- Anoniem15 november 2014 om 12:20
Hallo ik ben een man van 41 jaar en ik doe al 17 jaar aan fitness. in mijn jongere jaren tilde ik grote gewichten op en had daarbij nergens geen last van. maar tegen mijn 40ste begonnen de problemen.ik kreeg ineens problemen met borst oefeningen en met name bij het bankdrukken. ik ging hievoor minder gewicht pakken en probeerde het zo, maar na een tijd ging dat ook niet meer. mijn hand begon vaak zeer te doen en ik wist nog niet goed waar het vandaan kwam. een tijd later kreeg ik ook onderarm problemen. pijntjes hier en daar. en toen ineens last van mijn schouder. ik ben moeten stoppen met borst trainingen omdat je daarbij je schouders niet kan ontzien. rug trainingen gaan nog enigsinds met name roei oefeningen gaan goed. maar biceps trainingen gaat ook niet meer. vermoedelijk is mijn bicepspees ontstoken aan de aanhechting van het bot onder het schouderdak. Hierdoor ontstaat een inklemming van weefsels bij het heffen van de arm. ik heb veel pijn van de ontsteking en in sommige posities van het heffen van de arm.de laatste tijd was de pijn een beetje weg in rust. maar ik heb nu 1x een behandeling shockwave gehad bij de fysio en de pijn in rust is weer helemaal terug. toen ik de shockwave kreeg en net klaar was had ik helemaal geen pijn meer ,ook niet bij het heffen van de arm. ik dacht .dat is mooi…kom ik er toch nog vanaf maar een half uur later kwam de pijn weer terug en was het erger.
mijn vraag is hoort dit bij shockwave therapie??
en mag ik gewoon oefeningen blijven doen die niet meer pijnklachten geven?
en waarom gaan roei oefeningen wel zonder pijn en druk en duw oefeningen niet??
het is gewoon heel vreemd. ik kan wel 40 kg naar met toetrekken zonder centje pijn, maar als ik bij iemand met gestrekte arm op de deurbel druk verga ik al van de pijn?????
en de grootste vraag .hoe kan het dat een ontstoken bicepspees nu ontstaat bij duw oefeningen???
bedankt alvast voor het beantwoorden van de vragen…
9 reactiesReagerenJohn (moderator)
15 november 2014 om 13:48Ik zal proberen het heel simpel uit te leggen.
Reageren
Roeien is een trekbeweging. Tegenovergesteld aan duwen en drukken. De spieren worden dus op een andere manier gebruikt. Dit geldt ook voor de spanning die op de spieren komt. Roeien is een normaal bewegingspatroon van de spieren. De spieren dienen om je arm te kunnen buigen en strekken. Duwen en drukken is een onnatuurlijke beweging waarbij de spieren eigenlijk worden geforceerd.
Bij het strekken van je arm is een deel van spieren gespannen en een ander ontspannen. Ze zijn elkaars antegonist. Als je duwt maak je weliswaar een strek beweging maar spant door de weerstand zowel de buigers als de strekkers. Hierbij komt dus veel spanning te staan op de spieren en kunnen blessures zoals een peesontsteking of een peesschedeontsteking ontstaan. Dus geen duw en drukoefeningen zolang de pees problemen geeft.Anoniem15 november 2014 om 19:59Oke wel bedankt voor je uitleg, maar waarom dan pas deze pees blessure na 17 elke week 2x duwen? heeft dit soms te maken met mijn leeftijd?
en is shockwave effectieve op het moment dat de pees flink ontstoken is?
ReagerenJohn (moderator)
15 november 2014 om 23:49De ontsteking ontstaat door langdurig overbelasten. Dus niet zo vreemd dat het na 17 weken problemen begint te geven. Shockwave therapie zou bij peesontstekingen gebruikt kunnen worden. Ik heb er zelf geen ervaring mee. Er zijn meerdere mogelijkheden van behandeling.
ReagerenAnoniem16 november 2014 om 14:1117 weken??? 17 jaar! ik train al 17 jaar en ineens last ervan. dit vind ik erg verdacht. dat betekend dus dat ik al 17 jaar overbelast? dan kan je toch nooit na 17 jaar pas last hebben?
als ik deze blessure zou hebben na een half jaar trainen zou ik het beter kunnen begrijpen.
ReagerenJohn (moderator)
16 november 2014 om 14:45Het kan een combinatie zijn. En overbelasten en wellicht net even geforceerd. Het is op zich niet zo vreemd dat er na jarenlang belasten toch een keer problemen ontstaan. Dit zie je ook gebeuren bij professionele sporters.
ReagerenAnoniem2 december 2014 om 11:14ik ben inmiddels al een tijd gestopt met fysio. ik ervaar dat ik nu veel minder last heb.tijdens de fysio behandelingen kon ik zelf mijn rug niet meer trainen wat daarvoor nog wel ging. nu ik gestopt ben kan ik weer wel mijn rug trainen zonder pijn tijdens en daarna te hebben.en ik kan mijn rug zelfs zo zwaar trainen dat ik flink spierpijn heb de dag erna.maar de fysio zit er alleen maar op te duwen en aan te trekken en verder doet die niks. ik ben bij 2 fysio therapeuten geweest en de eerste dacht aan een supraspinatus.deed mijn arm achter mijn rug en begon als een gek te duwen op de bovenste pees en vroeg mij of het zeer deed. tja natuurlijk doet het pijn .als je maar hard genoeg erop drukt..? de 2de fysio vertelde dat ik geen supraspinatus kon hebben want anders kon ik mijn arm niet meer achter mijn rug doen en dat kon ik dus wel.en zelfs met gemak. maar hij deed 1 keer shockwave en ging daarna als een gek mijn schouder masseren waardoor ik meer pijn kreeg.ik zou ook oefenningen krijgen maar hoe hard ik daar ook om vroeg die wilde hij me niet geven.ja steeds beloven bij de volgende keer… ik heb het idee dat de fysio alleen maar geld wil verdienen en het hun verder niet uitmaakt wat je hebt. als zij maar iets kunnen zeggen en vooral kunnen declareren. ik heb het gevoel dat deze blessure in rust en door te belasten zonder pijn beter geneest dan eraan te gaan zitten prutsen. ik moet gewoon oefeningen met de schouder blijven doen die geen pijnklachten geven omdat ik denk dat ermee blijven bewegen net zo belangerijk is als rust
ik heb gisteren ook een schouder mri gehad met arthro en ik heb helemaal niks gevoeld.ik las vooraf allemaal verhalen van mensen die dagenlang met een stijve schouder hebben gelopen van de contrastvloeistof en dat ze drie keer moesten prikken voordat het erin zat en dat de arts een bot raakte.als dat het geval is dan heb je waarschijnlijk een hele slechte arts of stagiaire gehad die niet kan spuiten.bij mij was het in 2 minuten gebeurd en voelde het net of er niks gebeurd was. ik heb totaal niks van verandering ervaren in mijn schouder ben daarna gewoon zelf met de auto naar huis gereden en nu de andere dag voel ik nog steeds niks.ik had gisteren vlak voor de arthro nog flink mijn rug en biceps getraind en ben vanaf de fitnes gelijk naar het ziekenhuis gegaan. nu een dag erna geheel pijnvrij om het zo maar te zeggen op wat sierpijn links en rechts in mijn rug na.ook mijn schouderspieren staan nu lekker hard van de roei trainingen van gisteren. ik voel me nu eigenlijk kip lekker .alleen duw oefeningen gaan helaas nog niet. volgende week heb ik de uitslag.
ReagerenJohn (moderator)
2 december 2014 om 11:42Fysiotherapie is niet altijd zaligmakend blijkt maar weer…….
Reageren
Ben benieuwd wat er dan uit de MRI komtAnoniem7 december 2014 om 15:06as dinsdag krijg ik de uitslag van de mri. dus over 2 dagen. ik laat het dan nog even weten hier..
ReagerenJohn (moderator)
7 december 2014 om 17:24Ben benieuwd wat de mri gaat opleveren..
Reageren