- Anoniem21 juni 2023 om 11:11
Sinds gisternacht kan ik niet goed in slaap vallen. Ik lag lang wakker en heb denk ik 3 tot 4 uur geslapen. Die nacht kwam het doordat ik erg piekeren over een belangrijke toets. ( Ik ben daar nu klaar mee maar heb wel 10 weken elke dag geleerd).
Afgelopen nacht had ik echter hetzelfde probleem. Ik kon niet in slaap vallen en heb denk ik 3 tot 4 uur geslapen. Dit keer dacht ik telkens als ik tegen mezelf zei dat ik vanzelf in slaap zou vallen aan theorie over een toets van mijn opleiding. Overdag heb ik wel energie om dingen te doen.
Is het heel erg om maar 4 uur per nacht te slapen?
Hoelang duurt dit probleem over het algemeen?
zou het kunnen zijn dat ik de druk van school nog steeds voel en dit langzaam weg zal gaan?
En wat kan ik doen om sneller en beter in slaap te kunnen vallen?
5 reactiesReagerenSuus21 juni 2023 om 11:25Hoi,
Dat zal voor twee nachten niet direct problemen opleveren hoor.
Je zult je hooguit wat moe voelen.Stress over de toets kan idd nog even doorwerken.
Wat je kunt doen voor je gaat slapen, zijn bijvoorbeeld ontspannings oefeningen (zijn online te vinden), een kopje “slaap lekker thee drinken of warme melk met honing, rustige muziek luisteren of een boek lezen en daarna visualiseren dat je in slaap valt.
Wat je vooral NIET moet doen, zijn dingen als op je laptop of telefoon zitten, gamen of iets drinken met veel cafeïne of suiker ( koffie, energie drankjes, cola. Dit kun sowieso overdag ook beter niet of minimaal doen).
En er vooral ook niet steeds mee bezig zijn dat je misschien weer niet kunt slapen. Geheid dat het dan ook niet lukt….Al deze tips kun je zelf ook online opzoeken, dan zul je er waarschijnlijk nog veel meer vinden.
ReagerenAnoniem21 juni 2023 om 11:44Dus tijdens het slapen vooral denken maakt niet uit als ik nu niet in slaap val dat gebeurd vanzelf?
ReagerenSuus21 juni 2023 om 12:15Nee, je moet juist niet aan niet slapen denken.
Reageren
Probeer nergens aan te denken, zet je brein “uit” als je gaat liggen.
Als laatste gedachte voor je gaat slapen, stel je je voor dat je ligt te slapen.
En daarna denk je niet meer.
Hoe meer je er mee bezig bent, hoe wakkerder je hersenen blijven en dan kun je juist niet slapen.Anoniem21 juni 2023 om 12:29Ik denk dat je op een gegeven moment ook wel zo moe bent dat je gewoon zo in slaap valt?
ReagerenSuus21 juni 2023 om 12:40Dat zou je wel verwachten idd
Reageren