- Willem13 februari 2012 om 15:25
Hallo allemaal,
Ik heb nu onderhand al 3 jaar ernstige slaap problemen. Ook geregeld bij de huisarts geweest die alleen maar direct medicijnen uitschreef – nooit duidelijke onderzoeken gehad. Medicijnen van temazepam, amitryptaline tot mirtazepine. Het enige waar deze medicijnen, voor mij, aan bijdroegen was het uitlokken van heftige bijwerkingen door mij nog meer in mijn functioneren deden beperken.
Ook werkte deze medicijnen bij het slapen nauwelijks; Ik blijf maar slaap problemen hebben. Zelfs in zo’n flinke hoeveelheid dat ik ontzettende problemen heb met mijn dagelijks functioneren. Mijn stage en school moet ik onderhand opgeven, omdat het allemaal niet meer haalbaar voor mij is.
De problemen ontstonden, doordat ik een festival bezocht en s’avonds op de aansluitende camping bivakkeerde (Ik heb hierbij geen drugs gebruikt, als je het afvraagt). Een nacht gekenmerkt door veel lawaai en licht, waardoor ik nauwelijks een oog dicht deed. Dagen daarna sliep ik nog steeds slecht. Ik merkte daarbij dat fitness, een negatieve invloed begon te krijgen op de dagen die daarop volgde; elke keer als ik ging fitnessen, lag ik die nacht met koortsachtige verschijnselen klaarwakker in bed.
Nu, jaren later, ben ik enkele weken geleden, voor een second opinion, naar een andere huisarts geweest. Die bezorgd overkwam en mij direct doorstuurde naar een neuroloog en longarts; waar ik momenteel uitgebreid onderzocht word. Al is er aan mijn longen en bloedwaarden niks abnormaal te ontdekken.
Nu krijg ik over 2 weken een onderzoek waarbij ik een nacht moet overnachten in het ziekenhuis, waarvan ik hoop dat er eens wat duidelijkheid komt. Ik heb ontzettend veel moeten opofferen (o.a. sport en op sociaal gebied) doordat de slapeloosheid een fundament vormt in mijn leven. Alles draait nog hierom.
Ik ben het ook zo ontzettend moe om mensen te vertellen hoe het gaat, omdat dit in mijn directe omgeving alleen nog maar irritatie en onbegrip opwekt. Zo denkt mijn vader dat ik er zelf voor kies om “lui en incompetent te wezen”, of “dat ik me aanstel”, maar ik wil zo graag veranderen. Alleen lukt het mij maar niet, wat ik ook probeer. Het is als een levenslijn waarvan ik niet kan afwijken. Een die mij (bijna) volledig in zijn macht heeft.
Naast mij hebben ook mijn oom, tante, en grootouders allemaal heftige slaap- en waarkstoornissen. Problematiek waarbij geen duidelijke oorzaak gevonden kon worden. Ik ben bang dat ik dadelijk hier ook bij kan aanschuiven en dat ik dadelijk nog nauwelijks kan functioneren.
Het is niet dat ik depressief ben, maar nachtenlang wakker blijven/slecht slapen, gedurende 2,5 jaar, stelt je gevoelens behoorlijk op de proef. Toch blijf ik sterk en doorzetten en probeer ik het positief in te zien, hoe moeilijk en zwaar dit ook is. Alleen weet ik niet hoelang ik dat vol kan houden op zo’n manier.
Ik hoop dat iemand zich kan vinden in mijn verhaal en misschien wel nuttige tips heeft. Tips, die bijv. kunnen bijdragen aan een betere situatie
3 reactiesReagerenMaarten7 maart 2012 om 14:01wat ontzettend vervelend. Al eens aan lichttherapie gedacht? Dat heeft mij goed geholpen. Lees dit eens
[url]http://www.goodlite.nl/lichttherapie-bij-slaapproblemen[/url]
ReagerenEmma7 maart 2012 om 14:14Door lichttherapie zou de biologische klok weer worden gelijkgezet, zodat op het juiste tijdstip de juiste hormonen weer worden aangemaakt. Hiervan zijn in de praktijk wel successen geclaimd, zelfs als alleen een deel van de huid werd belicht. Het mechanisme blijft onzeker.
ReagerenMarjolein12 maart 2012 om 08:51Beste Willem,
Wat een vervelend verhaal. Heb je al gedacht aan stress? Angst of onrust kunnen stress veroorzaken, wat kan resulteren in slaapproblemen en andere lichamelijke klachten. [url]http://www.gezondomgaanmetstress.nl/stress-behandeling/p000014/stress-en-stress-symptomen[/url] Misschien heb je iets aan deze site.
Sterkte en hopelijk komt er iets uit het onderzoek.
Reageren