- Anoniem15 oktober 2014 om 06:54
Ik heb al een tijd last van lichamelijke klachten.
Ik ben al een paar keer naar de dokter geweest en die gaf aan dat me longen, hart en bloeddruk enzo goed was.
Ik heb het een groot deel van de dag een benauwd en gespannen gevoel in de maag.
Ik heb zo’n 3 maanden geleden een keer een paniekaanval gehad en sinds dien is het bal en heb ik tal van klachten gehad, waaronder nek schouder en pijn/gespannenheid op de borst.Vooral de benauwdheid maakt mijn onzeker.
Ik heb niet het idee dat ik heel de dag verkeerd ademt dus in hoeverre kan dit hyperventilatie zijn?Kan iemand op die forum mij vertellen wat ik mankeer???
Mvg Jopp
3 reactiesReagerenJohn (moderator)
15 oktober 2014 om 12:57Hallo Jopp,
Het is heel goed mogelijk de paniekaanval hyperventilatie heeft veroorzaakt. Of dat de paniekaanval dus hyperventilatie was. Je klachten lijken er wel op.
Goed nieuws is: het is niet gevaarlijk maar wel uiterst vervelend. En je kunt er zelf wat aan doen.In de columns over angst die ik heb geschreven, staan ademhalingsoefeningen en spierontspanningsoefeningen die je ook bij hyperventilatie heel goed kunt toepassen.
http://www.dokter.nl/nieuws-items/columns/angstKijk op onderstaande link welke klachten door hyperventilatie kunnen worden veroorzaakt.
Reageren
http://www.hyperventilatie.org/site/lijst-van-klachtensymptomen/21Anoniem15 oktober 2014 om 13:29bedankt voor je antwoord Tandor!! ben blij dat ik dit kan delen want zit er echt behoorlijk mee in de put soms en ik durf niet weer naar de dokter te gaan.
Op internet enzo lees ik veel over benauwdheid bij chronische hyperventilatie maar dan vooral op de borst, maar kan het ook vanuit de bovenkant van de maag komen? dit roept bij mij vragen op. En kan het ook als de klachten langdurig duren niet gevaarlijk zijn?
Ik ben een paar weken geleden een keer naar een psychomatische hulper geweest en die gaf aan dat mijn ademhaling prima was. Maar dat is toch juist kenmerkend voor hyperventilatie?
Groetjes J
ReagerenJohn (moderator)
15 oktober 2014 om 16:32Beste Jopp
[quote]Op internet enzo lees ik veel over benauwdheid bij chronische hyperventilatie maar dan vooral op de borst, maar kan het ook vanuit de bovenkant van de maag komen? dit roept bij mij vragen op. En kan het ook als de klachten langdurig duren niet gevaarlijk zijn?[/quote] Wat je vaak ziet bij hyperventilatie is dat de maag ook een rol speelt. Er kan een geïrriteerd slijmvlies ontstaan. Soms is het ook zo dat spanningen inderdaad wat maagklachten veroorzaken waardoor je ook gaat hyperventileren.
De klachten zij in principe niet gevaarlijk, maar wel heel vervelend omdat ze ook angst en weer spanningen veroorzaken.[quote]Ik ben een paar weken geleden een keer naar een psychomatische hulper geweest en die gaf aan dat mijn ademhaling prima was. Maar dat is toch juist kenmerkend voor hyperventilatie?[/quote]Dat hoeft niet altijd aan de ademhaling te zien te zijn. Soms bouwt het zich langzaam op. Het is zeker niet zo dat de ademhaling constant verkeerd moet zijn. Er zijn ook nog andere kenmerken waaraan je kunt merken dat je hyperventileert.
Reageren