Zwanger:(((( ik ben 15!

Ik ben nu inmiddels 3 weken zwanger ben er net achter gekomen
    Ben 15jaat oud

En ik wil helemaal geen kind zijn er pillen die het ongedaan maken
    Het is pas 3 weken
    Help me pls??

Reageren

Oh lieverd, wat erg voor je 🙁
    Ongedaan maken kan natuurlijk niet, maar je kan wel een abortus laten doen.
    Je kan hiervoor terecht bij een abortuskliniek (google het even of ga langs bij je huisarts). Als je nog maar 3 weken ver bent kan dit inderdaad nog met een pil, maar die kan je niet zomaar kopen. Je moet hiervoor echt naar een (abortus)kliniek, en je zal eerst een gesprek hebben met iemand die je hierbij psychologisch zal ondersteunen.

Reageren

Isgoed , en mijn vriendin denkt dat ze zwanger is pas 5dagen ofso ze heeft het onveilig gedaan
    Zijn daar wel pillen voor die je kan
    Kopen ?

Reageren

De morning after pil kan je nemen tot 72 uur (3 dagen) na onveilige seks, dus na 5 dagen is dat al geen optie meer.
    Tot 5 dagen na onveilige seks kan je een noodspiraaltje laten plaatsen, om een eventuele zwangerschap alsnog te voorkomen. Dit moet je wel laten doen door een gynaecoloog of huisarts.
    Je moet zeker ook eens aan je huisarts vragen naar goede anticonceptie, bijvoorbeeld de pil, om deze nare gevolgen te voorkomen in plaats van te genezen!! Je kan dit ook bespreken met je huisarts zonder dat je ouders dat weten, hij heeft immers beroepsgeheim en mag dat niet tegen je ouders zeggen.

Reageren

Maar dat aburtis kilniek
    Wat doen se daar dan ?

Alleen pillen geven off ook meerdere dingen ?

Reageren

Ze zullen je natuurlijk ook onderzoeken, vb. met een echo om te kijken hoe groot het vruchtje al is. Ze zullen ook een gesprek met je hebben en informatie geven over alle mogelijke opties. Je hoeft niet bang te zijn, de mensen die daar werken hebben daar ervaring mee, ze zullen je goed opvangen en alle respect voor je hebben. Alles is volstrekt vertrouwelijk, zij zullen nooit informatie over jou aan anderen doorgeven. Je kan er ook naar toe om gewoon informatie te krijgen, ze zullen je nooit verplichten om iets te doen dat je niet wilt.

Reageren

Heel erg bedankt..
    Ik ga er naar toe als het kan..
    Moet je met je moeder gaan..?

En wat kan er allemaal gebeuren as je zo eem pil inslikt
    Kan het ook miss gaan?

Off zal ik een normale abortis doen via de vagina ..?

Reageren

Onder de 16 jaar heb je de toestemming van een van je ouders nodig, dus tenzij je binnen een paar dagen 16 wordt, zal je inderdaad met je moeder moeten gaan. Maar dat is ook het beste, een abortus is emotioneel meestal wel zwaar, en je zal de steun van je moeder wel kunnen gebruiken. Je bent nog veel te jong om zo'n dingen alleen te moeten dragen!
    De abortuspil bestaat eigenlijk uit meerdere pillen die je over 2 of 3 dagen tijd moet innemen, de eerste pil neem je waarschijnlijk in de kliniek al in, en je kan na het inslikken een paar uurtjes in de kliniek blijven, zodat de dokter kan kijken of alles goed gaat. Vanaf het moment dat je de eerste pil inneemt, kan het een paar uur tot 3 dagen duren voordat het vruchtje eruit komt. Het kan dat je hierbij veel bloed verliest, en je kan hier ook behoorlijk wat buikpijn van hebben.
    Eigenlijk is een "normale abortus" wel gemakkelijker: met een klein buisje zuigen ze je baarmoeder leeg, en dat duurt maar 5 minuutjes. Je krijgt hiervoor een lokale verdoving en een pijnstiller. Daarna is het klaar en mag je naar huis.
    Een pil klinkt wel gemakkelijker, maar eigenlijk is het dat niet...
    Als je naar een abortuskliniek gaat, zullen ze je dat allemaal uitgebreid uitleggen. Als je iets niet goed begrijpt, kan je dat gerust vragen. Je hoeft ook niet meteen te beslissen, je krijgt namelijk eerst een gesprek, en dan wordt er een afspraak gemaakt waarvoor je na een paar dagen moet terugkomen.

Reageren

Voor een normale abortis' mag je dan ook
    Iemand meenemen die boven de 18 is of 17..

Reageren

Ik vrees dat je toch echt je moeder zal moeten meebrengen. Je kan altijd eens langsgaan voor een eerste gesprek, daarvoor hoef je je moeder niet mee te brengen. Ze zullen je dan uitgebreid informatie geven, en dan kan je ook vragen of het misschien zonder je moeder kan. Even langsgaan kan nooit kwaad, en dan weet je ineens alles zeker.
    Is je moeder niet op de hoogte? Vind je het moeilijk om er met haar over te praten?

Reageren

Deze info is niet helemaal correct!!!

Binnen 45 dagen kun je naar je huisarts gaan. Hij/zij kan je dan pillen voorschrijven waarmee de zwangerschap wordt afgebroken.
    Je bent 15 en kunt dus zelfstandig naar je huisarts hiervoor.

Ik vind het nogal grof om te stellen dat een "gewone" abortus gemakkelijker zou zijn. En zeker omdat het hier om een meisje van 15 gaat.

Ik zou je dus dringend aanraden om naar je huisarts te gaan. Deze zal dan eerst een bloedtest doen om te zien of je ook daadwerkelijk zwanger bent. De rest zal de huisarts dan met je bespreken.

Als het werkelijk zo zou zijn, is het wel nodig je ouders in te lichten. Je ouders moeten namelijk wel op de hoogte zijn voor het geval er bijwerkingen van die pillen ontstaan. Ook daarbij kan de huisarts je helpen.

Reageren

Mijn oprechte excuses, dit wist ik niet. Ik ben van België, en hier is de regeling anders, daarom had ik het opgezocht op Nederlandse websites, en die zeiden dat abortus met een abortuspil (en ook gewone abortus) enkel mag uitgevoerd worden door centra met een vergunning. Er stond niet bij dat huisartsen ook een abortuspil mogen geven, dus dat wist ik niet, waarvoor mijn verontschuldigingen. Ik heb ook in verschillende richtlijnen teruggevonden dat abortus dmv zuigcurretage de methode van eerste keuze is, omdat die veiliger is en het slaagpercentage hoger is. Daarom, en ook omdat een abortuspil vele malen pijnlijker is dan een zuigcurretage, zou ik een gewone abortus hebben aangeraden. Ik wou hiermee zeker niet grof zijn, mijn excuses als ik mij vergist heb of iemand beledigd zou hebben. U zal uiteraard uw redenen hebben om een abortuspil aan te raden.

Reageren

Maaar er is beroepsgeheimen ofso
    En als je het niet wilt dan mag je ouders hier niks van weten heb ik gelezen ,

En in een abortuskiliniek kan je ok via je huisarts toesteming vragen en dat er niks wordt gezegt.

Reageren

Technisch gezien, zou een zuigcurettage makkelijker kunnen worden uitgevoerd. Dat is waar, maar het heeft doorgaans nogal een psychisch effect. Het gebruik van de pillen wordt als minder ingrijpend ervaren.
    Het is belangrijk om bij een vermeende zwangerschap altijd zo snel mogelijk contact op te nemen met de huisarts. Er zal sowieso eerst eens moeten worden vastgesteld of er daadwerkelijk sprake is van een zwangerschap.
    De huisarts zal overigens altijd doorverwijzen. Er zal alvorens een zwangerschap wordt afgebroken ook eerst bepaald moeten worden hoever de zwangerschap is gevorderd. Want ook daar gelden in Nederland natuurlijk regels voor die zijn opgenomen in de abortuswetgeving.

Overigens is met de info die je geeft verder totaal niets mis. Er zijn altijd meerdere opties.

Reageren

Duss je ouders hoeven eigelijk niet persee iets van te weten .

En is het ook goed als ik iemand meeneem die al 18 is ? Of 17?

En hoeveel weken moet je ong zwanger zijn om een abortus te doen de normale

En hoelang moet je zwanger zijn om een abortus pil ?

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: Zwanger:(((( ik ben 15!

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe