Zoeken Vraag het forum

Vriendin snijdt zichzelf

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Alice Verhoeve

Hallo,

Een goede vriendin van me (20 jaar) snijdt zich al een aantal jaar ( ik denk inmiddels 6 jaar). In het begin was het een enorme shock en ze heeft al vaker hulp gehad. Vaak zegt ze dan dat het beter gaat en vaak wilt ze er ook met niemand over praten alleen met mij. De ene tijd gaat het weer heel goed en is alles geweldig en fantastisch en dan opeens raakt ze weer depresief. Dit gaat al zes jaar op en af, om eerlijk te zijn is het mateloos vermoeiend en ik kan haar niet verder helpen. Om eerlijk te zijn heb ik ook geen zin meer omdat het ontzettend veel energie kost en omdat niks helpt. Ze kan ook heel bot zijn en ik ben eigenlijk een beetje klaar ermee af en toe.
    Nu weet ik niet wat ik moet doen want steeds als ze wordt geholpen begint ze na een paar weken weer opnieuw met het gezeur. Heeft iemand nog tips??? Soms heb ik het idee dat ze het doet om aandacht te krijgen maar dit maakt het niet minder erg

5 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Jij kunt dit probleem ook niet oplossen..en me de aandacht die jij geeft, maak je het ongewild waarschijnlijk niet beter. Ze zal toch zelf professionele hulp moeten inschakelen

Reageren
    Alice

Ik voel me gewoonweg schuldig als ik niets doe, en ze laat mij mezelf ook schuldig voelen. Als het slecht met haar gaat wordt ze heel manipulatief.

Reageren
    John (moderator)

Dan wordt het tijd dat jij toch een andere houding t.o.v. haar gaat aannemen. Je helpt haar niet door je te laten manipuleren en eigenlijk misbruiken door haar. Ze maakt zo van haar probleem jouw probleem.

Reageren
    Alice

maar laat ik haar dan niet juist in de steek? Het voelt alsof ik haar dan laat vallen. Bedankt voor de reacties trouwens, helpt me enorm

Reageren
    John (moderator)

Nee hoor. Jij kunt haar hiermee niet helpen. Ze heeft echt professionele hulp nodig. Door te veel toe te geven en je te laten manipuleren, veroorzaakt ze bij jou een schuldgevoel. En dat moet jij niet hebben. Jij hebt de problemen die ze heeft immers niet veroorzaakt. Zolang ze van jou genoeg aandacht krijgt, en als ze vindt dat ze die niet krijg eist ze die van je op, is er voor haar geen noodzaak om professionele hulp te zoeken. Dus eigenlijk help je haar niet, maar steun je haar in haar “verkeerde gedrag”.

Reageren
Reageer op: Vriendin snijdt zichzelf
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.