Bloedarmoede

  • #1

    Hallo,

    Sinds 3 weken slik ik geen medicijnen meer voor bloedarmoede. Mijn Hb en ijzer waren weer in orde, dus mocht ik stoppen. Ik heb me 2 weken erg goed gevoeld, maar sinds deze week komt de vermoeidheid in heftige mate terug. Kan het zijn dat mijn ijzer zo snel zakt? Ze hebben overigens geen verklaring gevonden voor mijn ijzertekort. In juni krijg ik een gastroscopie. Ik twijfel wat ik moet doen. Het aankijken of terug naar de huisarts.

    Graag reactie.

    Reactie
    #2

    Ik zou toch maar even teruggaan

    Reactie
    #3

    Is het mogelijk dat ijzer in je lichaam zo snel weer kan zakken?

    Reactie
    #4

    Dat hangt van de oorzaak af

    Reactie
    #5

    Dat begrijp ik. Wat zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn als het iets met maag of slokdarm te maken heeft? Iemand ervaring?

    Reactie
    #6

    Je voedingspatroon kan uitmaken. Fytinezuur, calcium en cafeïne verminderen de opname van ijzer. Beter dus geen zuivel bij de maaltijd. Stoffen als magnesium, vitamine B en C en nog tal van andere stoffen verbeteren de opname van ijzer. Diverse medicijnen, waaronder pijnstillers, zorgen voor verliezen aan voedingsstoffen, waaronder ijzer. Denk bij vermoeidheid ook aan het belang van een stabiele bloedsuikerspiegel, door complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment te combineren.

    Reactie
    #7

    De slokdarm heeft er doorgaans niets mee te maken. De maag zou indirect wel kunnen. Maar dan zou je dus een vitamine B12 en B6 tekort moeten hebben. Dit kan er namelijk voor zorgen dat het ijzer slecht/onvoldoende wordt opgenomen. Slechte voedingsgewoonten of een verkeerd dieet kunnen ook een rol spelen. Ontstekingen in maag en darm kunnen er ook voor zorgen dat het HB te lag is en daardoor ijzer slechter wordt opgenomen.

    Reactie
Reageer op: Bloedarmoede
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief