- Anoniem20 september 2013 om 16:57
K heb een vraagje …
Meestal duurt mijn cylcus 26, 28 maar vooral 27 dagen.
Nu maar liefst 32 dagen.
Moet ik nu weer gewoon tellen, heeft dit geen weerslag op volgende eisprong? Terug gokken op 27 dagen?
bedankt14 reactiesReagerenTandor120 september 2013 om 17:54Dat is een moeilijke vraag.
Bij een cyclus van 28 dagen valt de eisprong normaliter tussen de 11de en 16de dag van de menstruatie.Je zou temperatuur meting kunnen doen om de eisprong te bepalen.
Kijk op:
http://www.ovulatie-berekenen.com/de-temperatuurmethode/of ovulatietesten kunnen gebruiken.
ReagerenAnoniem20 september 2013 om 20:45Ja, k dacht bv 28 dagen cyclus en dan vanaf dag 1 beginnen terug te tellen … dus dag 28 = dan 1, 27 = 2 … en zo terug en dan dag 14 eisprong … dacht ik?!
Reageren
Tussen 11 en 16 is nog heel veel speling he.
En die tests zijn zo duur 🙁 …
Maar toch bedankt.Tandor120 september 2013 om 20:58Als je de eisprong zelf niet voelt, is het moeilijk te zeggen wanneer die plaats vindt. Temperatuurmeting kan hierbij helpen.
Het terug tellen of vooruit tellen heeft niet echt veel zin, omdat je toch rekening moeten houden met een aantal dagen speling. En dat geldt al helemaal wanneer je cyclus onregelmatig is.
Ik neem aan dat je hiermee bezig bent omdat je zwanger wilt worden?
ReagerenAnoniem21 september 2013 om 08:16Klopt … k hou al enkele maanden de lengte van mijn cyclus in’t oog en is meestal 27 maar ook al 26 en 28 geweest maar nu 32 … k was al bijna blij 🙂
Reageren
Heb ook al temperatuur genomen maar weet je toch pas als’t te laat is? Als hij omhoog is is’t toch te laat dus?!
En k heb al gekeken in de winkel maar kost vrij veel … en vanaf wanneer begin je dan? Toch wel wat verschil tussen cyclus van 26 en 32 en dan nog eens speling …
Toch niet zo simpel 🙂 … en mijn vriend heeft heel wisselende uren op’t werk dus moet ook nog net lukken 🙁Tandor121 september 2013 om 09:53De bedoeling van de temperatuurmethode is dat je elke dag op hetzelfde tijdstip – dus ook in het weekend – rectaal de basale lichaamstemperatuur (temperatuur van het lichaam in staat van rust) opneemt. Gebruik hiervoor een digitale thermometer met twee cijfers achter de komma. In de praktijk wil dit dus zeggen dat je nog voor je opstaat of ook maar iets onderneemt je temperatuur opneemt. Leg de thermometer binnen handbereik, zodat je er niet eerst voor op moet staan. Bovenstaande punten zijn erg belangrijk, want als je deze instructies niet nauwgezet opvolgt, komt de betrouwbaarheid van de temperatuurmethode serieus in het gedrang.
Je begint met temperaturen op de eerste dag van je cyclus: de dag waarop je ongesteld wordt. Vanaf deze dag doe je dat iedere morgen opnieuw. Je temperatuur noteer je dagelijks op een cycluskaart. Van de gegevens tussen de eerste dag en de laatste dag van je cyclus maak je een temperatuurcurve oftewel een grafiek. Wanneer je weer ongesteld wordt, is dat de eerste dag van een nieuwe cyclus.
Op het moment van de ovulatie zakt de temperatuur bij de meeste vrouwen een beetje. Vervolgens zo’n 12 tot 24 uur na de ovulatie stijgt deze met 0,2 tot 0,5 graad en kun je deze stijging waarnemen in de temperatuurcurve. En dan komen we direct bij het grote nadeel van de temperatuurmethode. Je ziet deze stijging pas als je eisprong al voorbij is. Op de eerste dag van de temperatuurstijging ben je misschien nog net vruchtbaar, maar op de tweede dag al niet meer. Doorgaans ben je te laat met vrijen als je een een stijging van de temperatuur waarneemt. Daarom gaan de temperatuurmethode en het controleren van het cervixslijm hand in hand. Door het verlies van het eiwit-achtige cervixslijm stel je de vruchtbare dagen vast en je lichaamstemperatuur bevestigt de eisprong.
Tijdens de cyclus verandert het slijm dat uit de baarmoederhals komt van kleur en samenstelling en is heel specifiek tijdens de vruchtbare dagen. Dit slijm wordt cervixslijm genoemd. Met een beetje oefening kun je aan het cervixslijm zien wanneer je vruchtbaar bent. Als je dit elke dag even onderzoekt, zul je al gauw een patroon ontdekken en je vruchtbare dagen er zo uit kunnen halen.
ReagerenAnoniem21 september 2013 om 11:08Hoi Tandor, Bedankt …
Reageren
Zo heb k het idd gedaan … s morgens voor het opstaan, voor zelfs te bewegen 🙂 … rond kwart voor 7 als de wekker afgaat. Maar k zag idd pas een wijziging na stijging en dan is het te laat … Hij zakt nooit dus vandaar dat het niet kan opmerken. Vandaar dat k wou tellen maar ook niet ideaal 🙂Tandor121 september 2013 om 16:12Dan blijven er nog 2 opties open.
1. Ovulatietesten 7 st. ca. euro 25,002. Terug tellen dus en een ruime tijdspanne nemen en maar blijven klussen…
ReagerenAnoniem22 september 2013 om 08:02Die ovulatietesten … best start op dag 11 en dan 2 dagen erna of?
Reageren
K zal nog eens zien. Was toen enkel heel groot pak verkrijgbaar. Direct heel bedrag.
En sperma blijft toch tot 2 dagen erna klopt? Of toch best dagelijks vrijen?Tandor122 september 2013 om 17:42De beste kans is er natuurlijk als je vanaf dag 10 dagelijks vrijt en dan liefts 10 dagen achter elkaar.
Daarmee dek je dus het risico af dat je menstruatie eventueel 4 dagen later komt.
Sperma kan onder gunstige omstandigheden tot 72 uur blijven leven.Als je ovulatietesten wilt gebruiken kun je ze beter dagelijk gebruiken om zeker te zijn.
ReagerenAnoniem23 september 2013 om 15:15Ik dacht dat het net niet dagelijks mocht omdat het sperma dan niet ‘goed’ was. Maakt niet uit, dagelijks lukt toch niet met de gekke uren van mijn vriend.
Reageren
K ga mss toch eens ovulatiestesten proberen.
Alvast bedanktTandor123 september 2013 om 17:18Succes in ieder geval.
ReagerenAnoniem2 oktober 2013 om 09:43Hoi Tandor,
Reageren
Ik weer …
Uiteindelijk een cyclus gehad van 32 dagen :-/
Normaal 27 of al eens 26/28 maar 32 nog niet.
K ben mijn temp nog eens beginnen nemen.
dag 6: 36.6 / dag 7: 36.4 / dag 8: 36.5 / dag 9: 36.4 / dag 10 & 11 niet in de mogelijkheid / dag 12: 36.4 / dag 13: 36.5 / dag 14 = vandaag: 36.6 …
Dus aan de hand daarvan?!? Met dat weekend natuurlijk niet te meten = niet goed.
K had wel fel steken links onder in mijn buik maandag latere namiddag naar avond toe … = dus dag 12.
Dus mss maandagmorgen 36.4 gemeten, namiddag steken … eisprong?!?, maar dan dinsdag maar 36.5 en vandaag 36.6.
En eigenlijk heb ik vandaag slijm …
Want dat was ook nog een optie om in de gaten te houden.
Ik dacht ook altijd dat het 14dagen van achteraan terugtellen was dus als het dan maandag zou geweest zijn zou’k maar een cyclus van 25 dagen gaan krijgen.
Is allemaal niet simpel 🙂
Heb trouwens zondagmorgen seks gehad dus misschien als het effectief maandagavond was … 36u … moet toch te doen zijn niet?
grTandor12 oktober 2013 om 17:00Jammer dat we nu dag 11 (zondag) niet hebben. Je eisprong zou inderdaad maandag geweest kunnen zijn. Je temperatuur is daarna weer gaan stijgen.
Normaal gesproken zijn de beste dagen om te proberen zwanger te worden van 3 dagen voor je ovulatie tot het moment van de ovulatie (eisprong). Als je eisprong dus maandag zou zijn geweest, zit je met zondag goed.Spannend !! En nu maar geduld oefenen. Ben benieuwd.
ReagerenAnoniem2 oktober 2013 om 17:09Ikke ook 🙂
Reageren
Wel niet simpel … nu opeens eisprong zo vroeg …
Vorig cyclus 32 dagen …
En dan nog ne man die gekke uren moet werken en vaak weg is :-/ …
Alé, afwachten nu …
gr & bedankt