- Anoniem10 oktober 2014 om 09:04
Hallo,
Ik ben een vrouw van 40 jaar met heel veel rugklachten. Ik zo van alles wat gevonden kan worden in de rug, behalve hernia. Mijn rug probleem is begonnen ongeveer 5 jaar geleden. Ik heb allerei onderzoeken al gehad (3 keer MRI scan, 2 keer RTG, bij neuroloog geweest, bij ortophed, bij cardioloog…bloed geprikt voor reuma.. Einige wat gevonden is slijtage in mijn middrug, zachte scoliose naar links,en iets geacentueerde kyfosis. Dus geen hernia…Ik heb ontzettend veel pijn in stjfheid in mijn middrug, brandende pijnen, pijn in de buik streek, door al te strake gevoel in mijn rug. Ik kan me afentoe heel moeilijk overeen houden. Bij orthopeed heb ik een corset gekregen, maar dat hielp niet. Heel veel bezoeken naar kiropraktoren, fysio therapie, rug revalidatie…acupunctuur…alles wat ik kon bedenken Heel wat pijnstillers van paracetamol, diclofenac, ibubrufen, tramadol, amitriptyline…Niets helpt, Ik heb heel veel gezwommen..Niets helpt, dat strakke gevoel rondom mijn borst wordt steeds erger en de pijn zelf wordt steeds erger…Ik werk nog steeds op kantoor, maar hoe lang kan ik nog volhouden weet ik echt niet???Deze klachten lijken heel veel op hart klachten, waarvoor ik bij cardioloog al geweest ben…Hij zei dat de pijn niet met mijn hart te maken heeft, maar puur met de slijtage in de rug….Ik vind het zo eng…Iemand een advies????
10 reactiesReagerenJohn (moderator)
10 oktober 2014 om 09:26Het is inderdaad heel aannemelijk dat je klachten worden veroorzaakt door de kyfose.
Reageren
Buiten een operatie (als die mogelijk zou zijn) zou een brace hiervoor een oplossing kunnen zijn. Maar dat is dan iets qat je met de orthopeed zou moeten overleggen.Anoniem10 oktober 2014 om 10:10Dank u voor de reactie. Ik ben al naar de orthopeed geweest, Mri gedaan. Hij kon voor mij niets doen behalve een corset (om mijn rug recht op te houden) geven en dat ook op mijn aandringen want hij vond het niet noodzakelijk, de kyfosis is niet zo groot. Hij zei ook dat de corset niet de hele dag gedragen moet worden, dan worden mijn spieren te slap… Vorige jaar heb ik ook onderzoek naar de osteoporoze gedaan, en het blijk uit dat ik osteopenie heb. Ik moest alleen meer calcium en vitamine D gebruiken,volgens mij huisarts…Mijn rug kraakt verschrikkelijk veel in midden van de rug, ook bij ademen…
ReagerenJohn (moderator)
10 oktober 2014 om 10:22Als de klachten blijven aanhouden of erger worden, ga dan toch terug naar de orthopeed.
Reageren
Vraag eventueel een nieuwe verwijzing bij de huisarts en ga naar een andere orthopeed in een ander ziekenhuis voor een second opinion.Anoniem10 oktober 2014 om 10:32Ik weet het zelf niet meer…Ze zeggen dat alles door de slijtage komt…maar ik ben maar 40. Ik lees vaak dat slijtage in de onderrug vaak voorkomt, maar over de sljtage in de midden rug heel weinig,pas als je op leeftijd bent…
ReagerenJohn (moderator)
10 oktober 2014 om 10:43In jouw geval heeft dat alles te maken met de kyfose en de scoliose. Hierdoor ontstaat er veel eerder slijtage
ReagerenAnoniem10 oktober 2014 om 11:28Ja, ik heb daarover ook gelezen maar mijn scoliose is 5 graad naar link, en kifosis (iets) zonder dat er is iets met de inzakking van de wervels…Ik heb eigenlijk een vraagje over kiropractie. Ik ben merdeere malen bij hun behandeld…Vorige jaar stuk of tien keer geweest…heeft niets opgelevert…Deze jaar weer tien keer geweest maar nu voel ik me nog erger, zit nog meer vast. Wel verder met behandeling doorzetten of niet???Sommige therapeuten zeggen dat je de slijtage niet mag kraken…En corset wel dragen (driepunt corset..denk ik…met de onderstuining voor de onderrug en banden om je schouders om boven rug naar achter te trekken)…Graag hierover advies…Mijn excuus voor de schrijf foute…Ik kom oorspronklijk uit Servie…
ReagerenJohn (moderator)
10 oktober 2014 om 11:34Bij slijtage mag inderdaad niet altijd worden gekraakt. Dus ik zou die behandelingen maar snel stoppen. Ik denk dat het corset wel een goede optie is. Maar het zal even gaan duren voordat her resultaat zal opleveren.
ReagerenAnoniem10 oktober 2014 om 11:50harstikke bedankt voor uw advies, maar dan snap ik de chiropractoren diew allemaal zeggen dat mijn rug juist gekraakt moet worden ondanks de slijtage…Ik had zelf vermoeden dat kraken niet zo goed voor mij is, …Ik ben in de waar…Er zitten altijd zoveel oude mensen daar in de behandeling…In neem aan dat ze ook de slijtage hebben…
ReagerenJohn (moderator)
10 oktober 2014 om 12:20Niet iedere vorm van slijtage is natuurlijk hetzelfde. Maar in jouw geval raad ik het af.
ReagerenAnoniem10 oktober 2014 om 14:37Harstikke bedankt…
Reageren