Zoeken Vraag het forum

lage vruchtbaarheid, zorgen maken?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hoi,

Wij proberen nu een half jaar zwanger te worden, ik weet dat dit te kort is om echt al conclusies te testen. Maar: mijn cyclus is rond de 39 dagen, vaak met dagenlang bruinverlies voor de menstruatie. Ovulatietesten geven ook heel lang een positief resultaat (2 dagen, dan weer 2 dagen “minder positief”, weer 2 dagen een sterke dubbele streep, …). Ik heb ook snel sterke mood swings/licht depressieve gevoelens.
    Mijn vriend deed net zo’n thuis spermatest, en daar lichtte enkel het controlestreepje echt op. We gaan hem nu sowieso verder testen via de huisarts.
    Moet ik mij ook zorgen maken, over m’n eigen vruchtbaarheid? Kan er iets mis zijn met mn hormoonbalans?
    Ik word hier zo onzeker van, en ben bang dat dit zo’n medische hel zal worden.. Ik ben 28, en heb geen zin om nog jaren te wachten..

2 reacties
    Reageren
    nn

Heb ook zoiets gehad, niet de lange cyclus maar wel bruin bloed. Bleek te maken te hebben met progesterontekort. Tegenwoordig wordt wel gesproken van oestrogeendominantie omdat het oestrogeen dan te hoog is ten opzichte is van progesteron. je kan er wat over opzoeken op internet, net als over insulineresistentie.
    Vaak is het een kwestie van de voeding aanpassen, wat supplementen daar de meeste mensen wel wat tekorten hebben. voor de hormonen, ook bij de man is zink belangrijk. Verder bepaalde kruiden kunnen helpen en bepaalde middelen om het oestrogeen af te breken.
    Verder kan je denken aan progesteroncrème. Bij mij helpt dat geweldig om de menstruatie te reguleren en het helpt je humeur sterk te verbeteren. De menstruatie wordt er wat korter, niet meer dat bruine bloed van tevoren en een lichtere bloeding. Wel zo prettig voor bepaalde bedactiviteiten. Je mag het ook tijdens een eventuele zwangerschap gebruiken.

Reageren
    John (moderator)

Na een half jaar is het inderdaad nog veel te vroeg om conclusies te trekken. Een vruchtbaarheidsonderzoek zal ook nog niet worden gedaan. Eigenlijk pas als het na een jaar nog niet gelukt is om zwanger te raken. Zwanger raken is een samenspel van verschillende factoren. De eisprong juist bepalen en dan vooral op de goede tijden seks hebben. Daarnaast zijn sperma testen die je thuis moet uitvoeren weggegooid geld en niet betrouwbaar. Een vruchtbaarheidsonderzoek wordt in het ziekenhuis door de gynaecoloog uitgevoerd en dan bij beide partners.
    Lees ook eens:
    http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zwangerschap/148862-wij-willen-een-baby.html

Reageren
Reageer op: lage vruchtbaarheid, zorgen maken?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.