Zoeken Vraag het forum

Herpes uitbraak

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Mo

Hallo!

Ongeveer 6 weken geleden kreeg ik herpes symptomen. Naar de huisarts ermee en zij bevestigde dat het idd herpes genitalis was.
    Ik dacht er na 4 weken vanaf te zijn, maar nu zijn de blaasjes terug. Is dat normaal, zo snel al of was het ws gewoon nog niet ‘genezen’?
    Mijn partner heeft overigens bij zijn weten nog nooit herpes gehad.
    Mijn ex wel, in de vorm van een koortslip, maar daar heb voor het laatst 2 jaar geleden sex mee gehad.
    Zijn huidige partner had vorige zomer ook genitalis.
    Is het dan aannemelijk dat ik het van mijn ex heb?
    Ik heb voor de uitbraak voor het eerst sinds heel lang in de zon gezeten, dat kan het triggeren begrijp ik?

3 reacties
    Reageren
    Mo

Ow, mss nog van belang te vertellen dat ik hypothyroide heb…

Reageren
    Anoniem

Herpes (genitalis) verdwijnt nooit. Het virus trekt zich na enkele dagen wel terug in de zenuwknopen in de buurt van waar de infectie plaatsvond. Daarna kan het virus regelmatig weer terug actief worden (uitbraak). Je krijgt dan weer symptomen zoals blaasjes, jeuk, daarna korstjes etc. Het is erg belangrijk dat je hygiënisch handelt zodra je merkt dat er een uitbraak is, omdat je jezelf kan besmetten op andere plaatsen. De blaasjes en het vocht zijn heel erg besmettelijk.
    Er zijn triggers bekend die een uitbraak uitlokken zoals stress, zonlicht (ook zonnebank) en ongezond leven/eten (ook een vorm van stress voor je lichaam).
    Van wie de herpes afkomstig is, is bijna niet na te gaan. Het heeft ook geen zin eigenlijk om je daarmee bezig te houden. Het virus is zo erg besmettelijk dat het al overgedragen kan worden via vingers, een handdoek of een washandje. Je kan het zelfs van jezelf hebben, b.v. van je mond via vingers naar een andere plek. Soms zelfs wanneer je niet echt heel goed in de gaten hebt dat er ergens een uitbraak was.
    Met de tijd worden uitbraken wel milder en komen ze minder frequent voor.
    De hypothyreoïdie heeft er verder weinig mee van doen.

Reageren
    John (moderator)

Als je een uitbraak hebt kun je de huisarts om een antiviraal middel ( Acyclovir) in vorm van een kuur vragen. Dat helpt het virus te onderdrukken. Bespreek het met je huisarts

Reageren
Reageer op: Herpes uitbraak
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.