Hoe groot kans op HIV ?

Hallo ,

Ik ben al dagen erg zenuwachtig omdat ik iets doms gedaan heb :
    Ik heb een paar weken geleden onbeschermde seks gehad met een jongen . Ik heb deze jongen geneukt zonder condoom (ik was dus top) . Dit is natuurlijk ontzettend stom van me !
    Deze jongen zegt dat hij zich in het begin van dit jaar heeft laten testen en dat toen alles in orde was . Hij zou daarna nog een date hebben gehad als top ,maar met condoom en daarna met mij .
    We hebben ruim voldoende glijmiddel gebruikt en ik ben niet in hem klaargekomen . Nadat ik seks met hem gehad heb begon m'n geweten aan me te knagen en dat leverde me zoveel stress op dat ik me uiteindelijk heb laten testen . Als het goed is krijg ik deze week of volgende week de uitslag .
    Ik heb op internet de wildste verhalen gelezen over de zgn. conversiegriep ,maar ik heb maar een paar symptomen : beetje last van m'n keel , moeiheid (maar niet extreem) en soms wat dunnere ontlasting . Geen koorts (niet dat ik weet) . Natuurlijk weet ik dat ik ook eventueel kans heb op chlamydia of gonorroe maar daar is gelukkig wat aan te doen . Om een lang verhaal kort te maken : hoe groot is de kans dat ik als top hiv heb opgelopen ? Alvast bedankt !

Reageren

Er is natuurlijk wel een kans. Maar ze is klein als er geen bloed was en geen wonden aan je penis.
    Maar je klachten lijken in ieder geval niet op de conversiegriep en ook niet op HIV klachten.
    Dat jij niet in hem bent klaargekomen, vermindert het risico voor jou niet. Ook glijmiddel biedt geen bescherming.. Top of bottom maakt dan ook geen verschil.
    Hoeveel weken na de onbeschermde seks heb je je laten testen?

Reageren

Bedankt voor het snelle antwoord !
    Er was geen sprake van bloed of iets dergelijks . Allemaal brandschoon .
    Ik heb wel eens gelezen dat diegene die top is minder risico loopt op HIV of is dit onjuist ?
    Ik weet dat het eigenlijk te vroeg is (ruim 3 weken geleden) ,maar als ik dit gevoel blijf houden kan ik eind juli / begin augustus terugkomen bij de GGD .

Reageren

Bij een zaadlozing zou het risico voor de ontvangende partij iets groter kunnen zijn. Het beste is om bij 6 weken een test te doen. De test is dan al uiterst betrouwbaar. Testen bij 4 weken zou ook kunnen, maar dan moet er toch later nog een controle test worden gedaan.

Reageren

Hallo Tandor ,

Nadat ik me afgelopen juni had laten testen bij de GGD (ruim 3 weken na het onveilige contact) bleek ik (gelukkig )niets opgelopen te hebben .

De arts van de GGD achtte ook de kans erg klein ,maar voorkomen is natuurlijk beter dan genezen . Nadat ik me had laten testen bleef ik toch met een knagend gevoel zitten . De HIV test die ik had laten doen was namelijk eigenlijk nog te vroeg .
    Medio augustus bleef ik dat knagende gevoel maar houden , ik werd er heel stressig van .
    Uiteindelijk de GGD gebeld en ik kon gelukkig vrij snel terecht . Eind augustus heb ik me opnieuw (uitgebreid) laten testen (al was het maar omdat ik een nieuwe relatie ben aangegaan en ik er absoluut niet aan moest denken om mijn nieuwe liefde te besmetten met het een of ander !) en ook deze uitslag was volledig negatief ! Ik ben zó blij dat ik helemaal niets heb overgehouden na m'n oerstomme fout !

Reageren

Helemaal goed dus. Dan kun je dat hoofstuk afsluiten

Reageren

Heey,

Ik heb een vraagje, hoe weet ik welke test ze gebruiken. Op het formulier stond hiv 1 + 2 is dat een 3e of 4e generatie test?
    Ik heb mezelf na zeven weken onveilig contact laten testen en deze test was negatief, toch maak ik me nog ernstige zorgen

Reageren

Er worden alleen maar de laatste versies van testen gebruikt. Daarover hoef je je geen zorgen te maken.

Als je na 7 weken een negatieve test had hoef je je daargeen zorgen meer over te maken.

Reageren

Heey,

Heel erg bedankt voor deze reactie. Het stelt me al wat meer gerust.
    Waarschijnlijk is het dus een 4e gen test geweest en hoef ik me dus niet meer opnieuw te testen?

Ik zit wel met opgezette lymfeklieren in mijn hals en liezen. En ik denk ze ook te voelen onder mijn oksels.. Deze zijn op komen zetten na 5 weken onveilig contact.
    Ik ben verder niet ziek of verkouden. Ik heb ook geen koorts of iets dergelijks..

Reageren

Ik denk niet dat je je opnieuw hoeft te testen, ofschoon het protocol in Nederland aangeeft dat na 3 maanden een definitieve test gedaan zou moeten worden. De testen die tebenwoordig worden gebruikt zijn echter vanaf 6 weken voor meer dan 99% betrouwbaar.

Ga voor de opgezette klieren naar de huisarts.

Reageren

Heey,

Ja ik ben met de lymfeklieren naar de huisarts geweest en hij heeft mij toen alleen getest op Hiv en leukocyten.
    Het gekke is dat ik eigenlijk vrijwel direct na het contact een koortslip kreeg met koorts en allerlei andere kwaaltjes. Verder voelde ik me wel goed. Nu weet ik dat dat niet door hiv kan komen maar ik ben er toen wel gelijk op getest en op andere dingen. Hier kwam niks uit. Ik heb nog nooit een koortslip gehad dus waarschijnlijk reageerde mijn lichaam daarom zo heftig. Ik moet hierbij wel vertellen dat hij ook geen koortslip had. Kan het zijn dat het eventueel cmv is, ik weet namelijk niet of ik daar op getest ben. En of ik daarom nu pas die opgezette lymfeklieren heb.
    Ik heb ook twee keer een soa test gedaan en die waren ook negatief.

Reageren

Ik begrijp niet zo goed hoe je op cmv komt.
    Je hebt niet echt klachten die daar op wijzen in wat je hier beschreven hebt.
    Als er op soa's wordt getest wordt er niet naar cmv gekeken.
    Als je besmet bent geraakt met het herpes virus, kan dat wel invloed hebben op je lymfeklieren.

Reageren

Nee ik weet dat ze niet op cmv testen met een soa onderzoek. Maar ik zag dat meerdere mensen er wel eens over hadden op forums dus ik vroeg me af of het misschien daarmee te maken kon hebben. Maar het is dus mogelijk dat ik na een tijdje toch nog opgezette lymfeklieren krijg door een eventuele herpesvirus? Dan zal dat misschien de oorzaak zijn.

Reageren

Dat is dus heel goed mogelijk.
    Een andere oorzaak voor het ontstaan van de opgezette lymfeklieren, zouden kkiene scheerwondjes kunnen zijn door het scheren van benen, schaamstreek en oksels.

Reageren

Bedankt voor de informatie, ik ben al wat meer gerust gesteld!

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: Hoe groot kans op HIV ?

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe