- anoniem0021 november 2008 om 20:14
Hallo,
Het doel van mijn vraag is om uit te vinden of iemand anders mijn symptomen anders zou diagnoseren. Ik weet dat zelfdiagnose dubieus is en als ik serieus meer wil weten gewoon de huisarts moet bezoeken maar ik wil het ook via deze kanalen proberen.
Kort gezegd denk ik dat ik ADHD heb, ik zal kmijn symptomen omschrijven die ik denk te maken hebben met ADHD (zoals gevonden op ‘het internet’).
– Hyperactiviteit: Mensen hebben mij er al meerdere keren op aan gesproken en ik weet van mij zelf dat ik niet stil kan zitten. Ik zit of te wippen op een stoel, met een pen te spelen of met iets anders te friemelen. Als ik een trap tegenkom loop ik nooit per 1 tree, als ik fiets ga ik bijna altijd sneller dan de rest van de fietser. Als ik druk ben loop ik niet maar ren ik. (dit alles eigenlijk vaak zonder dat ik het zelf door heb)
– Impulsiviteit: Op prikkels reageer ik of DIRECT of ik overweeg iets uitgebreid. Als ik ideeen voer ik ze vaak direct uit.
– Moeite met slapen: Ik heb veel moeite om in slaap te vallen als ik niet echt moe ben (dus stel je bent om 0800 uur opgestaan, om 2400 ga je normaal slapen maar dan ben je niet echt moe, om 0400 uur ben je dan wel echt moet). Ik ga liggen denken en heb moeite me te ontspannen.
– Super gefocused soms: Als iets mij niet interesseert heb ik (relatief) veel wilskracht nodig om me zelf toch aan het werk te zetten. Mocht er echter druk achter zitten en bijvoorbeeld de deadline snel naderen dan kan ik opeens zonder problemen 12 uur achtereen werken. Als mij iets wel interesseert werk ik ook soms zonder het door te hebben 8-10 uur achtereen (vaak ’s nachts).
– Maak weinig projecten af: Ik heb letterlijk tientallen projecten en wanneer ik ze in mijn eentje uit voer komen ze eigenlijk bijna nooit af. Ook kan ik weken aan iets werken en kan het me een dag later opeens niets meer interesseren.
– Vakantie is werken: Vakantie is voor mij iets doen, relaxen etc werkt niet. Alleen tv kijken is iets wat mij kan binden maar vaak in combinatie met iets anders doen.
Andere symptomen die zouden kunnen wijzen naar ADHD:
– Te snel praten
– Moeite met een georganiseerd systeem georganiseerd houden
– Lok graag discussies uit
– Soms moe overdag maar wel moeite met slapen
– Vergeet vaak waar mijn sleutels of spullen zijn
– Zeer snel verveeld (ik MOET iets te doen hebben)
– Moeite met realistisch plannen van dingenNaar wat ik heb kunnen vinden zijn dit typisch symptomen van ADHD.
Er is echter 1 discrepantie. Ik ben nu (21) en merk pas echt iets van deze symptomen sinds mijn 17/18 en heb pas echt last nu ik soms echt moet studeren.
Van mijn basisschooltijd weet ik nog wel dat ik redelijk actief maar niet per definitie hyperactief (wel zitten wippen op stoelen of snel verveeld) was. Moeite met leren heb ik toen nooit gehad (alles ging mij gemakkelijk af).
Van mijn middelbare schooldtijd weet ik dat ik vaak verveeld in de les zat, nog steeds redelijk actief (misschien hyperactief), wippen op stoel, friemelen, etc. Ik heb toen enkele keren problemen gehad met leren voor echte leer vakken, andere dingen zoals de wetenschappelijke vakken en vakken die mij interesseerde had ik weinig moeite te leren.
Nu tijdens mijn studie merk ik vaker dat als iets mij niet interesseert is het vaak voor mij erg moeilijk om te blijven zitten en te blijven studeren.Een belangrijk kenmerk van ADHD is echter dat het al van jongs af aan te merken is.
Is het mogelijk dat tijdens de basisschool/middelbare schoolde het leren zo gemakkelijk was dat ik geen last had van ADHD?
Als iemand meer moet weten over mijn symptomen of informatie heeft hoor ik het graag.
15 reactiesReagerenLisa21 november 2008 om 22:09Lijkt idd wel sterk op ADHD. Mijn zus heeft het ook. Op de basisschool ging het prima, ze was wel erg druk maar het leren ging goed. Pas daarna is het veranderd en merkten we ineens dat ze wel erg druk was altijd. Dan ga je je dingen van vroeger bedenken en toen kwamen we erachter dat ze idd wel altijd erg aanwezig was en altijd aandacht wilde. Een paar maanden geleden is idd de diagnose ADHD gesteld. Als ik jou was zou ik idd maar ff naar de dokter gaan.
ReagerenJacques22 november 2008 om 22:02Iemand die zo goed geïnformeerd is, zou naar mijn idee zelf heel goed kunnen uitzoeken wat hij of zij heeft. Wat is je bedoeling?
ReagerenMenno22 november 2008 om 23:11Nee hoor, volgens mij heb je geen ADHD. Ik vind je wel wat gestresst en licht monomaan. ken je die term?
Ik vraag mij af of je wel doet wat je leuk vind? heb je al een echte eigen keuze gemaakt in het leven? Weet je waar je mee bezig bent, hoe je dat wilt doen en waar je heen wilt in het leven.
Ik vind het eerder van de hak-op-de-tak en zonder degelijke basis een beetje rondspelen.Je zou een ondernemerstype kunnen zijn, maar ik adviseer je dat niet alleen te gaan doen maar met een partner die de eigenschappen heeft die jij vooralsnog mist.
Ik denk dat je aan de vooravond staat van een belangrijke wijziging, of keuze, in je leven want dit gerommel leidt voorlopig tot meer zelfinzicht maar niets concreets van jezelf. Dus als je je wilt verwezenlijken in dit leven, kom in actie.
N.B. Een van de belangrijkste zaken van een psychiatrische stoornis ben je vergeten: jij of je omgeving moet last hebben van jouw gedrag, en daar spreek je niet over.
Reagerenanoniem0023 november 2008 om 01:51[b]Jacques schrijft:[/b]
[quote]Iemand die zo goed geïnformeerd is, zou naar mijn idee zelf heel goed kunnen uitzoeken wat hij of zij heeft. Wat is je bedoeling?[/quote]Tot 2 dagen geleden dacht ik dat ADHD niets meer was dan hyperactiviteit (door mijn onwetendheid). Op een gegeven moment zat ik mij te vervelen (was toevallig `kinderen voor kinderen – adhd´ aan het luisteren) en ik vroeg me opeens af wat ADHD precies in hield omdat ik eigenlijk nooit iets had gelezen of gehoord over de oorzaak en wat ritalin (wordt vaak genoemd in amerikaanse films en tv) nou precies is. (Ik heb de gewoonte at random dit soort weetjes op te zoeken)
Toen ik op wikipedia het artikel aan het doorlezen was herkende ik mijzelf verassend genoeg in een aantal van de symptomen (hyper, altijd druk, soms super gefocused, etc). En ben ik verder gaan zoeken naar meer informatie.
Om terug te komen op jouw vraag wat mijn vraag is: Ik vroeg mij af of er andere ´afwijkingen´/´problemen´ waren dan ADHD die overeenkomen met mijn symptomen omdat ik voor zo ver ik mij kan herinneren nooit heel erg veel problemen gehad heb op school wat wel als kenmerk van ADHD wordt gezien (voor 7de levensjaar minstens enkele symptomen, op schoolonderpresterend, etc.).
Daarnaast wilde ik graag een inzicht van iemand anders omdat je zelf op een gegeven moment onbewust op iets gaat focusen.
[b]Menno schrijft:[/b]
Reageren
[quote]Nee hoor, volgens mij heb je geen ADHD. Ik vind je wel wat gestresst en licht monomaan. ken je die term?
[/quote]
Ik heb het woord monomaan opgezocht maar ik kan de betekenis in mijn context niet echt plaatsen.
Gestresst ben ik altijd geweest maar dat heb ik altijd gezien als gezond ´druk´ zijn.
[quote]
Ik vraag mij af of je wel doet wat je leuk vind? heb je al een echte eigen keuze gemaakt in het leven? Weet je waar je mee bezig bent, hoe je dat wilt doen en waar je heen wilt in het leven.
Ik vind het eerder van de hak-op-de-tak en zonder degelijke basis een beetje rondspelen.
[/quote]
Ik weet zeker dat ik doe wat ik leuk vind en dat ik de goede keus heb gemaakt. Maar er zijn altijd minder leuke of minder interessante dingen en ik heb het gevoel dat ik onder mijn niveau presteer doordat ik mij vaak met moeite kan concentreren voor lange tijd.
[quote]
Ik denk dat je aan de vooravond staat van een belangrijke wijziging, of keuze, in je leven want dit gerommel leidt voorlopig tot meer zelfinzicht maar niets concreets van jezelf. Dus als je je wilt verwezenlijken in dit leven, kom in actie.
[/quote]
Het spijt me maar deze alinea klinkt mij als een standaard horoscoop in de oren.
Ik vind dit persoonlijk nog al een vage diagnose en komt ook niet echt overeen met mijn situatie. Persoonlijk zie ik mijn projecten niet als gerommel maar verijking van de geest. Mijzelf verwezenlijken doe ik elke dag.
[quote]
N.B. Een van de belangrijkste zaken van een psychiatrische stoornis ben je vergeten: jij of je omgeving moet last hebben van jouw gedrag, en daar spreek je niet over.[/quote]
Om kort te antwoorden ik heb er last van en een groot deel van mijn omgeving zou het ook niet erg vinden als ik mij iets minder hyper en impulsief gedroeg.Psycho23 november 2008 om 17:17Ga naar een psychiater en vraag hem om een diagnose.
Reageren
Neem jouw verantwoordelijkheid voor jouw gezondheid.Marleen25 november 2008 om 19:23Als je af en toe eens rusteloos bent, of moeite hebt met je te concentreren, hoef je je geen zorgen te maken. Iedereen heeft wel eens een dagje waarop dingen niet zo lekker lopen.
Wanneer je vaker moeite hebt om je aandacht ergens bij te houden, vergeetachtig bent of niet stil kunt blijven zitten wordt het anders. Dit hoeft niet te betekenen dat je ADHD hebt.
Het kan ook zijn dat je om een andere reden onrustig bent. Bijvoorbeeld dat het bij jou thuis chaotisch is, waardoor je onrustig wordt. Je kunt wel leren met onrustige gevoelens om te gaan en zo voorkomen dat het erger wordt. Kijk maar eens bij Wat kun je eraan doen??>>
Heb je iedere dag aandachtsproblemen, of ben je dagelijks hyperactief en impulsief? Echt veel vaker dan anderen? Wanneer je hier heel vaak last van hebt, kan het zijn dat je ADHD hebt.
Lees veder op HebikWat.nl: http://www.hebikwat.nl/16/themas/adhd/wat_kun_je_eraan_doen
Reagerenbrenda8 december 2008 om 23:31het probleem van veel informatie op Internet is dat je het opzoekt en dan veel dingen herkent. Veel mensen hebben een aantal eigenschappen van een ADHD er, ik tot mijn verbazing ook, maar ik heb het toch echt niet!
Reageren
Nooit schoolproblemen gehad b.v.
Er kan van alles spelen waardoor je zo bent, wat chaotisch en onrustig,je zou, als je er last van hebt eens kunnen proberen om met Homeophatie een oplossing te vinden. Wel naar een echt Klassiek Homeophaat gaan, bij jouw persoon met jouw specifieke klachten past een middel. Maak maar eens een afspraak en probeer het eens.
ik ben zeer benieuwd naar het resultaat. Succes! BrendaLiselotte14 januari 2009 om 23:56Sinds 2003 krijgen ieder jaar meer kinderen de diagnose ADHD.
Reageren
Jongens krijgen veel vaker de diagnose ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) dan meisjes, maar bij zowel jongens als meisjes is de diagnose de laatste jaren vaker gesteld.
Het aantal meisjes met ADHD-medicatie stijgt gemiddeld per jaar met 25,5% en jongens met 14,1%.
Voor de behandeling van ADHD zijn nieuwe generieke varianten van methylfenidaat (Ritalin) beschikbaar gekomen, middelen in tabletvorm die maar één keer per dag worden ingenomen, en het nieuwe geneesmiddel atomoxetine.
Behandeling met ADHD-medicatie blijkt in 2007 meestal gestoeld op de diagnose ADHD (69,1%), en in veel mindere mate op ‘andere zorgen om het gedrag van het kind’ (12,4%) en ‘concentratiestoornissen’ (3,6%).Janssen17 januari 2009 om 02:50ADHD is ook een populariteits diagnose voor ouders die weinig grenzen aan hun kinderen stellen. Vroeger werden deze kinderen de grote groene weide ingestuurd om te rennen en te vliegen, tegenwoordig zitten ze met chips achter de computer. Vind je het gek dat ze druk worden!
ReagerenAstrada2 februari 2009 om 10:05Helemaal met de vorige reageerder eens.
AD(H)D is hot!
zie http://www.ncrm.nl/pseudo%20wetenschap.pdfMaar er is meer.
Reageren
Kijk eens op http://www.de-poort.be/cgi-bin/Pagina.pl?id=125 voor echte oorzaken van AD(H)Dgedrag of op http://www.haesbrouck.be/ voor de mening van een deskundige op het gebied van medicatie.kroon2 februari 2009 om 10:52Als je echt wil weten of je ADHD hebt dan zul je je moeten laten testen door een psycholoog/psychiater.
Reageren
Wat ik wel vind is dat er tegenwoordig te snel de stempel ADHD wordt uitgedeeld. Als een iemand druk is, dan zal het wel ADHD zijn.
Niet iedereen is hetzelfde. Bij ADHD hoort een rits symptomen bij. ADHD heb je in principe vanaf de geboorte. Dit behoort tot aanverwante stoornissen van Autisme. Autisme o.i.d krijg je niet op oudere leeftijd. Ik zou me gewoon laten testen. DAn weet je het zeker.
Dan kun je begeleiding krijgen om hier mee om te gaan.Jorg13 augustus 2009 om 12:40Hoi,
Je verhaal klinkt voor mij heel herkenbaar. Bij mij is 1.5 jaar geleden de diagnose ADD (zeg maar ADHD, maar dan zonder uiterlijke hyperactiviteit) vastgesteld. Wat je zegt, dat je pas op latere leeftijd last hebt gekregen van de symptomen is voor mij heel herkenbaar; in je vroege jeugd wordt er vaak van buitenaf veel structuur geboden en dan kun je de symptomen vaak goed compenseren. Moet je vervolgens zelf structuur aan gaan brengen in je leven, studie of werk, dan wordt het lastig en krijg je er echt last van. Bij mij is de diagnose op m’n 33ste jaar gesteld!!
Ik kan je de site http://www.sadd.nl aanraden. Daarop staat heel erg veel informatie en een test die je zelf kan doen. Dit is geen absolute diagnose (dat moet een psychiater doen), maar je kunt daaruit wel veel opmaken en je verder laten onderzoeken.
Loop er niet te lang mee rond, want hoe eerder je het weet, hoe minder je jezelf dingen “verkeerd” aanleert!! En ook kan medicatie heel veel goed doen, maar bijvoorbeeld Ritalin is geen wondermiddel (ik spreek uit eigen ervaring; het helpt mij heel erg om dingen af te maken en m’n dag gestructureerd door te komen, maar mijn hoofd blijft razen als een malle…)Succes!!
Reageren
Groetjes,
Jorg.Anoniem21 mei 2014 om 01:03Mijn zoon had ook bijna dat stikkertje gekregen. En medicijnen. Door toeval zijn wij erachter gekomen dat hij ( toen 4 jaar) extreem reageerd op alles waar caffeine,aspartaan , en rode kleurstoffen, en suikers in zitten. Hij kreeg als ontbijt hagelslag op brood, choco koekjes en snoep mee naar school. En s’middags cola en wijngums. S’avonds chocolade toetje, en thee met choco koekje.
Tijdens de vakantie was dit alles niet aanwezig en hij werd binnen 2 dagen een ander kind.
Rustiger, geen agressie, sliep lekker, luisterde beter,had geduld, kortom geen agressie en chaos meer in zijn hoofd.Dus probeer eens geen:
Koffie, cola, thee, chocolade.suiker of zoetstof.Probeer decafe koffie, rooibosthee, geen stumulerende middelen.
Hij is nu 20 jaar, kan er goed mee omgaan, ben blij dat we er op tijd achter zijn gekomen.
Reageren
Hij en ook zijn zuster (23 jaar ) en ik kunnen op 1 koffie, of cola 42 uur rondrennen…Anoniem6 augustus 2014 om 23:14Yo ik ben 13 ben een meisje
volgend jaar naar de tweede van vwo net gehaald op t nippertje maar ik heb veel symptomwn van adhd denk ik alleen ik wil niet maar psychiater en wil t ook niet tegeme ouders vertellen me pa heb waarscjihnlijk adhd maar wil zijn test niet afmaken.mijm symtomen
vergetachtig
nietlang kunnen voncentreren
snel praten
Eerst doen dan denken
niet opletten
zeer.cabotiach
friemelen
taken npoit af
sruk
etc.Verder ben ik.snel.aangebtand en een klootzakie bij mij ops chool speelr daar op im hik acheld me uit waatop ik yerugklap en ik daardoor baak bij afdelingsleider zi bijna van svhool.gettapt was etc.kheb dan ook hwlijk de stempel aggresief gekrehem.door hem
Concentraie is bagger altijd let op kom op ff opletten of altijd bize leerkachten huiswerk nooit af taken niwt af altijd friemelen altojd ronskijken zeer cahotis alles altijd kwijt kan noet orgamiseren etv..
impukaief
ik denk altijd eerat voorsat ik doe bv een jongen maakte me boos ik gaf hem een bitcjllap allen dat had ik erna pa sin de vaten en de gevolgen… dat heb ik vaak met beel dinhem kheb ruiyen hebroken.en.al.omsatik wat kracht erop zetten
Altijd gaat alles.kapot of word viea bvopenpotje typex in je tas pleuren en naderhand besseggen sat ie dan vjez wors en dat je t er niet meer uitkrijgt….kwa drukheid ben io zkr wel.drukker dan de rest beat vaak storend alleen kdenk dat t minder ia aangeziem.ik zobeel sport kan day
5 x per week gym2xvoetnal 2xthaibosk en wil.gaan fitnisseVana dat io op de middelbare zitmerk ik t pas pp dr basis hoefde ik.eigemlijk ook.nooit te leren.of.pp.te leten voor.resultaten dua dat biel.niet op.enz
Zou ik.adhd kunen hebben.en zou ik t moeten vertellen???
Reageren