- Leon2 december 2022 om 17:20
Ik heb seks gehad met iemand die Prep slikt. Hij is niet in me klaar gekomen maar hebben wel onveilige seks gehad. Nu zegt hij dat hij woensdag weer voor zijn drie maandelijkse controle heen gaat en dus ook test op hiv. Stel die test is negatief. Is het dan mogelijk dat diegene toch positief had kunnen zijn op het moment dat wij seks hadden? Ben namelijk toch wel een beetje bang geworden.
John (moderator)
2 december 2022 om 17:38Beter vooraf over de risico’s nadenken dan achteraf bang zijn…
Het zal vooral afhankelijk zijn hoe de PrEP gebruikt wordt… Als dat allemaal goed is gedaan zal het niet zo”n probleem zijn
ReagerenJohn (moderator)
2 december 2022 om 17:39En als je dan toch dit soort contacten hebt, zou je beter zelf aan de PrEP kunnen gaan.
ReagerenLeon2 december 2022 om 17:41Hij zegt dagelijks zo’n pil te gebruiken.
ReagerenLeon2 december 2022 om 17:41De GGD gaf aan dat ik niet hoefde te testen op hiv…
ReagerenJohn (moderator)
2 december 2022 om 17:46Als de GGD dat zegt zal dat zo zijn .
ReagerenAnoniem2 december 2022 om 17:47Leon2 december 2022 om 17:52Ja dat zal een kwestie van vertrouwen zijn. Maar deze persoon test om de drie maanden en staat onder controle bij een arts. En heb gelezen dat je geen prep meer mag gebruiken als je positief bent.
ReagerenLeon2 december 2022 om 18:05In ieder geval liet hij me het doosje nog zien met de pillen om me gerust te stellen.
ReagerenAnoniem2 december 2022 om 18:29Het zegt wel wat, maar geeft natuurlijk geen garantie.
ReagerenLeon2 december 2022 om 18:30Dus toch laten testen?
ReagerenAnoniem2 december 2022 om 18:37Laat ik het zo zeggen: jij hebt onbeschermde anale seks, dat is de meest risicovolle handeling die er qua hiv infectie is, ook als de insertieve partner (de top) niet klaarkomt. Gelet op jouw toelichting zou e.e.a. mogelijk wat minder risico zijn geweest, maar toch.
Vooralsnog zie ik geen reden om in paniek te raken, maar toch zou ik me laten testen na 6 weken na het contact.
En wat John zegt: nadenken over risico’s vooraf en niet achteraf. Als dit je levensstijl is, dan kan je er vergif op innemen dat je een keer “prijs” hebt.
ReagerenAnoniem2 december 2022 om 18:39Ik zeg dit niet om je bang te maken, want ik denk niet dat dat nodig is. Ik zeg dit om je bewust te maken van je eigen gezondheid en hoe je daarmee omgaat.
ReagerenJohn (moderator)
2 december 2022 om 18:48Niet om je extra bang te maker, maar wel voor je bewustwording:
Reageren
PrEP biedt geen 100% beschermingLeon2 december 2022 om 18:51Het is wel steeds met dezelfde partner geweest en die merkte na het contact dat ik bang was geworden. Vandaar dat hij me het prep doosje liet zien en me verzekerde dat hij niks had. Hij wil zelfs de testen aan me laten zien van komende woensdag.
Reageren