- Nans26 februari 2020 om 01:36
Anderhalf jaar geleden zag ik een piepklein bobbeltje op mijn schaamlip. Geen idee wat dat was maar ik moest net naar de gynaecoloog en die zei dat het een wrat was. Ik was dus besmet met HPV. Hoe weet ik nog steeds niet. Het begin van een ware lijdensweg. De wratten werden door de gynaecoloog bevroren maar bleven terugkomen. Gelukkig had ik ze enkel uitwendig hoewel de test op de baarmoederhals positief was. In december opnieuw getest en HPV vrij. Maar de wratten blijven komen. Het lijkt nog erger te zijn. Ik word er zo moedeloos van en denk dat dit nooit meer weggaat. Je kan er ook met niemand over praten om ervaringen uit te wisselen. Het is echt een hel !
20 reactiesReagerenEs26 februari 2020 om 10:23Hoi nans je hoeft niet bang te zijn dat je dit levenslang aanhoud, soms duurt het gewoon hele tijd voordat ze niet meer terug komen, en niet elke behandeling slaat evengoed aan, misschien dat je kan vragen naar een andere type behandeling.
je zou ook eventueel kunnen overleggen met je arts voor een gardasil vaccin de kans dat ze dan nog terugkomen is heel klein.
het is ook belangrijk dat je het daaronder schoon houd, dus ook dagelijks nieuw ondergoed, en dagelijks spoelen. En niet scheren!!!
ReagerenNans26 februari 2020 om 10:28Bedankt Es voor het beetje moed. Wat dat scheren betreft … ik doe het wel en ik heb inderdaad de indruk dat het dan weer terugkomt. Hoe komt dat dan ?
Reageren
In het begin heb ik Aldara moeten gebruiken maar daar kreeg ik grote brandwonden van. Echt vreselijk pijnlijk. Dus mocht ik het niet meer gebruiken. Sindsdien stipt de gynaecoloog ze elke keer aan.Es26 februari 2020 om 10:42Je moet echt stoppen met scheren!! Daardoor spreid het alleen maar uit, misschien is dat een van de redenen dat ze terug blijven komen, Aldara werkte bij mij ook niet echt, en wat betreft alle crèmes werkte bij mij niet, ik voelde er niks van en het slaat niet aan, dus ik heb het ongeveer 7 keer laten aanstippen met stikstof bij de huisarts, en ze zijn zo goed als weg nu. Ik ga volgende week een afspraak maken voor controle en kijken of nog aanstippen nodig is.
als ik jou was dus doorbehandelen, goed schoonhouden, stoppen met scheren tot ze allemaal weg zijn en dan ongeveer na 3/4 maanden pas weer scheren als ze niet terug zijn gekomen, dan kan je er wel van uit gaan dat ze weg blijven! Je kan natuurlijk wel weer opnieuw besmet worden door een ander persoon dus kijk daar ook mee uit.
ReagerenAnna26 februari 2020 om 10:48Els, mag ik
vragen wat doe je in plaats van scheren??
de dermatoloog was ook helemaal tegen scheren en waxen!!
ReagerenEs26 februari 2020 om 10:52bijhouden met knippen is het beste optie.
ReagerenNans26 februari 2020 om 10:59Ik zal het niet meer doen. Mijn partner is door mij waarschijnlijk ook besmet en ik denk dan dat hij mij telkens weer besmet maar volgens de gynaecoloog kan dit niet. Het is 1 grote warboel in mijn hoofd na al die tijd. Ik voel me er zo vies door !
ReagerenEs26 februari 2020 om 11:07Nou als je al besmet bent en je doet het met een besmet persoon, dan kan je inderdaad niet opnieuw besmet raken, maar goed als jij er dan van af bent en hij niet dan is het gewoon een pingpong effect, eigenlijk steek je elkaar constant opnieuw aan, maar ongeveer na 2 jaar hoor je het virus ook weg te werken, en volgens mij kan je het ook gewoon weer opnieuw oplopen natuurlijk.
dit is een virus die in je huid zit, veel mensen denken dat dit hetzelfde effect heeft als herpes maar dat is niet waar, herpes zit in de weefsels dat gaat dus nooit weg! En virus in je huid op een gegeven moment dus wel. Dit heeft mijn eigen Arts verteld.
ReagerenNans26 februari 2020 om 11:20Tja het is mijn vaste partner. Ik heb hem besmet maar hij heeft gelukkig nooit symptomen gehad
ReagerenEs26 februari 2020 om 11:26Als je besmet bent hoeft het niet tot uiting te komen, kan zijn dat zijn lichaam het virus na aantal maanden eruit gooit, maar kan ook na 2 jaar, dus misschien gewoon veilig doen tot jij geen last er meer van hebt. Dan ben je ook wat meer zeker ervan! En vergeet niet je hoeft niet vies te voelen, want meer als 70% van de mensen komen wel eens hiermee in aanraking mee.
ReagerenNans26 februari 2020 om 12:33Ik probeer me niet vies te voelen maar het blijft me achtervolgen. De gynaecoloog zegt dat ik het een plaats moet geven maar hoe kan je dat als ze steeds terugkomen. Ik word er zo moedeloos van
ReagerenEs26 februari 2020 om 13:05Een plaats moet geven? Hij doet alsof het levenslang is.. heeft hij niet gezegd van dat ongeveer na 2 jaar dat je er wel van af bent?
ReagerenNans26 februari 2020 om 13:42Jawel hij zei anderhalf tot twee jaar maar de wratten kunnen steeds blijven terugkomen.
Reageren
En wat ik al zeker niet begrijp, is dat ik nu HPV negatief ben en nog meer wratten krijg. Hij heeft daar een logische verklaring voor maar ik kan het niet vattenEs26 februari 2020 om 13:54Bedoeld hij in de tijd tot 2 jaar kunnen ze terug komen?
en wat was zijn logische verklaring?
Reageren
heel apart terwijl je hpv negatief bent, kan zijn dat de laatste virus cellen in de huid nog achtergebleven zijn en als die behandeld zijn dat ze ook weg zijn dan.Nans26 februari 2020 om 14:03Nee hij zegt dat het levenslang kan terugkomen.
Reageren
Zijn uitleg is dat het daarom nog wel in de slijmvliezen/huid kan aanwezig zijn ondanks de uitslag van de biopsie