groenten je eet, hoe meer gezondheidsvoordelen

Groenten danken hun kleur aan fytochemicaliën, ook wel fytonutriënten genoemd. Er wordt steeds meer bekend over deze waardevolle stofjes. Ze hebben allemaal hun eigen bijzondere werking. Meer over de gezondheidsvoordelen van kleuren groente lees je hier op de website van Frecious.

Groen

Spinazie, rucola, boerenkool, andijvie, peterselie, postelein, koriander en tuinkers zijn rijk aan chlorofyl. Chlorofyl helpt gifstoffen in je lijf te binden en ze veilig het lichaam te laten verlaten. Chlorofyl stimuleert ook je lichaamseigen ontgiftingsorganen zoals je lever en nieren. Door chlorofyl ervaren mensen vaak een toename in energie.

Paars

Blauwe bessen, blauwe druiven en bieten zijn rijk aan resveratrol, anthocyanen, proanthocyanidine, pterostilbeen en nasunine. Deze stoffen ondersteunen de werking van de hersenen en het geheugen en helpen daarmee de veroudering van het brein tegen te gaan.

Oranje

Pompoen, sinaasappel, worteltjes en mandarijnen kleuren zitten boordevol bètacarotenen, flavonoïden, luteïne en zeaxanthine. Deze stoffen zijn heel belangrijk voor het immuunsysteem: ze werken ontstekingsremmend, gaan DNA-schade tegen en helpen tegen vroegtijdige huidveroudering.

Rood

Tomaten, rode paprika, aardbeien, chilipepers en kersen bevatten onder andere lycopeen. Deze stof werkt als een antioxidant en er zijn duidelijke verbanden tussen de consumptie van lycopeen en een lager risico op hart- en vaatziekten, maar ook een verlaging van de bloeddruk en een verbetering van de functie van de bloedvaten.

Handig ezelsbruggetje: streef naar 3 kleuren groenten en 2 kleuren fruit per dag

Om zoveel mogelijk te profiteren van alle gezondheidseigenschappen ga je voor zoveel mogelijk variatie. Het liefst eet je de regenboog aan groenten- en fruitsoorten. Streef dagelijks naar minimaal 3 verschillende kleuren groenten en 2 verschillende kleuren fruit.

Hoe makkelijk meer groenten eten?

Wij Nederlanders zijn over het algemeen gewend om groenten bij de avondmaaltijd te eten. Wanneer we kijken naar andere culturen wordt er ook met groenten ontbeten en geluncht. Hoe eet je nou gemakkelijk meer groenten?

  • Havermout met geraspte wortel of een groentenomelet als ontbijt
  • Groentereepjes met humus of een groene smoothie tussendoor
  • Een salade of maaltijdsoep als lunch
  • 2 verschillende soorten groenten bij het avondeten

Ultiem gemak – Frecious: 300 gram biologische groentenstofjes in één flesje

Met de drukte van alledag blijft het soms gewoonweg een uitdaging om genoeg groenten te eten. Frecious geeft je een steuntje in de rug. Frecious produceert de állerhoogste kwaliteit groentejuices met unieke eigenschappen:

  • Volop kleur & variatie:
    Frecious heeft oranje, paarse, rode, gele, oranje en groene juices. Elke juice bevat maar liefst 8 tot 14 verschillende groenten, kruiden, fruit en specerijen. Door dagelijks te variëren krijg je alle soorten groenten binnen waardoor je volop profiteert van de verschillende vitaminen, mineralen en plantenstoffen die in iedere kleur zit.
  • Rauw & Koud geperst
    Door verhitting, verwarming en wrijving gaan voedingsstoffen verloren. Frecious perst alles koud. Al het goeds blijft behouden.
  • Schroefgeperst
    Frecious perst met een schroefpers. Met deze manier van persen heb je optimale ontsluiting van de aanwezige voedingsstoffen. De plantvezel wordt opengebroken, voedingsstoffen zijn hierdoor direct opneembaar.
  • Alles biologisch
    Frecious werkt uitsluitend met biologische grondstoffen, zo verminder jij blootstelling aan chemische hormoonverstorende stoffen. Hiernaast bevatten biologische groenten meer fytonutriënten dan gewone groenten.
  • Ingevroren thuisbezorgd, jij kiest wanneer
    Na persing worden de juices direct ingevroren, voor maximaal behoud van voedingsstoffen. Je krijgt alles ingevroren thuisbezorgd, om een moment naar eigen keuze.
    Zo heb je een vriezer vol gezonds. ’s Avonds plaats je een juice in de koelkast zodat deze rustig kan ontdooien. De volgende morgen start je supergezond met je eerste portie groeten voor die dag! Zo wordt dagelijks genoeg groenten eten een stuk eenvoudiger.

 

– Partnercontent –

Delen:  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief