bloeddrukmeter mijn vijand door angststoornis

Ik herken dit wel ja, het blijft lastig. Ik meet mijn bloeddruk regelmatig en deze schommelt nogal (maar dat schijnt normaal te zijn).
    Het maakt de angst echter niet minder. Ik probeer me erbij neer te leggen. Beetje gezond eten, sporten, matig met alcohol.

Reageren

Zo herkenbaar ! Ik heb dus ook een bloeddrukmeter angst .En zo onhandig ik zit in risicogroep voor hart en vaatziekten bij iedere controle bloeddruk of hart filmpje slaan alle meters op hol
    Thuis is hij meestal goed moet ik wel rustig ademen etc en is de eerste meting goed dan de volgende ook maar is hij niet goed dan moet ik echt moed verzamelen voor de volgende meting . Ik ben op advies van iemand naar hypnotiseur gegaan
    Dat heeft wel iets geholpen . Goed om te lezen dat ik niet de enige ben schaam mij er echt voor !

Reageren

Hoi, ik lees jouw verhaal en denk dat dit os precies mijn verhaal. Bloeddrukmeters zijn voor mij ook de vijand en vermijd op een gegeven moment dokters ivm dat ze altijd als 1e de bloeddruk willen opnemen.
    Graag zou ik in contact komen om te horen of jij tips hebt.
    Sommige mensen begrijpen dit helemaal niet maar voor mij is het echt een groot probleem.
    Ik hoor graag een reactie. Groet CC

Reageren

Ga er van uit dat de eerste keer bloeddruk meten altijd de hoogste is, het geluid van de meter, het drukkend gevoel van de manchet om je arm enz. Bij de tweede meting ga je heel bewust en rustig in en uit ademen, je zult zien dat de tweede meting al beter is. Dan wacht je 5 minuten en dan doe je het nog eens , met de wetenschap dat je bewuste rustige ademhaling je bloeddruk zal helpen dalen. Dan stop je maar je weet voor de volgende de keer dat jezelf de bloeddruk kunt beïnvloeden en dat idee helpt echt om te meten.

Reageren

Hi,

Wat helpt is kennis. Vraag je huisarts goed uit te leggen wat er gebeurd. Een arts weet raadt. Ik lees vooral heel veel invulling wat mogelijk aan de hand kan zijn. Een bloeddruk va 180/120 is serieus hoog en door stress verklaarbaar. Een arts zou je nooit late gaan als zij dit niet vertrouwen.
    En vooral: doe ademhalingsoefeningen. Je systeem is volledig over de jank. Ademen om je systeem weer tot rust te komen is echt een wondermiddel (diep door je buik en focus op uitademing, dus 4 sec in, 8 sec uit) Het haalt je weg van angstige gedachten, je dwingt je lichaam te focussen. Dit vraagt om oefening maar het loont.

En er zijn speciale angst centra’s.. good luck. Het is vervelend maar echt te behandelen dit.

Reageren

Kom toevallig op dit forum....wat een herkenning....oeverloze stress mbt bloeddrukmeten zowel thuis als bij HA.
    Vicieuze cirkel...stress-hoge waarden-volgende meting nog meer stress.
    Alle ontspanning trucjes geprobeerd zonder succes...maar hoge waarden geven weer stress.."straks krijgt ik hart-of herseninfarct"
    Nu weer bezig met 7 dgn meten...waarden lopen alleen maar op.
    Probeer me nu te concentreren op "ik voel me goed en doe niks met de uitslagen"...toppunt van struisvogelpolitiek want ga met overzicht toch naar HA....maar mogelijk dimt t de stress..

Reageren

Volledig herkenbaar. Heb zelfs al 4 jaar geleden een bloeddrukmeter aangeschaft en nooit gebruikt. Vandaag toch begonnen. Ben blij dat ik niet gek ben, nu ik al deze berichten lees. Ga er van uit dat ik door te gaan wennen aan
    zelfmeten het angstpatroon kan doorbreken. Succes allemaal

Reageren

Zo herkenbaar. Geeft wel steun maar verhelpt het probleem eigenlijk niet.
    Mijn vraag: zijn er geen andere manieren om de bloeddruk te meten.
    Van mijn huisarts, die zei zelf ook het “probleem” te hebben heeft zo”n 20% van de mensen last van de witte jassen hypertensie.

Ik zou zeggen: laat de (medische) wetenschap er werk van maken om ook een andere methode van meten te ontwikkelen die minder/niet stressvol is.
    Scheelt ook een hoop feitelijk niet nodige medicatie.

Reageren

Hier net zo.
    Moet binnenkort gekeurd worden voor rijbewijs.
    Nu al stress omdat ze dan ook de bloeddruk meten.
    Dus dacht ik dan ga ik thuis mdten. Nou geen succes. Torenhoog en dan word ik nog gestresster.
    Zo ook voor staaroperatie.
    Herzelfde verhaal.
    Dan ga je piejkeren en dus eeer stress met als gevolg dat de bloeddruk nog verder stijgt.
    Morgen naar de huisarts
    Al mijn waardes neem ik mee.
    Dan maar pillen maar ben bang dat die niet helpen tegen een angstbloeddruk

Reageren

Ik kwam hier nog eens lezen, heb in 2024 ook mijn verhaal hier gedaan.
    Hier nog steeds geen verandering. Inmiddels al een jaar of 8 niet meer gemeten. Het gaat gewoon echt niet. Ik flip gewoon als ik er alleen al aan dènk.
    Ik lees hier veel mensen die wel enorme angst hebben maar wel nog kunnen meten.
    Dat was bij mij in het begin ook, maar nu dus al 8 jaar volledige vermijding. Zelfs EMDR voor gehad maar heeft niet geholpen.
    De medicatie tegen hoge bloeddruk (ACE remmer) slik ik nog steeds. Maar dus geen idee of het onder controle is.
    Zijn er meer mensen die ook echt niet meer kunnen en durven te meten en dit volledig vermijden?

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: bloeddrukmeter mijn vijand door angststoornis

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe