3 september seks gehad. 13 oktober getest met een vierde generatietest via de huisarts. Is deze test betrouwbaar genoeg om hiv uit te sluiten? Heb verder geen andere risico’s gehad.

Reageren

De normtijd is 6 weken.

Eigenlijk is je vraag of je huisarts zijn/haar werk wel goed doet?

Reageren

Ik krijg heel veel verschillende antwoorden. Volgens de ene huisarts op de chat was het voldoende en volgens de ander moet ik nog weer herhalen na drie maanden. Maar ik zit ook nog met syfilis. Dat was mee getest, ook daar verschillende antwoorden op gekregen. Volgens de ene huisarts een betrouwbare windowfase. De ander houdt drie maanden aan.

Reageren

Ik heb trouwens ook gelezen dat hiv pas vanaf 45 dagen getest kan worden en je dus met precies 6 weken ook nog drie dagen te vroeg bent met testen.

Reageren

De normtijd is zes weken.

Reageren

Syfilis is testbaar na vier weken. Echter, wanneer er een aanwijsbaar risico is op syfilis (b.v. partner waarschuwing) en de test is na vier weken negatief, dan nogmaals testen na 3 maanden.

Hiv 4e generatie combotest is na zes weken voldoende betrouwbaar.

Reageren

Oké dus ik moet een nieuwe test doen eind november?

Reageren

Ik begrijp niet zo goed wat er niet duidelijk was aan wat ik schreef.

Reageren

Omdat de norm 6 weken is voor hiv en syfilis dus kennelijk nog positief kan worden bij 3 maanden. Vandaar mijn vraag, want het is me nog niet helemaal duidelijk inderdaad.

Reageren

Je moet niet selectie lezen. Ik schreef:

wanneer er een aanwijsbaar risico is op syfilis (b.v. partner waarschuwing) en de test is na vier weken negatief, dan nogmaals testen na 3 maanden.

Reageren

Oké, alleen een nieuwe test op hiv doen dus?

Reageren

Ook niet. Zoals ik zei: de normtijd is zes weken. Een test na zes weken is betrouwbaar.

Uitsluitend mensen die een defect hebben aan hun afweermechanisme kunnen beter pas na drie maanden testen. Die mensen weten dat van zichzelf, want ze zijn continue ziek.

Als er een zeer groot risico was op hiv, b.v. doordat de partner hiv+ is en niet behandeld wordt, en die persoon in je vagina of anus is klaargekomen of er zichtbaar veel bloed was, kortom: een serieus en ernstig risico op een hiv infectie, en de test is na zes weken negatief, dan zou ik na drie maanden nogmaals testen. Anders is het niet nodig.

Je kan beter eens vertellen wat er gebeurd is, dan kan veel gerichter advies worden gegeven.

Reageren

Maar ik had even zitten rekenen en ik kwam er achter dat mijn test net geen 6 weken was. Maar 5 weken en 5 dagen. Dus dan is herhalen wel nodig lijkt me?

Reageren

Veel succes!

Reageren

Je gaat niet eens in op wat ik schrijf.

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: Hiv

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe