Home / Zwanger worden / Lengte verschil luteale fase
Goedemorgen,
Wij proberen al een tijdje zwanger te raken en ik gebruik nu sinds 3 maanden ook ovulatie testen.
Nu had ik gelezen dat een luteale fase kan verschillen in lengte per persoon, maar dat de lengte normaal wel altijd gelijk is met af en toe 1-2 dagen verschil.
Dus is hij gemiddeld 13 dagen, dan is hij altijd 13 dagen en soms misschien 12 of 14 dagen, en is hij 18 dagen dan altijd 18 dagen en soms misschien 17 of 19 dagen.
Nu heb ik 3 keer mijn luteale fase dus bepaald, dat was de eerste cyclus 11 dagen, de tweede cyclus 13 dagen en vandaag ben ik op dag 15 ongesteld geworden, dikke bummer natuurlijk!
Dat zijn dus gewoon 4 dagen verschil met twee maand geleden! 🙁
Ik heb getest, maar die was ook negatief, maar dan zou het dus ook geen miskraam ofzo kunnen zijn.
Hoe kan dat?
De luteale fase is vooral afhankelijk van de eisprong. Gemiddeld is de luteale fase 14 dagen. Daar kunnen afwijkingen in zitten van 2 dagen. 13 en 15 dagen is een afwijking van 1 dag. 12 en 16 dagen is een afwijking van 2 dagen..
Het gebruik van ovulatietesten kan soms ook wat verschil geven.
Als je ovualtietesten gebruikt, begin de dag na de positieve ovulatietest met tellen, want na een positieve test volgt de eisprong pas tussen de 24 en 36 uur. Hier kan dus dan al wat verschil in zitten.
Maar om zwanger te raken maakt dit in jouw geval niets uit. Je luteale fase is niet te kort. De eisprong is maatstafgevend voor een zwangerschap. De juiste timing voor seks is dan het belangrijkste.
Lees ook eens:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zwangerschap/148862-wij-willen-een-baby.html
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!