Zoeken Vraag het forum

Vriend heeft CTX

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Meisje

Mijn vriend heeft me een paar maanden geleden verteld dat hij de stofwisselingsziekte CTX heeft. Hij gebruikt daar ook medicijnen voor maar gelukkig gaat het heel goed met hem ondanks zijn ziekte, hij is zelfs gezonder en gelukkiger dan mij; ik zit in een redelijk zware depressie en ik heb last van Boulimia/Binge Eating Disorder.

We zijn van plan om over ongeveer 1 jaar aan kinderen te beginnen maar ligt er wel aan hoe het gaat met mijn depressie en eetstoornis, anders stellen we het nog uit. Heeft zijn ziekte invloed op onze toekomst, ”toekomstige kinderen” en relatie?

2 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Het is een erfelijke aandoening. Hij zou het slechte gen dus kunnen doorgeven aan toekomstige kinderen.

Reageren
    martine

Mag ik je adviseren alleen aan kinderen te beginnen als jij volledig gezond een stabiel bent? Ik weet niets van de ziekte van je vriend dus ik kan daar moeilijk een oordeel over geven.

Ik weet wel dat het krijgen en hebben van kinderen een enorme verantwoordelijkheid met zich meebrengt en je kan het je kind niet aandoen dat mama meer met zichzelf bezig is dan met haar kind (even oneerbiedig gezegd). Reken er op dat de eerste 10 jaar volledig om het kind draait, en ik kan je zeggen, dat is best pittig!

Als je pech hebt heb je een kind wat de eerste jaren slecht slaapt en ik kan je vertellen dat dat een aanslag op je systeem en je welbevinden is. Als je psychisch niet stabiel bent dan kan je je lol op!

Ik en mijn partner waren gezond voor we aan kinderen begonnen. Bij de eerste ben ik bijna dood gegaan (beide bevalling en zwangerschappen waren verre van een roze wolk)  en van de tweede hebben we 2,5 jaar zwaar chronisch slaaptekort opgelopen. Wij vonden de eerste jaren echt een aanslag op onze gezondheid, energie en welbevinden. De kinderen zijn nu 9 en 11 en ik heb nog niet zo heel lang het gevoel dat ik zelf weer een beetje leef. Maar de enorme verantwoordelijkheid blijft!

Met de recente ontwikkelingen qua wereld (on)vrede, de staat van de aarde (hoe hard het achteruitgaat)….als ik nu nog zou moeten beslissen om aan kinderen te beginnen….en wetende wat het mij lichamelijk en qua leven heeft gekost…..ik zou er dus niet meer aan beginnen.

Maar dat is makkelijk praten, want ik heb ze al en ik ben enorm blij met ze en ik zou ze absoluut niet willen missen.

Reageren
Reageer op: Vriend heeft CTX
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Naar de huisarts gaan
5 min leestijd

Naar de huisarts: wat kost een consult en wat wordt vergoed?

4 min leestijd

Lipoedeem: de vragen die mensen het vaakst stellen

Kun je staar voorkomen?
4 min leestijd

Kun je staar voorkomen?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.