Besmetting doorgeven?

ik weet dat een test na 6 weken ca 95% betrouwbaar is. Ik ben 8 weken geleden eens vreemdgegaan met een vrouw, condoom was geknapt waardoor ik haar ca 10 minuten zonder condoom vaginaal gepenetreerd heb. Na 3 en 6 weken heb ik me laten testen en beide testen bij de huisarts in België gaven een gunstig resultaat (geen HIV).

Op de 7e week heb ik gevreeen met mijn vrouw en nu een week later begint ze uitslag te krijgen. Eerst op haar borst boven haar borsten en sinds vanmorgen ook aan beide zijkanten van haar hals (van aan haar oren naar beneden). Ze zegt dat ze een brandend gevoel heeft op haar huid. Ik zie precies ook allemaal kleine zweertjes. Vorige week had ze ook uitslag boven haar lippen. Ze lijkt me ook moe en valt gemakkelijk in slaap in de zetel ondanks dat ze normaal niet gemakkelijk inslaapt.

Moet ik me, ondanks die 95% betrouwbaarheid, toch zorgen maken?

Reageren

Een test bij 6 weken is voor 98,8% betrouwbaar. Geen HIV dus

Reageren

deze ochtend heeft ze nu ook diarree er bovenop. Wat als ik nu toch bij die 1.2% behoor? Ik vermoed dat ik dan momenteel heel besmettelijk zou zijn doordat er veel virus aanwezig zou zijn. Anderzijds vermoed ik dat dit dan 2 weken geleden wel gedetecteerd zou zijn?

Daarom nog 2 vragen:

1. Dienen alle symptomen gelijktijdig te verschijnen
    2. hoe evolueert de hoeveelheid virus/detecteerbare antistoffen? Is dit lineair of kan het zijn dat bvb 2 dagen na de test het plots wel detecteerbaar zou zijn?

Reageren

Nee en nee.
    Als je een test doet bij 6 of 8 weken, zijn de antistoffen sowieso te vinden.

Reageren

Geachte heer, beste Tandor,

Hef valt mij op dat u hier veel info geeft aan mensen met vragen welken voortkomen uit angst, alle mensen al dan niet gerustgesteld worden gehoord wat natuurlijk goed is.

Begrijp me niet verkeer maar bij mij rijst de vraag wat is uw achtergrond en hoe komt u aan de informatie.

Al vast bedankt voor uw reactie.

met vriendelijk groet,

Bas

Reageren

@Peter ook in België doen ze 4gen testen. Dus met 6 weken test weet je zeker dat je geen hiv hebt bij negatieve test. Zelfs als je op dat moment geen antistoffen aangemaakt hebt, meet hij antigenen.  Ps hiv symptomen starten eigenlijk nooit binnen een week. Eigenlijk altijd na 2 weken en meestal met 20dagen. Verder is bij die 98,8% de 1,2% vooral gebaseerd op vals positief en komt eigenlijk vals negatief na 6 weken niet voor.

Reageren

Ik ben een zorgprofessional met diverse medische opleidingen/studies.

Reageren

Tandor,

Dank voor uw reactie.

Bas

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: Besmetting doorgeven?

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe