Slaapprobleem

Hallo,

Ik ben 25 jaar en ik heb al enkele jaren problemen met slapen. Ik ben altijd wel een redelijk moeilijke slaper geweest (zover ik mij kan herinneren).
    Het probleem is dat ik me snel opjaag als ik ga slapen en niet al te snel in slaap val.
    Het duurt altijd wel een uurtje voor ik inslaap.

Ik reken vooraf uit hoeveel uren ik nog kan slapen (als ik wakker kom doe ik net hetzelfde). Ik ben er voortdurend mee bezig en het is een vicieuze cirkel geworden.
    Ik heb van de huisarts slaappilletjes gekregen, maar daar let ik mee op. Ik gebruik maximaal 2 slaappilletjes per week. Meestal minder.
    Ik wil daar niet afhankelijk van worden. Ik neem ook enkele natuurlijke 'dingen', maar echt helpen doet dat niet.
    De slaappillen werken goed, maar zoals gezegd wil ik er niet afhankelijk van worden.

Ik ben redelijk snel nerveus en dat is vooral het probleem als ik ga slapen. Ik denk na en ben onrustig. En als je niet rustig bent, slaap je moeilijk...
    Ik overloop mijn dag, denk teveel na over de volgende dag en ben zo constant aan het denken, aan de minst relevante dingen eerst.

Ik probeer ook steeds op tijd in bed te kruipen, want als ik bijvoorbeeld om 1u ga slapen en om 7u op moet, dan ben ik al opgejaagd tot en met. (Het duurt een uurtje vooraleer ik slaap -> ik jaag me op -> slaap amper -> volgende dag doodmoe)
    Ik heb het gevoel dat het echt veel te veel mijn leven beheerst.
    In het weekend/vakantie heb ik dat probleem overigens niet/nauwelijks.

Zijn er mensen die zich hierin herkennen en een eventuele oplossing kunnen bieden?
    Het is echt iets dat al jaren aansleept.

Alvast bedankt

Reageren

[quote]Ik probeer ook steeds op tijd in bed te kruipen, want als ik bijvoorbeeld om 1u ga slapen en om 7u op moet, dan ben ik al opgejaagd tot en met.[/quote] En je hebt zelf het idee dat je dan op tijd naar bed gaat?

Wat doe je zoal de laatste 2 uur voordat je gaat slapen?

Reageren

Hi,

Ik neem aan dat je melatonine tabletten krijgt van je dokter om in slaap te komen? Het lichaam kan [url=http://dagennachtrust.nl/slaapproblemen/melatonine-een-natuurlijk-slaapstofje/]melatonine[/url] namelijk prima en snel afbreken. Daarom zou ik ook letten op de timing van het gebruik. Melatonine zit van nature ook in ons voedsel, als bananen. De optimale periode om melatonine in te nemen is één tot drie uur voordat je gaat slapen.

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: Slaapprobleem

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe