- esther29 december 2012 om 16:16
mijn moeder heeft al een tijd,dat ze wel goed in slaap valt,maar na een uur of een paar uur,(dit verschild) wakker word en moet plassen,gaat weer lekker terug in bed,en kan dan niet meer slapen. 5 uur en vaak nog later slaapt ze pas weer in.de slaapkamer is koel,en rustig.
heeft al van alles geprobeerd aan div slaaptabl,spray’s
en homeopatische middelen.
ze is heel prikkelbaar,gauw geiriteerd,heel nerveus en gespannen.
het heeft er ook mee te maken dat ze 24 dec jarig was,en
dan nog van alles wil doen,en lekkere dingen wilde maken.
had een te hoge bloeddruk waar ze nu pilletjes van de huisarts heeft gekregen.
ook gebruikt ze medicijnen,o.a cozaar 50 mg
voor de bloedruk,hydrochloorth sdz 12,5 mg
omeprazol 20 mg
kunt u mijn moeder verder helpen?
vr.gr esther5 reactiesReagerenEmma30 december 2012 om 18:57Hai, tsja door slaapgebrek raakt iemand al gauw geïrriteerd en prikkelbaar. Misschien als je moeder haar planning anders indeelt of minder last op haar schouders haalt, dat ze niet meer ligt te piekeren in bed.
Sterkte
ReagerenHeleen30 december 2012 om 19:04Ik las in de bijsluiter dat een verstoorde slaap (slapeloosheid) een soms voorkomende bijwerking van omeprazol is…
Bijsluiter:
Reageren
http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h25729.pdfdokterK31 december 2012 om 10:20Oh wat vervelend. Het lijkt mij niet dat het een medische oorzaak heeft. Vaak heeft het te maken met stress en piekeren. Er zijn heel veel mensen die dit probleem hebben. Er zijn wel bepaalde tactieken voor, zoals mindfullness..
ReagerenBram1 januari 2013 om 16:09De oorzaak van slaapproblemen is zeer divers. Het is dus ook niet goed mogelijk een algemeen antwoord te geven. Als Uw moeder fors snurkt zou er sprake kunnen zijn van OSAS, dit is een aandoening waarbij er ademstops zijn gedurende de nacht waardoor er overdag allerlei kwalen kunnen ontstaan.
Bij voortduren van de klachten kan zij zich via de huisarts laten verwijzen naar een slaapteam in een ziekenhuis dat dan een slaapregistratie laat doen. Hierbij wordt het dan duidelijk of er OSAS is , en ook wordt vastgesteld hoe lang Uw moeder slaapt en in welke slaapstadia zij komt. Overigens kan dit ook rechtstreeks via het Nederlands Slaapinstituut. In dat geval komt er een verpleegkundige bij Uw moeder thuis met meetapparatuur die dat alles ook meet. Als er sprake is van OSAS is dat goed te behandelen. is dit niet het geval kan ook nog een slaappsychologe goed werk verrichten.Groet Bram
ReagerenGus4 januari 2013 om 06:49Dag Esther,
Reageren
Slaapproblemen worden veroorzaakt door stress.
Het beste dat jullie kunnen doen is een beetje gaan lopen, ‘s-avonds. Dat brengt jullie geest tot rust en daarmee ontspant het jullie.
Gewoon een “blokje om lopen”; of nog beter in de natuur.
Ik ben depressief, slik pillen daartegen, maar ik merk dat wanneer ik een stuk ga lopen de stress verdwijnt ! !
Ga lopen ! ! !
Groetjes, Gus