- bwagemak12 november 2013 om 08:23
Enkele maanden geleden kreeg ik last van mijn knie. Met name bij het buigen, echter als ik 10 km hard loop of zwem voel ik niets. Op een bepaald momnet werd ik ‘s nachts wakker vanwege het feit dat ik pijnschuiten in deze knie kreeg. Ik ben hiervoor naar de huisarts gegaan en die gaf aan dat ik een springersknie had. Ik kreeg oefeningen mee en het zou op den duur over moeten gaan. Hierbij mocht ik wel blijven hardlopen, zwemmen en mountainbiken. Na 6 weken ben ik weer terug gegaan naar de huisarts omdat er nog geen verandering was. Via de huisarts heb ik een onderzoek bij een fysiotherapeut gedaan en die kwam tot dezelfde conclusie. Hierover zou contact met mij opgenomen worden, maar dit is nog niet gebeurd. Wat gek was dat in dezelfde week dat ik bij de fysiotherapeut was geweest de pijnklachten ’s nacht over raakten en dat zelfs de klachten overdag ook minder werden. Echter twee weken geleden is alles weer terug gekomen. Met name de pijnscheuten ’s nachts zijn zeer onprettig..
Weet iemand een manier om van deze pijnschuiten af te raken?
1 reactieReagerenTandor112 november 2013 om 21:00Om te beginnen zou ik in ieder geval even stoppen met hardlopen en mountainbiken.
Een springersknie is een overbelasting van pees waar de knieschijf in vast zit. Vaak gekenmerkt door een peesontsteking. Die pees is het verlengde van de spieren van je bovenbeen.
Eerst even rust nemen tot de pijnklachten weg zijn. Zwemmen kun je blijven doen dat is over het algemeen geen probleem. Als de pijnklachten weg zijn versterkende oefeningen doen voor de spieren in je bovenbeen en voorzichtig weer starten met lopen. Niet meteen 10 km hardlopen dus. Rustig opbouwen en de oefeningen blijven doen.
alles op geleide van pijn. Overschrijdt de pijngrens niet. Dat zal alleen maar tot vertraging in de genezing leiden. Een goede oefening in dit stadium is dagelijks 15 á 30 minuten onbelast fietsen. Zet de fiets in de lichtste versnelling en gebruik een hoge trapfrequentie. Dit geeft de minste belasting van de knieën. Vermijd heuvels.Kijk voor meer oefeningen op
Reageren
http://www.prorun.nl/gezondheid/loopblessures/de-springers-knie