- Jose Peters24 januari 2017 om 20:21
Heb sinds twee weken aanhoudende pijn in mijn rug en heup. Heb CT scan laten doen. Kan iemand aub. uitleggen wat betekent wat in het verslag staat? Ik zal mijn dokter pas volgende week kunnen spreken, maar ik maak mij zorgen, omdat ik constant pijn heb en pijnstillers (Paracetamol en Diclofenac ) helpen niet veel.
Bedankt op voorhand.
“Poly-étagère para-axiale reformaties volgens discusniveaus.
Lumbosacrale overgangsanomalie. Hypothetisch segmentnummering, te correleren met RX totale wervelkolom.
Bewaarde afgebeelde wervelhoogten zonder spondylolisthesis in liggende houding.
Op het laagst mobiele niveau net boven overgangsanomalie is er een lichte posterieure discusbulging met raakvlak aan de durazak zonder meer. Extraforaminaal rechts beperkt spondylofytaire reactie zonder meer.
Geen discushernia met discoduraal of gelateraliseerd discoradiculair conflict.
Chronische facetartrose op laagst mobiele niveau.
Lichte Baastrup degeneratie op het niveau net hierboven.”
PS: ik ben onlangs 50 jaar geworden.
3 reactiesReagerenJohn (moderator)
24 januari 2017 om 21:52Kort door de bocht:
Er is een lichte hernia en slijtage van de kolom te zien. Voor een gedetailleerde uitleg, zul je toch even op de dokter moeten wachten.
Waar is de scan overigens gemaakt? Op verwijzing van een arts of op eigen initiatief?
ReagerenJose Peters31 januari 2017 om 17:25Bedankt voor uw antwoord. Mijn huisarts heeft het verwijsbrief geschreven voor de scan. Ik heb ook van hem het voorschrift voor kine gekregen. Ik ga nu 2 keer per week naar de kinesist en doe oefeningen thuis. maar het helpt niet veel. Nu begin ik te denken dat het misschien hoort bij oud worden en ik zal met deze zeurende pijn moeten leren leven.
Ik heb alleen schrik dat het door mijn werk (zit geen minuut stil tijdens mijn shift) erger zal
worden. Op mijn vrije dagen heb ik even veel pijn als op mijn werk. Bestaat er iets, behalve operatie, om het probleem op te lossen?
Nogmaals bedankt voor uw reactie.
ReagerenJohn (moderator)
31 januari 2017 om 17:39Het hoort niet bij oud worden met jouw leeftijd. Je bent nog jong.
Fysiotherapie is eigenlijk de aangewezen oplossing buiten een operatie. maar het zal nog even duren voordat je daar resultaat van hebt. Daarnaast natuurlijk adequate pijnstilling.
Reageren