Zoeken Vraag het forum

Ritalin

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • broodjekaas

Ik had gehoort dat je heel moe word van ritalin is dat het sterke medicijn is en dat je daar moe van word is dat zo of duurt het een tijdje ??

5 reacties
    Reageren
    broodjekaas

Geen reactie?

Reageren
    Imme

Hallo Broodjekaas, slik je zelf deze medicijnen? Waarom wil je dit weten?

Groetjes

Reageren
    Daan

De bijsluiter gelezen?

Reageren
    Elise

Ritalin is best wel een sterk middel en bij mij zorgde het er inderdaad voor dat ik er rustiger van werd. Deze rust ging voor mij samen met enorme vermoeidheid overdag en dat is eigenlijk altijd gebleven. Inmiddels ben ik overgestapt op dexamfetamine, een andere stimulantia die gebruikt wordt voor de behandeling van adhd, en hierbij heb ik precies dezelfde bijwerking. De vermoeidheid blijft gewoon zolang je het slikt.

Reageren
    broodjekaas

Dit heeft te maken met stereochemie. Methylphenidate heeft 4 chirale isomeren. Het is een diastereomeer. Als je 99,9% van het biologisch meest actieve isomeer zou innemen, geeft dit een zeer sterk gevoel van energie/euforie. Maar in de praktijk zal dit amper voorkomen. Bedrijven willen winst maken en veilige geneesmiddelen op de markt brengen. Het gaat in dit geval over een veilig middel, maar omdat er nog andere enantiomeren sporadisch inzitten kan dit lijden tot een suf gevoel.

Dexamfetamine is moeilijk te doseren en langdurig gebruik veroorzaakt soms hersenbeschadiging, waardoor bij stopzetting een onophoudelijke depressie het gevolg kan zijn. Ook aanvallen van epilepsie kunnen bij dexamfetamine zich voordoen, zeker op latere leeftijd. Dat is niet veilig.

Reageren
Reageer op: Ritalin
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.