Zoeken Vraag het forum

Angst hiv

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • John (moderator)

Er zijn nog DHZ testen maar die zijn pas te gebruiken vanaf 12 weken na het contact. Bespreek het met de huisarts en zeg dat je de test graag wilt voor je eigen gemoedsrust

Michael

Idd dat zou je nog kunnen overleggen, maar als je mag kiezen zou ik voor de combotest gaan die is sowieso na 6 weken betrouwbaar.

En hoop dat je iets meer gemoedsrust heb nu dat John , anoniem en nog is een keer de GGD je verteld hebben dat de kans op hiv bij oraal te verwaarlozen zijn. Theoretisch kan het, maar tot nu toe nog niet bewezen dat iemand hiv gekregen heeft van oraal contact.

Mijn bron:
    Huisartsen
    GGD
    Arst van onedayclinic

Reageren
    Angstig

Dus eigenlijk loop je alleen echt risico als man, die seks heeft met een man, bij anale seks zonder condoom of bij oraal contact zonder condoom waarbij sperma of bloed aan te pas komt?

Reageren
    Angstig

Ik heb nog steeds enorme slaapproblemen en stress door dit voorval en heb me voorgenomen nooit meer seks te hebben zonder condoom. Ik zit hele dagen te piekeren en op mijn werk heb ik moeite om me te concentreren. Zo bang ben ik nog steeds.

Reageren
    John (moderator)

Er is al meerdere keren gezegd dat de kans erg klein is. Probeer dus wat minder te stressen.

Reageren
    Michael

John en Anoniem hebben beide aangegeven dat je kans op HIV door oraal contact zeer klein is.

De GGD heeft je gezegd dat bij Rimmen/pijpen/gepijpt worden kans op HIV bijna 0 is (te verwaarlozen dus). Probeer die gedachte te houden van oke. Het risico dat ik gelopen heb is extreem klein, en doe met 6 weken een test via huisarts.

Reageren
    Michael

De GGD zegt dat echter niet zomaar hoor met de bedoeling om van je af te zijn.

Maar hun hebben jarenlange ervaringen met het opsporen van het virus en weten hoe je echt risico loopt.

Je mag er dus wel vanuit gaan dat  hun echt wel goed kunnen beoordelen of je idd een reëel risico gelopen hebt.

Reageren
    Anoniem

“Dus eigenlijk loop je alleen echt risico als man, die seks heeft met een man, bij anale seks zonder condoom of bij oraal contact zonder condoom waarbij sperma of bloed aan te pas komt?”

-> Dit is niet juist!

Bij oraal contact is er eigenlijk alleen risico als er sperma of bloed in de mond komt. Voorvocht is daar eigenlijk geen risico. Een eventueel klein beetje hiv virus in voorvocht wordt door enzymen in speeksel onschadelijk gemaakt.

Bij anale seks ligt dat anders. De anus is zo goed doorbloed, en kent geen enkele barrière zoals speeksel, dat een minimale hoeveelheid virus in voorvocht wél tot een hiv infectie kan leiden.

Reageren
    Michael

Onveilig anale sex was bij jou toch niet aan de orde angstig?

Je krijgt hier advies op basis wat je verteld natuulijk.

Als wel zo is dat je onveilig anale sex gehad hebt, vertel dit dan ook eerlijk tegen je zorgverlener, ondanks of je er nu voor schaamd of niet want onveilige anale sex is wel een reeel risico op HIV

Reageren
    Angstig

Ik heb zoals ik zei anale seks gehad met condoom, ik was de gever. En ik heb diegene gepijpt en gerimd zonder condoom. Hij is niet klaargekomen.

Reageren
    Angstig

Oh en hij heeft mij ook gepijpt maar ik ben klaargekomen tijdens de anale seks met condoom.

Reageren
    Angstig

Ik heb dus GEEN onveilige anale seks gehad.

Reageren
    John (moderator)

Alle antwoorden zijn gegeven.. daar zul je het dan toch mee moeten doen.

Reageren
    Michael

Dan is dat 1 ding dat duidelijk is toch.

Dus de anale sex kun je vergeten zolang condoom intact is geweest (niet gescheurd/afgegleden) was dat dus veilig voor hiv.

En betrekking tot het orale gedeelte, de kans op HIV is verwaarloosbaar klein.

Maar dat is je al meerdere keren gezegd.
    En ik zeg dit niet om je de mond te snoeren absoluut niet. Maar ik zou gewoon een afspraak maken bij je huisarts, en vertel dat het je grootste angst geworden is.

Je hebt kans dat de huisarts wel een test doet op Syfilis, Heb B , HIV. Al is het alleen al om jou weer rustig en kalm te krijgen.

Reageren
    Angstig

Klopt het dat iemand die prep gebruikt zelf geen hiv kan krijgen maar het wel kan doorgeven?

Reageren
Reageer op: Angst hiv
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.