- Moeder met kind die ADHD heeft10 mei 2026 om 22:04
Beste allen,
Mijn zoon van 7.5 jaar is gediagnosticeerd met ADHD. Op zijn 6de werd hij onderzocht voor zijn drukke gedrag, maar omdat hij altijd en overal zo zijn best doet had hij ondanks zijn drukte geen significante problemen op school e/o thuis. Omdat ik dit jaar aanhoudend rusteloosheid bij hem terugzag, veel stotteren, piekeren, nagels bijten, heb ik hem opnieuw laten testen en jawel hoor: ADHD.
Nou is hij sinds vorige week begonnen met ADHD medicatie. De psychologenpraktijk heeft geen psychiater in dienst: dus de medicatiebeleid laten ze door psychiaters elders doen. Tenzij de huisarts het zelf wil doen, zei ze. Wij hebben een fijne huisarts en hij zei dat hij er genoeg ervaring mee had om het zelf aan te pakken. Ik wil tussendoor zelf ook actief meedenken.
Mijn zoon is ma 4 mei gestart met de medicatie: langwerkend methylfenidaat 18 mg. Is daarmee redelijk rustig overdag, geen eetproblemen: maar slapen gaat bagger. Kind is altijd al rond 19 u naar bed gegaan en sliep 19.30 u in.
Start ma 4 mei met deze medicatie. Ma, di, wo: alledrie netjes rond 19 naar bed: sliep structureel in om 22,00 (!) uur. Do, vr, za heb ik hem rond 21.00 u naar bed gebracht: hij was om 19/20.00 uur overalert. Op do sliep hij in in 25 minuten. Op vrijdag heeft hij er een uur over gedaan. Op zaterdag sliep hij in, in 15 min.
Nou dacht ik, dat het vanaf nu een goede middenweg zou zijn om hem om 20.30 u naar bed te brengen, omdat mijn verwachting is dat als hij weer op zijn oude tijd (19 u) naar bed wordt gebracht, hij weer om 22 u zal inslapen: dat breekt hem op. Dus vandaag op zondag bracht ik hem om 20.30 u naar bed: is een uur wakker gebleven.
De arts heeft vorige week alvast de methylfenidaat kortwerkend 5 mg (2dd) uitgeschreven. Ik zat te denken om hem morgen (maandag) ook weer die langwerkende te geven, en als hij dan ook om 20.30 u naar bed gaat en daarmee wederom een uur wakker blijft, ik di de kortwerkende zal geven. Ik heb dit als bericht naar de arts gestuurd en gevraagd wat hij ervan vindt.
Vinden jullie dit ook een goed plan of denken jullie dat het slimmer zal zijn om nog even langer af te wachten: is na 7 dagen de switch naar kortwerkend misschien te snel?
2 reactiesReagerenVeertje10 mei 2026 om 23:54Het slechte inslapen is inderdaad een bekend probleem bij de adhd medicatie. Zowel bij kortwerkend als langwerkend had onze zoon slaapproblemen helaas.
Reageren
Met de kortwerkende medicatie konden we het enigzins onder controle houden door al vroeg in de ochtend (7 uur) de eerste dosis aan te bieden en de tweede dosis zo rond 10.45.
Bij de langwerkende was slapen helemaal ellende.
Uiteindelijk zijn we melatonine gaan gebruiken bij hem in combinatie met 36 mg langwerkende methylfenidaat.
Wij gaven 3 mg melatonine om 17.30 tijdens het avondeten en dat hielp hem inslapen. Hoe lang de inslaaptijd was weet ik niet meer maar ik weet wel dat bij ons de kinderen altijd 19.00/19.30 plat lagen.
Zonder melatonine kwam hij tig keer naar beneden met de mededeling dat hij echt echt niet kon slapen, met melatonine was dat voorbij. Op advies van de huisarts gaven we het met avondeten.
Peter (huisarts)
11 mei 2026 om 10:20En voor sommigen kan enkel kortwerkende medicatie voldoende zijn..
Reageren
Is alleen onhandiger.