Zoeken Vraag het forum

HELP Heel angstig, ten einde raad, en misschien zwanger. HELP

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Kimani

Goedenavond

Mijn naam is Kimani en ik ben 19 jaar oud.

Ik heb sinds 2015 last van hyperventilatie, dit hindert mij sowieso iedere dag, ik heb geen 1 dag gehad sinds 2015 dat ik me ‘normaal’ heb gevoeld, tuurlijk wel soms even ontspannen, en betere dagen gehad, maar ik heb altijd een heel nerveus gevoel.

Nu word het zo erg, dat ik een beetje ten einde raad ben, en heb zelfs het idee dat ik heel ernstig ziek ben.

Maar goed, ik heb de volgende klachten:

• Pijn op mijn linkerborst en het straalt uit naar arm en been
    • tinteling in het gezicht
    • misselijk, maar niet braken
    • harde onderbuik, buik begint naar mijn idee ook andere vorm te krijgen
    • brok in de keel
    • kortademigheid
    • soms heb ik droge mond, en dan heb ik het gevoel dat ik niet kan slikken, en soms als ik geen droge mond heb dan lijkt het net alsof ik niet kan slikken ( met eten en drinken wel, bedoel meer speeksel zeg maar)
    • duizeling in het hoofd
    • soms heb ik een reflex dat ik ‘op mijn tanden moet bijten’ dan bijt ik 2 x mn kaken op elkaar, en daarna gaat het wel weer, dat is vooral op momenten dat ik mij opeens gestresst voel.

Er is misschien een kans dat ik zwanger ben, want hierom denk ik dat.

Ik word altijd rond de 20ste van de maand ongesteld, maar dit keer werd ik het pas 7 augustus. het was ook geen lange ongesteldheid, het duurde misschien 2 dagen bij elkaar. ook was het bloed met klonten erin, geen ongesteldheid wat ik gewend ben zeg maar. ook heb ik sinds toen een blaasontsteking gekregen.

Alles bij mekaar, ik voel mij gewoon niet lekker, en ik ben heel bang om naar de dokter te gaan, want wat als zij zeggen dat het aan stress ligt? want dan heb ik er niks aan want dan kunnen ze mij niet helpen heb ik het idee, herkent iemand deze klachten?

Ik begin gewoon heel bang te worden en raak in paniek omdat ik bang ben dat er iets heel fout in mijn lichaam aan de hand is en dat ik ernstig ziek ben of wat dan ook.

Ik ben ten einde raad, ik weet niet meer wat ik moet doen,

Iemand tips?

dankjewel alvast.

xx Kimani

4 reacties
    Reageren
    Kimani

Oh ja en de laatste tijd als ik hyperventilatie heb lijkt het alsof mijn hart ieder moment gaat ‘ontploffen’ of dat ik ga neervallen , misschien hoort dat bij hyperventilatie? ik heb geen idee.

Hulp word gewaardeerd

dankjewel

Reageren
    John (moderator)

Ik denk toch dat het alles te maken heeft met je angsten en de hyperventilatie. Als je denkt zwanger te kunnen zijn, met je een zwangerschapstest doen.

Reageren
    Linda

Ha Kimani, toevallig vind ik je bericht en kan het niet laten te reageren.
    Hartstikke goed dat je hier in ieder geval vertelt hoe het met je gaat en dat is niet lekker dus! Wat zal jij je rottig voelen! Het duurt al zo lang, begrijp ik, en helemaal nu nog de angst voor een eventuele zwangerschap. Hopelijk heb je daar nu duidelijkheid over? Niet weten geeft veel meer angst, beter te weten waar je aan toe bent.
    Mocht je zwanger zijn laat je dan helpen om een goede keuze te maken!

Wil je sowieso echt aanraden om te praten over hoe je je voelt. Het is geen schande en veel mensen zullen het herkennen, want hyperventilatie is afschuwelijk! Misschien met een goede vriend, vriendin of familielid, waar je vertrouwen in hebt. Een hulpverlener zal met je kunnen kijken waarmee je je geholpen voelt, maar die stap is misschien nu nog te groot. Bel anders af en toe eens met Korrelatie bv. of speciale jongerenhulptelefoon. Dat kan anoniem en met praten kun je je hart toch wat meer luchten. Geef jezelf de kans om je beter te gaan voelen!

Ik ben al ouder, maar praat uit ervaring, heb in mijn leven veel angsten gehad, altijd stress en onzeker. Dacht dat ik de enige was en dat het aan mij lag. Nu denk ik, had ik maar eerder mijn mond opengedaan! Gesprekken met verschillende hulpverleners en een kleine dosering angstremmer hebben gezorgd dat ik me prima voel, normaal in het leven sta en niet meer geremd wordt door onnodige angst! Een deel heeft dus ook gewoon een lichamelijke oorzaak. Hoop echt dat je in ieder geval iets onderneemt, iets wat bij jou past. Neem gewoon je tijd om kracht en moed te verzamelen, je hebt lang genoeg in je eentje geworsteld. Misschien hoor ik nog van je, wens je alle goeds!!!

Reageren
    Catootje

Bij hyperventilatieklachten kunnen er zaken spelen als onzekerheid, perfectionisme, teveel hooi op je vork enz. Maar er is ook het lichamelijke stuk, zoals voedingspatroon. Beste is om te zorgen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment, zodat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Histaminerijke voedingsmiddelen als kaas en zuurdesem kunnen klachten uitlokken.
    Verder kunnen diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren helpen je bloedsuikerspiegel stabiel te houden en de aanmaak van allerlei neurotransmitters te verbeteren. Denk aan stofjes als magnesium, zink, vitamine B C en D en omega 3.
    Verder hebben veel vrouwen te maken met oestrogeendominantie. Dan is het oestrogeen relatief te hoog, ten opzichte van het progesteron. Dit kan ook klachten geven. Op internet kan je wel vinden of je je daarin herkent en wat je eraan kan doen.
    Om te ontspannen en beter bij jezelf te blijven, zou je bijvoorbeeld yoga kunnen doen. voor noodgevallen kan de rescue remedie ‘nacht’ helpen om te ontspannen. Maar misschien is professionele hulp nodig. Ook daarvoor kan je bij je huisarts terecth.

Reageren
Reageer op: HELP Heel angstig, ten einde raad, en misschien zwanger. HELP
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.