Zoeken Vraag het forum

Bang voor hiv

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Finn

Hallo,

Ik heb 2,5 week geleden seks gehad met een prostituee
    Ik was enorm onder invloed van alcohol waardoor ik geen volledige erectie kreeg, dus ik heb maar max 1-2 minuten vaginaal contact gehad en voor de rest had zij mij oraal bevredigd. Gelukkig deden we alles met condoom en mij is iig niet opgevallen dat die eraf is gegleden en of gescheurd is. Maar omdat ik geen volledige erectie had, ben ik bang dat er alsnog vaginaal vocht tussen het condoom en mijn penis is gekomen, of kan dat niet?

Ik ben met van allerlei scenario’s aan het bedenken. Ik ben enorm gestrest en ben constant aan het piekeren.

Maar als ik soms nuchter nadenk, is de kans toch eigenlijk nihil dat ik hiv heb opgelopen, of is het slim om alsnog een test te doen?

Mijn weerstand is over het algemeen goed en vindt het raar dat mijn klachten niet verdwijnen.

Hopelijk kan iemand mij beantwoorden, thanks!

11 reacties
    Reageren
    Finn

Het is alsof ik constant een beginnende griep heb en ben constant moe en ben snel geïrriteerd, zijn dit ook symptomen van het exteem druk maken?

Wat als mijn condoom tijdens de seks er toch even afgegeleden is, is de kans op hiv dan aanwezig, zo ja, hoe groot is die kans.
    Ik kan mezelf niet tot rust krijgen..

Reageren
    Finn

Volgens mij zijn min lymfeklieren ook opgezwollen, ik voel ze gewoon zitten zonder aan te raken.. ook he ik al dik en week last van mn nek, kan dit erbij horen?

Reageren
    Anoniem

Een condoom glijdt er niet “even” af. Als die afglijdt, dan merk je dat, want je bent het ding dan kwijt.

Wat jij beschrijft geeft geen enkel risico voor hiv. Eventueel zou een andere soa wel kunnen (gonorroe/chlamydia), maar ook dat betwijfel ik. Een hiv test is totaal niet nodig, een andere soa test zou ik doen wanneer je duidelijke klachten krijgt (branderig gevoel en/of afscheiding), en anders niet.

Vanwaar dan al die dingen die je ineens opmerkt? Dat antwoord is vrij simpel, en heb je zelf ook al gegeven. Ik zal ze hieronder citeren:

Ik heb enorm veel spijt en schuld- en schaamte gevoel.
    Ik ben met van allerlei scenario’s aan het bedenken. Ik ben enorm gestrest en ben constant aan het piekeren.
    Ik kan mezelf niet tot rust krijgen..
    exteem druk maken

Samengevat: je hebt iets gedaan waar je achteraf spijt van hebt. Dat geeft een gevoel van dat je jezelf niet in de hand hebt gehad, en dat je dingen hebt gedaan die je eigenlijk niet zou doen of zou willen doen. Er ontstaat dan een situatie waarbij je gaat denken, twijfelen, piekeren over alles wat je maar kan bedenken of kan voelen. Iets dat je voelt en waar je normaal geen aandacht aan zou besteden, wordt nu een ding. En door het denken en piekeren groeit het.

Tip: wat je beschrijft is geen risico voor hiv. Accepteer wat je hebt gedaan (je bent ook maar een mens), maar leer ervan. Laat de hiv gedachte los en blijf je niet focussen op allerlei lichamelijke pijntjes en kwaaltjes.

Reageren
    Finn

Enorm bedabkt voor je reactie, dit doet me goed!

Is er ook geen kans op hiv besmetting tijdens het verwisselen van condoom? Want dit deed ze per verschillende handelingen.
    Ik denk dat de meeste klachten vooral door stress komt, alleen voordat ik bezig was met me druk te maken over hiv, kreeg ik al wel last van keelpijn, opgezwolle lymfeklieren en mn nek.
    Dus ik heb er nog steeds niet een heel fijn gevoel bij. Is het misschien verstandig om na 4 weken een hiv zelftest te bestellen?

Omdat ik de eerste week een gevoelige penis had (waarschijnlijk door het ivermatig controleren) en 1x afscheiding, heb ik een zelftest besteld voor gonorroe en chlamydia.

Reageren
    Anoniem

“Is er ook geen kans op hiv besmetting tijdens het verwisselen van condoom?”

-> nee, eigenlijk niet. Daarvoor is toch wel intensiever contact nodig tussen vaginaal vocht en jouw eikel. De normale huid van de penis laat geen hiv virus door, voorhuid en eikel zijn veel gevoeliger en daar ligt het anders.

Omdat het je zo bezighoudt kan je een hiv test doen na zes weken (niet eerder). Ik zou een test doen waarbij bloed wordt afgenomen uit de elleboogplooi. Zo’n test kan je doen bij enkele klinieken in Nederland waar je wel fysiek heen moet gaan. Alternatief is de huisarts of de GGD. Ik ben niet zo’n fan van zelftests omdat die gewoon minder nauwkeurig zijn.

Reageren
    Finn

Oke, dus in mijn geval op hiv is dus eigenlijk praktisch 0? Ik moet proberen om mezelf tot rust te brengen, ik denk dat dat over een tijdje wel lukt, wanneer ik me beter voel.

Maar een test dat negatief is geeft me pas 100% vertrouwen, ik had op internet ook one day clinic gevonden, is dat betrouwbaar?

Reageren
    Finn

Ik blijf me gewoon druk maken om het feit dat ik al dik een week niet fit ben, dit heb ik NOOIT.
    Kan stres echt zoveel doen met je lichaam? Merk ook dat mijn klachten op het ene moment erger zijn dan op het andere moment. Is dit typisch gerelateerd aan stress? Vindt het ook beangstigend dat al mijn symptomen bij hiv passen..

Soms denk ik mijn kans op hiv is 0, ik heb alles veilig gedaan en en prostituee was zorgvuldig. En op het andere moment denk ik, er zal welniets fouts zijn gegaan en heb net pech dat zij hiv positief was, want mijn klachten zijn er echt.

Reageren
    Anoniem

One Day Clinic is betrouwbaar, maar bij voorkeur de test waarvoor je naar hun lokatie moet om bloed te laten afnemen.

Symptomen die bij hiv passen zijn er eigenlijk niet echt. Als je leest welke symptomen mensen hebben die een hiv infectie oplopen, dan zijn dat vrij algemene symptomen die het gevolg zijn van het lichaam dat tegen een virus aan het vechten is. Er zijn wel enkele symptomen die echt bij hiv horen, maar ook die zijn vaak lastig te onderscheiden van vrij algemene en onschuldige aandoeningen die mensen ook kunnen hebben door stress en angst.

Conclusie: hiv sluit je uit op basis van een betrouwbare hiv test. Al het andere is zinloos gissen.

Ik denk dat je geen idee hebt wat stress met je lichaam doet. Dat kan je pas ervaren als het zo ver is, nu dus. Stress is een enorme aanslag op je lichaam waarbij allerlei functies van het lichaam minder goed werken, zoals b.v. ook slaap. Bij stress is je lichaam in eerste instantie gereed om te vechten of te vluchten. Ook heeft stress een enorme impact op je hersenen en de manier waarop je denkt. Het gaat veel te ver om dat nu allemaal toe te lichten.
    Chronische stress, dus stress die gedurende een lange tijd (maanden) bestaat, is funest. Er kunnen dan allerlei (chronische) ziekten ontstaan zoals ontstekingen, hyperventilatie en zelfs hersenschade. Gelukkig is het zo ver nog niet.

Reageren
    Finn

U zei eerder dat er geen enkele risico op hiv is, ik ga ervan uit dat u een expert bent op dit gebied, en moet dit dan ook maar aannemen. (al vind ik dat heel moeilijk, vooral met mijn symptomen).

Is er een percentage van hoeveel hetero mannen besmet worden met hiv door een prostituee? Ik lees dat het met condoom vrijwel 0 is en zonder 0,4%, klopt dat?

Graag zou ik ook een tip willen hoe ik mezelf rustig kan krijgen, het blijft maar spoken door mn hoofd.

Reageren
    John (moderator)

Over percentages en andere cijfers kun je bij het RIVM terecht. Maar aan die percentage heb je natuurlijk ook helemaal niks. Je moet vooral stoppen met zoeken en de test gewoon afwachten. Het is allemaal zinloos totdat je de negatieve uitslag van de test hebt.

Kijk eens op onderstaande link welke klachten er allemaal kunnen ontstaan door angst/stress en bijgevolg hyperventileren
    https://www.zorgprofessionaljohn.com/klachten-bij-hyperventilatie-en-angsten/

Reageren
    Finn

Ja dat klopt John, als ik me ga testen duurt dat helaas nog 3 weken.
    Ik heb een condoom gebruikt, dus het risico op hiv is er eigenlijk niet, dat is een feit.
    Wanneer ik bezig ben met allerlei scenario’s, moet ik bedenken dat dat allemaal bullshit is.
    Heb net ook mn temperatuur gemeten en die is 36,8. Dus griep heb ik niet.

Misschien moet ik ook op houden met deze flauwekul. Het is veilig gebeurd dus er is geen risico 🙂

Reageren
Reageer op: Bang voor hiv
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.