HELP, hoe precies is een termijnecho?

Hoi

Dit klinkt als een soapverhaal, maar ik zit er echt mee; ik ben nu zo'n 8 maanden zwanger en heb, rond de bevruchting gevreeen met twee verschillende partners (ik weet het, enorm stom)... Ik wil heeeel graag weten wat het moment van bevruchting is geweest. Ik heb twee keer een termijnecho gehad (met 8 en 13 weken), beiden komen uit op dezelfde uitgerekende datum. Een termijnecho rekent met 40 weken zwangerschap. Klopt het dan dat mijn bevruchting twee weken later is geweest i.v.m. de weken die je "cadeau" krijgt?
    En weet iemand misschien hoe precies zo'n termijnecho is? Kan zoiets een week ernaast zitten? Als mijn rekensom klopt (40 weken terugtellen van de uitgerekende datum volgens de termijnecho's en dan plus twee weken = datum bevruchting) dan heb ik ook echt precies op die dag met mijn vriend gevreeen. Maar een week later dus met iemand anders....

Ik hoop op jullie reacties!

Reageren

Een zwangerschap duurt in principe 40 weken; dit wordt geteld vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie. Je krijgt de 2 weken tussen de eerste dag van je menstruatie tot de dag van je eisprong dus 'kado'. Het is dus niet 40 weken plus de 2 weken die je 'kado' krijgt, maar inclusief de 2 weken die je kado krijgt.

De termijnecho is heel precies; zeker als je 2x een termijnecho hebt gehad welke 2x op dezelfde datum uitkomen. Maar een zwangerschapsduur is gemiddeld 40 weken. Het kan ook heel goed dat je pas bevalt bij 42 weken of misschien wel eerder en al rond 38 weken.

Maar... hoe kun jij omgaan met het feit dat je kindje misschien nooit zal weten wie zijn/haar vader is? Heb je het besproken? Je geeft al aan dat het stom van je was... maar ik kan er niet over uit hoor! Jeminee...

Reageren

Wanneer is de echo uitgevoerd en wat was de indicatie (reden)?

Echo onderzoeken tijdens de zwangerschap kennen verschillende indicaties zoals bijvoorbeeld
    het bevestigen van de zwangerschap, de positiebepaling, de hartslag en ademhaling controleren en bijvoorbeeld het vaststellen van de leeftijd van de baby.

Een betrouwbare termijn echo wordt tussen de 9e en 12e week van de zwangerschap gedaan omdat de vrucht in deze periode heel gelijkmatig groeit. Er kan een onnauwkeurigheid optreden van maximaal een week. Echo's die eerder of later worden gedaan zijn veel minder nauwkeurig.

Reageren

hey annoniempje ...
    ik wou even kwijt dat ik met een soortgelijke situatie zit ... mssn knnen we er samen over praten als je dat fijn vind xxxx

Reageren

Hallo

Ik zit ook met een soortgelijke situatie.
    Ik heb een cyclus van 28 dagen 15 juli was mijn eerste dag van me laatse ongesteldheid.
    4 weken later op 12 juli de dag waarop ik ongesteld moest worden heb ik een zw test gedaan 2 zelrs en er kwam uit dat ik zwanger ben.
    Maar het probleem is als mijn cyclus 28 dagen is betekend dat ik 14 dagen erna een eisprong heb gehad op maandag 29 juli.
    Dat weekend van 26,27,28 juli was ik bij mijn vriend en eerder die week ook en hebben we sex gehad zonder condoom en hij is in mij gekomen.
    Toen zijn we uit elkaar gegaan en die donderdag 1 aug heb ik sex met iemand anders gehad met condoom, condoom leek niet gescheurt alles zat er nog in.
    Heb ergens gelezen dat na je eisprong je nog 1 dag vruchtbaar ben inprincipe.
    Dus als ik dat goed uitreken is dat op dinsdag 30 juli afgelopen.
    Maar ik twijfel van wie ben ik nu zwanger? Ben zo in war!

Groetjes Rosa

Reageren

De eisprong bij een cyclus van 28 dagen ligt tussen de 11de en de 16de dag van de cyclus. Het zal dus moeilijk zijn om de precieze dag van de eisprong aan te wijzen, tenzij je dat zelf heel duidelijk kunt voelen.
    Het komt er dus op neer dat je niet met zekerheid kunt achterhalen van wie het kindje is. Alleen een vaderschapstest kan daar uitsluitsel over geven.

Reageren

Hey Tandor

Dankje voor je antwoord.
    Ik had die maandag nacht 29 juli wel erg last van me borsten en dikker slijm.
    En dat hield een paar dagen aan.
    Zou dat de ei sprong kunnen zijn?

Groetjes

Reageren

Het zou cervixslijm kunnen zijn. Dat ontstaat in de regel enkele dagen voor de eisprong.
    Afhankelijk van hoe het slijm was kan dat inderdaad de eisprong zijn geweest.
    Op onderstaande site kun je meer info vinden over het cervixslijm.
    http://www.zozwanger.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=25&Itemid=48

Maar ook hier zit je dus met een "speelruimte" van enkele dagen. De daadwerkelijke dag van bevruchting kun je zo dus ook niet vaststellen.

Reageren

Hey Tandor

Ieder geval bedankt.
    Dan wacht ik het af tot de termijnecho in de hoop dat deze mij meer kan vertellen.

Groetjes

Reageren

Helaas zal ook de termijnecho geen exacte bevruchtingsdatum kunnen geven. Het gaat immers om een verschil van 3 of 4 dagen tussen de mogelijke bevruchtingen. Die tijdspanne is te klein.

Reageren

Nou daar ben ik lekker mee. 🙁

Reageren

Ik ben ook onwijs bang dat mijn kindje niet van mijn vriend is maar van de jongen waar ik 1 keer mee naar bed ben geweest, mijn verwachte bevruchtingsdatum is rond 31 Augustus en op 3 September ben ik met hem naar bed geweest, het condoom was nog heel... Wat denken jullie?

Reageren

Als je toch een condoom hebt gebruikt die niet stuk is gegaan, hoe dacht je dan zwanger te raken?

Reageren

Ik heb een soort gelijk probleem alleen ben ik ook nog heel jong en ik weet het pas net. Ik ben volgens de clearblau test 2-3 weken geleden bevrucht. Dat zou tussen 20 en 27 mei zijn dat kan! Ik heb 13 mei alleen iets verschrikkelijks gedaan .. kom ik er ooit achter wie het is? En wanneer en hoe! Voor de baby geboren is en voor het moment dat ik geen keuze meer heb? Ik haat mezelf echt op dit moment..

Reageren

Gister heeft mijn "vriendin" een echo laten maken. We hadden exact vijf weken geleden voor het eerst seks gehad. Uit de echo bleek echter dat de embryo "duidelijk zeven weken oud" was. Weet iemand hoe nauwkeurig een termijnecho is? Ik kan het me bijna niet voorstellen dat er twee weken verschil tussen zit, zeker niet op een relatief zo korte periode. Of heb ik het mis? Weet iemand hier meer over?

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: HELP, hoe precies is een termijnecho?

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe