Goedemorgen allemaal,
Mijn naam is Marjolein, 42 jaar, gelukkig getrouwd en moeder van een prachtig koningskoppel van 7 en 4 jaar oud. Sinds afgelopen september zit ik in de ziektewet door een in 3 jaar opgebouwde burnout. Vlak na de komst van mijn tweede kind vond ik het schijnbaar een goed idee om mij om te gaan scholen via de LOI en dus deed ik 2 thuis studies, een parttime baan en moeder en partner zijn en alles wat erbij hoort. Slechte timing achteraf gezien 🙈
Werk is overigens altijd al een ding geweest, ik ben altijd veel te veel en te snel gestrest of ik verveel me en ben afgeleid. Geen middenweg. In 2022 heb ik al eens de POH-GGZ gesproken, die me wat tips gaf, cortisolschema, maar het heeft niet genoeg gedaan.
Hoe dan ook, ik dwaal af; toen ik de carrièreswitch nam die finaal mislukte omdat ik ineens een gat van 7 jaar ervaring in een nieuwe branche moest opvullen, kreeg ik zoveel stress en kritiek over me heen dat ik helemaal uitviel.
Sinds september ben ik helemaal in de molen. Van POH-GGZ naar Body and Mind release en psycholoog, waar ik 2 uitgebreide intakes kreeg en die vermoedde dat er meer aan de hand was, naast stress en enorme faalangst en paniek- en angstaanvallen over het algemeen. Ik mocht 2 testen doen, autisme en ADHD en scoorde enorm hoog op ADHD. Van daaruit doorgestuurd naar Amici, op de wachtlijst en in februari de officiële ADHD-test DIVA gedaan en toen bleek dat ik ADHD-C heb, gecombineerd. Vervolgens deed ik mee met de groepssessies ADHD psycho-educatie cursus die nu bijna klaar zijn, nog 2 keer. Ook heb ik medicijnvoorlichting gehad. Ik schrok bij de voorlichting erg van mogelijke bijwerkingen en dat je schijnbaar nooit meer een wijntje mag drinken (klopt dat? Want dat zou ik jammer vinden, geeft op zijn tijd wel rust en dan bedoel ik gewoon 1 of 2 glaasjes).
Nu rest mij vraag, want ik twijfel sindsdien heel erg, wat doet medicatie nou eigenlijk en dan bedoel ik wat verbetert er? Ik werd er niet heel duidelijk uit of iig ik vond het te vaag uitgelegd bij de voorlichting. Dat het op die stofjes werkt ja ok maar wat specifiek wordt beter? Waar ik vooral momenteel nog tegenaan loop en wat ik als grote belemmering ervaar in het dagelijks leven:
#Continu onrust, malen en piekeren, niet uit kunnen zetten.
#Snel afgeleid.
#Stemmingswisselingen (vooral doemdenken of onmacht boosheid).
#Faalangst (ook na tig faalangst en assertiviteitscursussen). Dat terwijl ik wel sterk over kan komen met veel wil en hyperfocus of gewoon in vertrouwde kring van gezin en vrienden. Kan ook goed advies geven, helpen, verzorgen.
#Kritiek voelen als een persoonlijke aanval (terwijl je rationeel beter weet).
#Te kort lontje waardoor (of door druk maken ergens om van binnen) woedeaanvallen ontstaan die te snel ontstaan waardoor ik te snel ontplof en dan bedoel ik gewoon schreeuwen en dingen zeggen waar ik later spijt van kan hebben. (Op werk trouwens niet, kijk wel uit, daar vreet ik me helemaal op van binnen, waardoor hyperventilatie ontstaat enzo en stress angst paniek). Assertief, rustig en gedoseerd reageren, eerlijk durven zijn (zonder meteen kritiek te verwachten) en dat tactisch brengen blijft lastig en lukt soms wel soms niet.
#Ene dag lekker dingen doen, andere dag totaal gesloopt en oververmoeid zijn (dat kan ook de burn -out nog zijn).
#Doorgeslagen perfectionisme, wat vaak leidt tot teleurstellingen en te hoge verwachtingen.
#Gebrek aan motivatie en wordt niet snel enthousiast.
Doet medicatie genoeg op bovenstaande punten waar ik tegenaan loop? En welke medicatie doet daar het meeste op of is dat per persoon verschillend?
Sorry voor het lange verhaal, zelfs als ik wil samenvatten ben ik lang van stof 🙈
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groetjes Marjolein.
Mss een dom antwoord: Maar kun je niet beter de vragen voorstellen aan de dokter en/of experts op dat gebied?
Maar mijn simple advies: Kom eerst even goed tot rust zo ver dat kan voor dat je weer je huidige werk oppakt. Of, ga werk doen wat je echt leuk lijkt en kwa de situatie wel uit kan.
Medicatie is echt heel erg persoonlijk, wat bij de één heel goed werkt,kan bij een ander helemaal verkeerd vallen.
En bij de één werkt het tegen alles bij wat jij opnoemt, bij de ander niet of bij maar een paar punten.
Adviezen van andere gebruikers zou ik in elk geval niet opvolgen.
Ik zou het in jou geval bespreken met je behandelaar, wat die adviseert om te gaan gebruiken en wat/of daar alternatieven voor zijn als het niet goed bevalt.
En als je voor medicatie kiest, in goed contact blijven met je behandelaar, zodat die op de hoogte is van hoe het met je gaat en wat er zo nodig gewijzigd zou moeten of kunnen worden.
Juist omdat je al schrijft vaak te hoge verwachtingen te hebben, zou ik niet via een forum advies over dergelijke medicatie vragen,maar rechtstreeks aan je behandelaar.
Die kan het beste inschatten wat het effect bij jou zal zijn en ook gelijk in je dossier kan bijhouden als er dingen zijn waar je tegen aan loopt.
@Anoniem-A, uiteraard ga ik dat ook doen, ik ben verschillende invalshoeken aan informatie tot me aan het nemen en zelf na te denken en op me in te laten werken. Allemaal ter bevordering van herstel en het beter leren omgaan met ADHD. Qua baan, die heb ik dus momenteel nog niet weer dus ik ga zeker voor een baan die ik echt leuk vind en aan kan. Wellicht met proefplaatsing en werkervaringsplek. Een eerlijke kans krijgen hopelijk want ik ben van nature best een harde werker, maar heb simpelweg meer inwerktijd en we tijd nodig. Mogelijk ga ik in september weer reïntegreren. Dacht er wel weer te zijn begin deze week, maar kreeg gisteren weer een klap terug en ik houd me toch echt aan de "herstelregeltjes".
@Suus, bedankt voor je reactie. Ja dat was ik sowieso ook van plan, maar dacht wat meerdere invalshoeken tot me te laten nemen, juist omdat diegene van medicijnvoorlichting die dus mijn contact voor medicijnen zou moeten zijn zo vaag was erover... Maargoed, ik zal haar nog wel een keer contacten en in herhaling treden.
Ik zou gewoon aandringen op meer informatie, zodat je echt goed geïnformeerd bent voor je iets gaat slikken.
Schrijf al je vragen op en vraag haar die te beantwoorden, dat geeft jou ook rust.
Ik ben zo dom geweest om mijn psychiater op haar woord te geloven en alle pillen die ze voorschreef,braaf te slikken.
Zonder te weten of te vragen waar ik aan begon.
Was is ik toen.beter geïnformeerd, had ik dat niet gedaan.
Als je van te voren een goed beeld geschetst krijgt van wat de behandelaar verwacht wat de medicatie bij jou gaat doen, kun je ook gelijk aan de bel trekken als er andere dingen gebeuren.
Een burn out kan ook invloed hebben hoe je nu op medicatie reageert ten opzichte van hoe je dat zou doen als je in je normale doen bent.
Vraag of daar rekening mee gehouden wordt.
Je kunt ook je vragen bijvoorbeeld mailen,als je in gesprek gaan lastig vindt.
@Marjolein
Het is natuurlijk een moeilijke keuze van wel of geen medicatie te nemen die dan weer vele bijwerkingen kan veroorzaken.
Een goeie werkgever wil altijd wel met de potentiële werknemer meedenken en meer inwerktijd aanbieden denk ik dan. Ook nog een optie is voor jezelf wat opstarten en zo dat je dan geen stress en prestatie druk ervaart van de werkgever. Alhoewel dat weer ander gezeur met zich meebrengt zoals ik kan weten helaas.
Ojee, een terugslag is nooit aangenaam. Soms zegt de jij nee, en je hersenen ja. De bovenkamer is dan een raar ding.
Hoi Suus en Anoniem-A,
Bedankt voor jullie reacties.
Inmiddels heb ik de medicijnexpert van GGZ die de voorlichting gaf weer gemaild met al mijn vragen en waar ik tegenaan loop. Even op antwoord wachten en dan de voor- en nadelen afwegen. Verder inderdaad go with the flow en zien hoe e.e.a. verloopt.
Groetjes Marjolein.