Zoeken Vraag het forum

Lange cyclus & korte luteale fase

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anne•

Bijna een jaar geleden ben ik gestopt met de pil ivm kinderwens. Sinds dien heb ik lange cyclussen van 35 á 36 dagen. Vrij lang dus. Door ovulatietesten tijdens meerdere cyclussen ben ik er achter gekomen dat mijn ovulatie pas plaatsvind op dag 29/30. Mijn luteale fase duurt dus maar 5 á 6 dagen. We klussen precies wanneer het moet, maar nog steeds zonder resultaat. Ben ik minder vruchtbaar hierdoor? Kan ik hier mee naar de huisarts of ben ik er te vroeg mee? Afgelopen maand had ik de dag na mijn ovulatie af en toe al roze/bruinig bloedverlies. (Nooit eerder gehad…) Ik snap er helemaal niks meer van. Iemand hier ervaring mee?

11 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Ik zou het vreemd vinden, als je eisprong pas zo laat op gang zou komen.  Dat is op zich al reden genoeg om toch naar de gynaecoloog te gaan. Maar sowieso als je al een jaar zonder succes probeert zwanger te raken. Vraag dus aan de huisarts een verwijzing

Reageren
    Lex

Heej!!

1 maart gestopt met de pil

1ste cyclus 63 dagen

2de cyclus 78 dagen

3de cyclus duurt nu al 100 dagen

huisarts zegt nog af te wachten tot maart (1 jaar dus)

iemand ervaring met lange cyclussen? Zo frustrerend, geen geduld 🙂

alvast bedankt

Reageren
    John (moderator)

Ik ben van mening dat je toch niet langer hoeft te wachten. Ga terug naar de huisarts en vraag een verwijzing voor de gynaecoloog.

Reageren
    Catootje

Een lange cyclus kan wijzen op een tekort aan progesteron, ofwel oestrogeendominantie, omdat het oestrogeen dan relatief te hoog is ten opzichte van het progesteron. Pilgebruik bevordert de oestrogeendominantie. Ook berooft de pil je lichaam van essentiële stoffen als zink, magnesium en vitamine B; stoffen die, samen met allerlei andere stoffen, belangrijk zijn voor je hormonen. Op internet genoeg te vinden over oestrogeendominantie en informatie over wat er aan te doen. Onder andere met de juiste voeding, xeno-oestrogenen vermijden en bijsturing met natuurlijke middelen. Onder andere met lijnzaad en natuurlijke progesteroncrème. Ook kan het zinvol zijn om je lichaam te voorzien van wat extra stoffen in de vorm van voedingssupplementen.

Reageren
    Anne•

Bedankt voor je reactie Catootje! Ik heb even gegoogled, maar buiten de lange cyclus heb ik weinig tot geen klachten die overeen komen met wat online beschreven staat. Nadat ik gestopt ben met de pil afgelopen december ben ik 1okg afgevallen, maar buiten dat weinig veranderingen. Mijn cyclus was toen al minimaal qua bloeding, en dat is het nu nog steeds.

Reageren
    Anne•
    Anne•

Ben ondertussen bij de HA geweest. De langere cyclus moet geen probleem zijn. Maar op mijn korte luteale fase kon hij geen antwoord geven . Hier zou hij de gynaecoloog over bellen. Als het afwijkend was zou hij bellen binnen 1 week, zo niet is het niets geks. Uiteindelijk ben ik niet gebeld, dus het zal wel goed zijn. Toch maak ik me nog steeds zorgen.

Gister en vandaag weer (late) positieve ovulatietesten, dus ik hoop weer op het beste. Ik wil het zó graag!

Reageren
    John (moderator)

Niet opgeven. Proberen blijven

Reageren
    Catootje

De korte luteale fasen en de lange cyclus kunnen zeker indicaties zijn van oestrogeendominantie. De pil versterkt die oestrogeendominantie en de klachten kunnen verschillen van persoon tot persoon. En zowel een lichte als een zware bloeding kunnen ook duiden op  oestrogeendominantie. Alleen heeft een dokter niet veel meer in huis dan medicijnen. Beste is vaak toch om bij de basis te beginnen en met natuurlijke middelen je hormoonhuishouding bij te sturen, nadat die platgelegd is door de pil.

Reageren
    Catootje

Wat ik zelf jarenlang had was roze en bruine afscheiding in de week voor de menstruatie. Ben er vanaf gekomen door een combinatie van lysine en natuurlijke progesteroncrème. De klachten en ook de hoeveelheid klachten kan dus van persoon tot persoon verschillen. Je zou advies kunnen vragen op natuurgeneeskundig gebied.

Reageren
    Anne•

Bedankt voor je reactie Catootje! Ik ben ondertussen bij de huisarts geweest. Over 2 weken moet ik bloedprikken om mijn progesteron te meten. Op basis van die waarde wordt verder gekeken hoe & wat. Dus ben erg benieuwd wat er uit komt. De roze en bruine afscheiding de week voor de menstruatie heb ik inderdaad ook. Bedankt voor je tips. Ga het zeker eens proberen.

Reageren
Reageer op: Lange cyclus & korte luteale fase
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.