hoihoi,
ik heb een vraag over slapen.
ik heb al zeker ruim 5 jaar slaapproblemen het is zover ik me kan herrinderen op mijn 16e begonnen en ben nu 21.
op mijn 16e kreeg ik de ziekte van pfeiffer, maar hoe moe ik ook was veel slapen kon ik niet. ook daarna viel ik pas heel laat in slaap.
daarna heb ik een lange periode gehad dat ik niet in slaap kon valen, pas rond 04;00 en dan elke dag rond 10/11u weer wakker werd, ook heb ik een periode gehad dat ik totaal niet kon uitslapen.
nu heb ik sinds een poosje dat ik extraam laat slaap en dan ook tot een uur of 14;00 op mn bed lig, omdat ik zolaat slaap.
ik werk 's avonds, dus later slapen doe ik zoiezo. al lig ik het liefst rond 12/1u in mn bed. want moe ik ben ik wel.
nu had ik vannacht, nja kan eigenlijk zeggen vannochtend ben ik pas om 07;00 in slaap gevallen. maar niet een lekkere diepe slaap, maar continue wakker, slapen, wakker slapen. om 13;30 ben ik er maar uitgegaan maar was wel nog behoorlijk moe.
ookal sta ik en een dag vroeg op, ik kan niet vroeg slapen. het inslapen is het probleem. ik heb inslapers voorgeschreven gekregen vorig jaar, maar deze werken ook niet. ik word er wel raar van in mijn hoofd en slaperig, maar slapen ho maaar..
heeft iemand hier een verklaring voor? of 't liefst een oplossing.
--al sta ik vroeg op, slaap ik 'savonds nog niet, toen ik 2jaar terug stage liep stond ik elke dag 6/7u op en was dood moe en wou om 21;00 naar bed, maar kon niet slapen en viel 9vd 10x pas rond 12/1u in slaap.--
het is heel belangrijk dat je een vast dag/nachtritme hebt.
D.w.z. rond 22.00/23.00 uur naar bed en tussen 07.00/08.00 uur opstaan.
Daarnaast is het mogelijk dat je lichaam te weinig melatonine aanmaakt. Melatonine is de stof die ervoor zorgt dat we gaan slapen.
Ga met de klachten naar de huisarts en vraag de huisarts om een recept voor melatonine.
Wat zou kunnen helpen om te slapen is in elk geval op je voeding te letten, weinig suiker enzo.
En daarbij 5HTP, een vorm van tryptofaan. het zorgt ervoor dat je lichaam zelf melatonine en serotonine aanmaakt.
Er zijn een aantal "gouden regels: bij slecht slapen.
- Probeer een vaste routine te volgen voor het slapen.(Een vaste routine helpt je onbewust tegen jezelf te zeggen dat je de dag hebt afgesloten en het tijd is om naar bed te gaan.)
- Eet geen zware of prikkelende gerechten voor het slapen gaan. Maar drink liever ook geen cola of koffie 's avonds.
- Vermijd (of wees matig met het gebruik van) alcohol.
- Geen beeldschermen een uur voor het slapen gaan.(Volgens onderzoek veroorzaakt het licht van beeldschermen een afname van het melatonine-hormoon.)
- Vermijd chemische slaapmiddelen.
Zelf slaap ik nu beter door gebruik van 100% natuurlijke slaapcapsules van goodnightbetterdays. Heerlijk slapen en weer uitgerust wakker worden, zonder een duf gevoel. Gewoon proberen, werkt gegarandeerd, echt top!
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!