- Thomas21 december 2018 om 09:48
k heb ongeveer twee maand geleden te horen gekregen dat ik genitale wratten heb rondom m’n anus. Voorlopig ben ik meteen begonnen met cyrotherapie bij de dokter, al 3 x laten aanstippen, maar nog niet echt een genezing zichtbaar. De kleine wratjes verdwijnen wel altijd na 1x aanstippen, maar na een week komen er aantal een 3-tal minies terug opzetten. Cremes lijkt de huisarts niet aan te raden wegens de moeilijke plaats. Nu heb ik een vaste partner, die schrok maar me gelukkig wel steunt. Toch vermijden we seks wat in dat gebied, om verspreiding te voorkomen.
Mentaal heb ik het wel heel erg zwaar met deze aandoening. Zeker in geval dat mijn partner me zou verlaten, weet ik niet hoe ik er verder met deze aandoening moet omgaan. WANT STEL dat na verloop van tijd geen enkele behandeling zou aanslaan of ze voortdurend terugkeren, kun je eigenlijk geen seks hebben, niet?
Natuurlijk wil ik eerst mijn verantwoordelijkheid nemen en alle behandelopties doorlopen, maar STEL dat de wratjes blijven, kan ik toch niet mijn hele leven mij onthouden van seks?
Gezien de kansen dat iemand sowieso met het virus in aanraking komt 80 procent is, en dat slechts 1 procent effectief wratjes krijgt, is het dan egoïstisch om bij seksueel contact met nieuwe partners in eerste instantie niets hierover te vertellen? (En het wel zo veilig mogelijk te doen). Of is dit echt not done?
Ik kan mentaal gewoon moeilijk met de gedachte om dat mijn seksleven voor goed voorbij is.Mijn mening was eerst ook standvast dat ik elke partner op de hoogte zou brengen, maar dat lijkt mij een echte deal-breaker waardoor ik misschien meteen bekend sta als de jongen met de wratten.
Wat is jullie mening?
Ik heb altijd de regeltjes gevolgd qua veilige seks, en toch heb ik het opgelopen. Het wordt ook gewoon niet getest bij een SOA-onderzoek.
Ik vind het zo oneerlijk. Moet ik mij vanaf nu blijven onthouden van seks?Thomas96
2 reactiesReagerenJess23 januari 2019 om 02:42He Thomas!
Ik vraag mij echt precies hetzelfde af. Morgen heb ik een afspraak met de dokter omdat ik twijfel of ik ze ook heb. Omdat ik ook Herpes heb, heb ik al veel nagedacht over hoe ik de rest van mijn leven nog seks ga hebben. Zo’n diagnose is een hele klap en het is zeker ingewikkeld ook in je seksleven. Bij de Herpes heb ik besloten dat ik geen seks heb als ik jeuk voel of een uitbraak heb. Zou het uitgaan met mijn vriend dan zou ik sowieso veilig vrijen, of ik symptomen heb of niet. Ik zou het niet zeggen bij een one-nightstand, omdat wanneer je geen symptomen hebt je met condoom maar 2% kans hebt om het over te dragen. Dat is evenveel kans als dat ik met condoom tóch zwanger zou worden. Dat zeg je toch ook niet iedere keer voor de seks?
Ik denk dat je zeker op moet letten met de wratjes als je seks zou gaan hebben met nieuwe mensen. Maar de kans dat je ze zo lang houdt is echt nihil. Over het algemeen is het virus na 2 jaar onder de duim/of zelfs uit je lichaam. 80% van de mensen heeft het. Het is voornamelijk cosmetisch, genitale wratjes worden veroorzaakt door HPV type 6 of 11 en veroorzaken géén baarmoederkanker. En ja, het is even een klap als je het hoort, maar eigenlijk, wat is nou de big deal? Het is gênant? Misschien heeft het een stigma?
Het is gewoon vreemd dat wij leven in een maatschappij waarin alles verkocht wordt met seks, je te gek bent als je ‘wild’ leeft en veel partners hebt, maar de NORMALE gevolgen daarvan, redelijk onschuldige aandoeningen zoals de wratjes en herpes ineens zo ‘vies’ zijn. Het stigma klopt niet bij de huidige maatschappij.
En ja, het is vervelend als je 5 jaar wratjes hebt, of iemand anders wratjes hebt gegeven en die blijven 5 jaar zitten, maar uiteindelijk willen we allemaal seks en zou het belachelijk zijn als we ‘gestraft’ zouden worden omdat we bij die ene procent zitten die wél wratjes (of herpes) heeft gekregen.
Dus als je wratloos bent zou ik het gewoon niet zeggen. Als de wratjes blijven, dan weet ik eigenlijk het antwoord niet. Maar oordeel jezelf niet te hard. 80% van de volwassen mensen die je morgen in de supermarkt ziet hebben het ook. C’est la vie.
En daarnaast zeggen sites, aangeraden door mijn dokter voor de herpes en dus betrouwbaar,
-Vrij veilig bij wisselende partners
-Licht je huidige partner in
(Soa Aids & Thuisarts)
Niemand zegt dus: onthoud je de rest van je leven van seks. Het geeft geen zin. Misschien een korte periode een pauze omdat je in behandeling bent, maar that’s it! En misschien voorlopig even veilig, doe ik wel bij mijn huidige vriend tot we über-serieus worden.
Heel veel sterkte, maar ik denk dat het echt wel goed komt!
ReagerenAliceeee18 februari 2019 om 14:30Mijn vriend had ze ineens op zijn penis. Bij hem gebeurde precies het zelfde. Ze leken te verdwijnen om vervolgens weer terug te komen. Hij kreeg aanstipvloeistof mee naar huis ipv dat de arts het moest doen. Omdat hij gek werd dat ze niet helemaal verdwenen, heeft hij meer aangestipt dan moest. Dus ruim om de huid van het wratje heen. Waardoor de huid daar omheen wel soort van verbrand was. Wat wel een beetje pijn deed . Weet niet of dit slecht is maar hij is er op die manier wel vanaf gekomen. Ik denk dat de huid bij je anus dunner is dan op een penis dus misschien is de manier hoe mijn vriend het heeft gedaan niet handig voor jou. Maar wees gerust. Ze verdwijnen echt wel een keer!
Je zegt dat je partner je steunt. Heb je uitgelegd aan je partner dat je het er zwaar mee hebt en waar je bang voor bent? Ik snap trouwens heel goed dat je gelijk gaat (doom) denken. Ik ben ook zo. Wat als en hoe dan verder etc. Het maakt je op een gegeven moment helemaal down. Maar misschien als je er met je partner of een goede vriend/ vriendin over kan praten en ze je gerust kunnen stellen of gewoon een luisterend oor zijn. Dan maak je je er misschien iets minder druk over. Helpt mij in ieder geval wel.
Ik ben het trouwens eens met Jess, mocht je een one night stand hebben zou ik het ook niet zeggen als je een condoom gebruikt.
Sterkte!
Reageren