- Lia18 juni 2024 om 11:34
Herkenbaar, rondom jaarlijkse controle heb ik weken stress voor de bloeddrukmeter. Dus ook altijd hoge meting, ik probeer het daarna weer los te laten, te ontspannen en gezond te leven. Ik ben blij met mijn medicatie, dat geeft me wat rust voor bescherming van mijn bloedvaten. Verder voel ik me gezond, daar probeer ik me op te focussen, sterkte allemaal
Eveline18 augustus 2024 om 19:57Ik kwam hier terecht, omdat ik ging zoeken op angst voor bloeddruk meten en ben blij, dat ik niet de enige ben, die zo heftig reageert.
Ik moet morgen naar de huisarts en dan is het weer zover. Al een week ben ik onrustig. De huisarts stelde ooit een 24-uursmeting voor, maar dat zou een ramp worden. Zelf een meter gekocht, maar die gaf ook enorme verschillen aan. Het is echt een probleem.
ReagerenMellow24 augustus 2024 om 23:31Ik heb precies hetzelfde, als ik het apparaat al zie word ik hypernerveus en voel ik dat de bloeddruk stijgt. Ben sinds kort gestopt (met goedkeuring van de huisarts) met bloeddrukverlagers omdat ik de indruk heb dat die niets doen bij mij omdat mijn bloeddruk toch nog omhoog gaat bij meting. Huisarts vond het prima dat ik het probeerde, maar uiteindelijk voelt dit toch ook niet echt super.
ReagerenIlse12 oktober 2024 om 14:15Heb precies hetzelfde. Zo zenuwachtig dat ik met
Reageren
gemak de 180 bovendruk aantik.Jan3 december 2024 om 13:08Ook ik heb hier regelmatig last van. Deze situatie is zojuist gebeurd maar is tekenend voor hoe het regelmatig gaat. Mijn eerste meting meet ik 168/83 met een hartslag van 56. Is zo’n bovendruk met zo’n relatief lage hartslag niet merkwaardig is mijn eerste vraag.
Reageren
Tweede meting 147/81 met hartslag 52. Derde meting 126/80 met hartslag 60. Vierde meting 134/75 met hartslag 59.
Is dit verontrustend of gewoon normaal? Dat ík waarschijnlijk erg gespannen ben bij de eerste metingen, maar mijn hartslag blijft er nogsteeds laag onder.Silke15 december 2024 om 23:52Hallo iedereen,
Blij dit forum gevonden te hebben, dacht dat ik de enige was!
Ook ik heb een fobie ivm bloeddrukmeters
Bij de HA super hoog en thuis durf ik ook niet te meten, wordt al letterlijk zenuwachtig als ik kijk naar dat ding.. stel je voor dat die waarden ook zo hoog zijn..Zou het wel interessant vinden om met lotgenoten hierover te kunnen praten.
Mvg
Reageren
SilkeIlan0219 februari 2025 om 19:40Ik dacht dat ik de enige was. Vreselijk, ik heb een tijdje dagelijks bij anderen bloeddruk moeten meten en door dat geluid kwam weer alles naar boven. Het ebte naar een aantal maanden iets weg zolang het maar bij andere gebeurde. Alleen al alsik eraan denk raak ik al in paniek en krijg ik stress. Alleen als het moet en mijn man me kalmeert en hand vasthoudt dan gaat het wel. Maar echt als het niet anders kan. Thuis durf ik echt niet naar dat ding te kijken hoge bloeddruk zit ook nog in de familie ook!
ReagerenGreetje6 maart 2025 om 19:57Ook ik heb enorme angst voor die rot bloeddrukmeter bij de h arts 205 /120 thuis gemeten 135/ 75
ReagerenMartijn8 april 2025 om 18:46Had ik deze forum post maar eerder gevonden.. Dit heb ik ook!
Ik heb een angststoornis en tijdens een familie feestje vond iemand het nodig om te meten.
171/114 ( dacht ik )
Ben al weken erg gestressed. Maar ik durf zelf thuis ook te meten en het was toch 2 keer goed.
137/106 ( onderdruk iets te hoog )
135/88Nu heb ik 24 uur een kleine meter om gehad, ik weet de uitslag nog niet.
Reageren
En gelukkig kun je niks zien op de meter. 🙂
Nu durf ik zelf niet meer te meten..Tino3 mei 2025 om 09:47Ik herken dit zeker en ben zoooo blij dat ik niet de enigste ben, ik heb een echte angst ontwikkeld voor het meten van de bloeddruk, als ik na de dokter of het ZKH moet ben ik al dagen van te voren bezig over het meten van mijn bloeddruk en helemaal niet met het enge onderzoek en uitslag die ik krijg, de waarde van de laatste keer was 185/105 ik ben instaat om niet naar de afspraak te komen.
Groeten
ReagerenBart2 juni 2025 om 10:18Zo herkenbaar dit. Ik moet 1 x per jaar een week lang thuismetingen doen (ivm witte jassen effect). Een week voordat ik hieraan begin bouw ik al spanning op en dat uit zich denk ik vanzelfsprekend weer in hoge waarden. Merk wel dat wanneer ik op een dag/tijdstip meerdere metingen achter elkaar doe (soms wel 7 met tussenpozen van circa 2 minuten) de waarden acceptabeler worden. Soms begin ik met 170-110 en bij meting 7 ga ik dan richting de 145-95. Merk wel dat wanneer ik vrij ben (weekend) de waarden beter zijn.
ReagerenVera7 juli 2025 om 09:29Wat fijn om te horen dat we niet de enigste zijn. Heb ook een extreme angst voor bloeddrukmeters. Sinds vorige week terug van de hartkliniek waar mijn waarde 197 117 was. Uiteraard veel te hoog. Meting om de andere arm gaf waarde van 146 101 aan. Nog veel te hoog maar al 50 punten verschil. Ben ook zo vreselijk angstig voor de bloeddruk te meten en ook thuis durf ik dat niet. Medicijnen voorgeschreven maar nog niet genomen omdat ik niet weet of het mijn daadwerkelijke bloeddruk is of een paniek bloeddruk. Heb geen zin in Medicijnen en de eventuele bijwerkingen daarvan. Ondertussen blijf kk me vreselijke zorgen maken en durf ik niet te meten. Wel goed om te lezen dat ik niet de enige ben!
ReagerenHenk22 juli 2025 om 11:19Had er ook last van, 24-uursmeting via huisarts hielp om angst weg te nemen. Alle waarden bleken normaal. Waardoor ik weer een “gezonde” relatie hebt met de bloeddrukmeter en niet meer in de stress schiet als ik er één zie.
ReagerenYvonne30 juli 2025 om 01:36Nou ik heb dus precies hetzelfde. Al jaren niet meer gemeten uit angst. Toch maar de meter tevoorschijn gehaald maar die gaf echt waanzinnige waarden. Tot ver boven de 200. Waarschijnlijk kapot want al oud.
Reageren
Moed verzameld. Nieuwe meter gekocht. Gemeten na hele dag en nacht stress. Bloeddruk 146/86. Ik ben 67 dus dat is maar licht verhoogd. Echter in de avond nog een keer gemeten in de hoop dat hij iets lager was. Was het ineens 155/86.
Toen 166/86. Toen 177/90. En een zere arm. Totale paniek.
Gevraagd aan Chatgtp. Die zegt dat het puur door de angst is. Hij noemt het dit patroon
Bloeddruk meten → Uitslag te hoog → Stress → Volgende meting nóg hoger → Paniek
Wel iets gerust gesteld na al deze verhalen. Ga het morgen opnieuw proberen. Naar de huisarts durf ik al helemaal niet.
Maar mijn hartslag blijft constant rond de 70. Dus dat is raar bij stress.
Zo blij te lezen dat veel mensen dit hebben.Cpm1 augustus 2025 om 17:284 pillen voor te hoge bloeddruk. Helpen totaal niet wanneer ik ga meten. Geeft zoveel stress dat ik er dagen niet goed van ben
Reageren