- broodjekaas16 mei 2012 om 17:35
Ik had gehoort dat je heel moe word van ritalin is dat het sterke medicijn is en dat je daar moe van word is dat zo of duurt het een tijdje ??
5 reactiesReagerenbroodjekaas16 mei 2012 om 22:04Geen reactie?
ReagerenImme17 mei 2012 om 15:59Daan18 mei 2012 om 09:13De bijsluiter gelezen?
ReagerenElise15 juli 2013 om 07:36Ritalin is best wel een sterk middel en bij mij zorgde het er inderdaad voor dat ik er rustiger van werd. Deze rust ging voor mij samen met enorme vermoeidheid overdag en dat is eigenlijk altijd gebleven. Inmiddels ben ik overgestapt op dexamfetamine, een andere stimulantia die gebruikt wordt voor de behandeling van adhd, en hierbij heb ik precies dezelfde bijwerking. De vermoeidheid blijft gewoon zolang je het slikt.
Reagerenbroodjekaas14 augustus 2013 om 11:55Dit heeft te maken met stereochemie. Methylphenidate heeft 4 chirale isomeren. Het is een diastereomeer. Als je 99,9% van het biologisch meest actieve isomeer zou innemen, geeft dit een zeer sterk gevoel van energie/euforie. Maar in de praktijk zal dit amper voorkomen. Bedrijven willen winst maken en veilige geneesmiddelen op de markt brengen. Het gaat in dit geval over een veilig middel, maar omdat er nog andere enantiomeren sporadisch inzitten kan dit lijden tot een suf gevoel.
Dexamfetamine is moeilijk te doseren en langdurig gebruik veroorzaakt soms hersenbeschadiging, waardoor bij stopzetting een onophoudelijke depressie het gevolg kan zijn. Ook aanvallen van epilepsie kunnen bij dexamfetamine zich voordoen, zeker op latere leeftijd. Dat is niet veilig.
Reageren