- Kat23 augustus 2023 om 13:01
Hoi John,
Ik heb onveilige seks gehad met een FWB. Een jongen van 26 die ik net ken en heel erg leuk vind. Hij gaf aan geen relatie te willen op het moment. Omdat ik zijn seksverleden niet ken, ben ik achteraf lichtelijk in paniek. Op het moment voelde het erg goed. Hij gaf aan geen SOA’s te hebben, maar kwam bij mij thuis chillen en had geen condooms mee. Dat vond ik vreemd. Het was al erg laat en we hadden flink wat alcohol op. Heel stom heb ik me laten verleiden tot seks, omdat hij op het eerste oog als een nette, schone jongen eruitzag. De dag erna heb ik een morning after pil genomen.
Er was sprake van deepthroat, maar ook meerdere malen onveilige vaginale seks. Risicocontact was in de nacht van 19 op 20 augustus. Ik ben bang dat ik te laat voor PEP ben en dat ik dat ook niet zomaar meer krijg. Ik had de dag erna wat keelklachten en dat houdt nu nog aan. Nu zijn er enkele mensen in mijn omgeving verkouden dus ik voel het zelf ook opkomen, maar hoe blijf ik nu rustig? Ik heb een vreemd ziek gevoel. Het zou een verkoudheid kunnen zijn, want acute hiv na 2-3 dagen lijkt me niet realistisch. Ik heb verder geen koorts. Wel een hoofdpijn die al dagen aanhoudt samen met keelklachten. Heeft het zin om de huisarts of eerste hulp nu nog te bellen? In het vervolg vraag ik die jongen om condooms mee te nemen of zal ik ze zelf in huis hebben mocht hij me nog willen blijven zien, maar daar is het nu een beetje te laat voor. Hoe blijf ik rustig? Het gekke is dat ik hem wil blijven zien, maar had het fijner gevonden dat hij aan condooms had gedacht. Hij drong er op aan om laat nog af te spreken. Had helemaal niet verwacht dat hij zonder condooms zou aankomen. Vind hem nog steeds erg leuk, maar voel me ook zo rot achteraf dat het onveilig is gebeurd. Ik ben nu erg bang voor hiv. Ik overweeg een RNA test, omdat ik zowat panisch word van de stress. En het feit dat mijn date afstandelijk doet, maakt het er niet gemakkelijker op.48 reactiesReagerenAnoniem23 augustus 2023 om 13:11Je haalt allerlei dingen aan die totaal niet relevant zijn. B.v. “Hij gaf aan geen SOA’s te hebben” en “omdat hij op het eerste oog als een nette, schone jongen eruitzag”.
Soa’s en hiv kan je aan de buitenkant van iemand niet zien. Ook zegt het niks dat iemand zegt niks te hebben.
Pep krijg je hier niet zomaar voor, en je bent er ook te laat voor. Wat zou je bij de eerste hulp willen doen?
Twee weken na het contact kan je een betrouwbare soa test (gonorroe en chlamydia) laten doen. Zes weken na het contact een betrouwbare hiv test. Een RNA test is nu veel te vroeg.
Je had trouwens ook zelf aan condooms kunnen denken. Leg die verantwoordelijkheid niet bij de ander neer!
Het enige dat ik op basis van de cijfers kan zeggen is dat de kans om zo hiv op te lopen niet vreselijk groot is. Daar koop je alleen weinig voor op dit moment.
ReagerenAnoniem23 augustus 2023 om 13:12Als je trouwens graag het gebeuren wilt bespreken met iemand die luistert en verstand heeft van soa’s en hiv, dan kan je de Aids Soa Infolijn bellen. Zij hebben ook aandacht voor het sociale aspect en je gevoel dat je geschrokken bent over wat er gebeurd is.
ReagerenKyra23 augustus 2023 om 20:42Ik heb het allemaal verkeerd aangemaakt en had niet in de nacht zo laat moeten afspreken. Er waren geen winkels meer open waar ik nog condooms kon halen. In combinatie met drank en omdat ik deze jongen zo aantrekkelijk vond, heb ik verkeerde keuzes gemaakt. Ik vind het erg moeilijk om mezelf te vergeven hiervoor. Hij gaf duidelijk aan alleen een seksrelatie te willen, terwijl ik stiekem meer verwachtte. Ik liet me overhalen. Achteraf heb ik zo’n spijt. 3 dagen na het risicocontact heb ik al spierpijn, iets wat op pijnlijke opgezette klieren lijkt in mijn liezen en keel. Ook heb ik de hele dag keelpijn en hoofdpijn. Dit houdt al dagenlang aan. Verder ben ik net in elkaar gezakt in een winkel. Mijn zicht viel volledig (!!!!) weg en ook mijn gehoor zakte weg wat doodeng was. De hulpdiensten werden gebeld maar een ambulance was niet nodig. Na zo’n 20 minuten keerde mijn zicht langzaam terug. Ik had een verstopte oor aan 1 kant, tintelingen in mijn benen, mijn lichaamstemperatuur was eng hoog, mijn lichaam voelde even bloedheet aan en ik begon erg te zweten. Omdat ik al ziekjes en verzwakt was en ook nog eens een verkoudheid heb. Ik vermoed coriona. Hierop test ik morgen. Echt vroeg ik me af of zo’n reactie door hiv kan komen? Verhoogde lichaamstemperatuur die snel weer daalt en het verlies van je zicht. Ik heb zoiets nooit eerder gehad. Is dit in combinatie met verkoudheid/mogelijke corona en hivbesmetting een teken dat mijn immuunsysteem erg verzwakt is? Is dit normaal zo snel na mogelijke infectie? Nog geen week na risicocontact?
ReagerenJohn (moderator)
23 augustus 2023 om 21:26zeer onwaarschijnlijk. Het zijn volgens mij toch vooral griep en stress gerelateerde klachten. Als je er zo over inzit, ga dan met de klachten naar de huisarts
ReagerenKat24 augustus 2023 om 14:51Bedankt voor jullie reactie. Vandaag is er nog een symptoom bijgekomen. Ik heb sinds vandaag bruine afscheiding. Dat is 5 dagen na risicocontact. Ik heb de morning after pil genomen maar omdat ik moeite heb met pillen slikken is het zacht geworden en mogelijk heb ik er licht op gekauwd. Overigens zit ik hier onder een schuilnaam. Heb per abuis 2 verschillende namen doorgegeven.
Zou dat een SOA kunnen zijn, of kunnen wijzen of zwangerschap? Alvast bedankt.
ReagerenJohn (moderator)
24 augustus 2023 om 14:53Die vraag kan niemand zo beantwoorden. Het kan een gevolg van de MAP zijn
ReagerenKat24 augustus 2023 om 14:54Vergat te vermelden dat ik ook duizelig en licht in mijn hoofd ben. Vast niet hiv gerelateerd, maar heb me nooit eerder zo gevoeld.
ReagerenKat24 augustus 2023 om 14:56Bedankt John. Ik laat een HIV RNA test uitvoeren bij One Day Clinic/Stadskliniek op 14 dagen. En een hiv sneltest op 8 weken. En laat me op SOA testen bij de huisarts en doe nog een hiv test op 3 maanden.
Is een HIV RNA test eerder dan 14 dagen ook nog betrouwbaar of niet aan te raden?
ReagerenJohn (moderator)
24 augustus 2023 om 15:02Dat is niet aan te raden
ReagerenJohn (moderator)
24 augustus 2023 om 15:03Je zult ongetwijfeld ook klachten van de angst en stress hebben
ReagerenKat24 augustus 2023 om 15:15Dankje John.
ReagerenKat26 augustus 2023 om 14:54Beste John, mijn duizeligheid houdt al dagen aan. Ik voel me vreemd zwak, draaierig en licht in mijn hoofd. En op momenten zie ik wazig. Sinds 2 dagen heb ik hevig vaginaal bloedverlies. Ik was anderhalve week geleden ongesteld dus het is niet dat ik nog ongesteld moet worden. Dat is inmiddels 1 week na risicocontact. Ik vind het vreemd dat al deze symptomen spontaan ontstaan zijn het risicocontact terwijl ik voorheen nooit ergens echt last van had. Is dat een teken dat mijn immuunsysteem al in de 1e week na risicocontact al erg verzwakt is, mogelijk na hiv infectie? Ook al zijn dat niet direct acute hiv symptomen. Maar ik bedoel of plotse zwakte/duizeligheid inclusief pijnlijke lympfeklieren een indicatie kan zijn van besmetting?
Ik zie ook dat Stadskliniek een HIV PCR test aanbiedt die al betrouwbaar is na 11 dagen? Ik ga deze laten doen. Heeft het zin om het enkele dagen eerder te doen dan 11 dagen en hoe groot is de betrouwbaar op 11 dagen?
Voor nu zijn dit mijn laatste vragen. Hopelijk kun je me iets meer geruststellen. Alvast bedankt!
ReagerenBijlagen:
Anoniem26 augustus 2023 om 15:58Lijkt het je niet verstandig om langs de huisarts te gaan?
ReagerenAnoniem26 augustus 2023 om 16:00Een hiv pcr test is een rna test. Na 11 dagen is dat weinig zinvol.
Alleen wanneer je duidelijke (!) hiv klachten hebt, kan zo’n test zinvol zijn. Niet met de algemene klachten die jij beschrijft.
Reageren