- Denise12 april 2026 om 10:13
In mei 2025 kwam ik erachter dat ik zwanger was en had toen al vermoeidheidsklachten en zag erg bleek, toen hebben we een bloedtest gedaan en daar kwam bloedarmoede uit. Ik heb toen meteen ferrofumaraat gekregen en moest dagelijks een pil slikken. Na een paar maanden werd mijn bloed opnieuw getest en bleek deze niet verbeterd te zijn maar verslechterd. Zo heb ik mijn hele zwangerschap ferrofumaraat geslikt met 1x een kleine verbetering naar een hemoglobine van 7.0. alle andere uitslagen van de hemoglobine bleven elke keer rond de 6.4 hangen maar nooit lager dan een 5.9. In januari 2026 ben ik via een spoedkeizersnede vanwege vele medische complicaties( placenta bilobata, velamenteuze navelstrenginsertie, hoge bloeddruk, polyhydramnion en macrosomie bij de baby) bevallen van mijn kindje, ze hebben tijdens de keizersnede een bloedvat geraakt en ben toen 900 ml bloed verloren, ze hebben toen alleen mijn hemoglobine opnieuw getest en deze was nog maar een 5.4, ze hebben toen alleen gezegd dat ik na 2 dagen weer opnieuw moest beginnen met ferrofumaraat alleen dan nog maar 2x per week en het verder met de huisarts moest opnemen. Deze heeft me na 2 weken opnieuw laten bloedprikken en toen had ik de volgende uitslag: hb een 7.0 te zijn, leukocyten een 9, mcv 76, natrium 145, Red bloodcell distribution width 18. De huisarts gaf me het advies om door te gaan met 2x daags ferrofumaraat en dan eind maart opnieuw bloed te laten prikken. Nu heb ik dit gedaan en heb ik de volgende uitslag van binnen gekregen: Erytrocyten 5.1, ferritine 22, hemoglobine 7.0, ijzer 2.4, mcv 73, Red bloodcell distribution width 15, transfferine 2.7, Transferrine saturatie 4. Zoals je ziet is de hemoglobine stabiel gebleven maar de andere waardes gelijk of zelfs gezakt. Met het advies om 2x daags ferrofumaraat door te slikken. Opnieuw een afspraak gehad met de huisarts omdat ik nog steeds extreem vermoeid ben en ze heeft me doorgestuurd naar een internist maar die afspraak is pas met geluk eind mei. Nu zijn we een paar dagen verder en heb ik opnieuw een afspraak gehad aangezien ik extra klachten kreeg namelijk: vlekken voor ogen, dagen achter elkaar doffe hoofdpijn, extreem duizelig waardoor ik zelfs al met mijn hoofd tegen een muur ben gevallen. Het advies van de huisarts is positieduizeligheid en ik moet oefeningen doen, ik ben het er niet mee eens en leg de link naar de bloedarmoede en heb gevraagd of ze me urgent kunnen doorsturen naar de internist maar ze weigeren dit te doen. Als de klachten niet verbeteren na 4 weken mag ik opnieuw een afspraak inplannen en dan kijken we verder, als de klachten verergeren mag ik uiteraard eerder komen.
Ik durf mijn kindje niet eens meer boven in bed te leggen omdat ik bang ben dat ik val met mijn kindje in mijn armen met alle gevolgen van dien.
Ik geef geen borstvoeding maar flesvoeding aan de kleine
Wat zou er aan de hand kunnen zijn, ik heb nog nooit ijzertekort gehad
Moet ik het nu inderdaad vol houden tot eind mei en dan eerst een intake met de internist afwachten om daarna pas een vervolgafspraak te krijgen om verder te kijken wat er aan de hand kan zijn of is dit wel een reden voor urgentie?4 reactiesReageren
Peter (huisarts)
12 april 2026 om 16:29Op grond van je Hb en verdere bloedwaarden, lijkt mij een spoed verwijzing naar de internist ook niet geindiceerd.
Reageren
Je duizeligheid, vlekken voor de ogen, en hoofdpijn klachten kunnen wel te maken hebben met een lage ijzervoorraad na je vele bloedverlies, maar dat heeft tijd nodig om te herstellen.
Zorg ervoor dat je niet plotse bewegingen maakt, cq te snel opstaat of gaat zitten/hurken. Je bloeddruk regeling kan ook ontregeld zijn na de bevalling. Ik neem aan dat je ook een schildklierwaarde wel hebt mee laten bepalen ?Denise13 april 2026 om 07:02De schildklierwaarde heb ik wel aangevraagd bij de huisarts maar die vonden het niet nodig.
Reageren
Mijn bloeddruk wisselt erg, hoogste druk is 149/83 en de laagste druk 115/61
Peter (huisarts)
13 april 2026 om 17:32Na de bevalling (tot maanden) kun je een ontregeling krijgen van je schildklier met allerlei klachten als gevolg.
ReagerenNajat13 april 2026 om 19:27Ik had zelf ferritine waarde 3 (yup, schrikbarend laag)
Ik nam 2x per week ferrufumaraat van 200 mg en ik nam van vitals ijzer met vit c en Ferro van Schussler zouten er additioneel bij
In overleg met de internist.Wat ik heb gedaan is heel nauwkeurig mijn ferrofumaraat minimaal 2 uur na eten en drinken innemen en minimaal 2 uur remainder eten en drinken dus dat betekende dat ik het in de ochtend vroeg in nam en pas na 2 uur wat nuttigde of in de avond 2 uur voordat ik ging slapen een lege maag had.
De andere supplementen was ik minder nauwkeurig mee.
Dit heeft wel geholpen.Succes
Reageren