- Ikh10 april 2026 om 13:35
Ik heb sinds de geboorte van mijn dochter in 2023 veel last van mijn benen, alsof ik de marathon heb gelopen, de hele dag. Soms z’n zeer dat ik niet weet waar te zoeken, ik ben in die jaren al bij verschillende artsen geweest, het komt vaak in de eerste maanden van het jaar terug.
Reumatoloog, internist, sportarts hebben meegekeken, vorig jaar was mijn feritine 19 bij de internist, en recent heb ik zelf een bloedtest gekocht en was hij 17 (mocht niet prikken van de arts). Ik heb dit besproken en heb ijzerpillen gekregen, nou daar krijg ik enorme buikpijn van.Herkent iemand deze klachten??? Tips adviezen ?
3 reactiesReageren
Peter (huisarts)
10 april 2026 om 18:11Kuitkrampen bij laag Hb, ferritine kan optreden. Soms kan het helpen om eens een periode (naast ijzer..) calcium/magnesium tabletten te proberen. Ik weet niet of de internist/ huisarts ook je vitamines (Vit D , B12) heeft gecontroleerd?
Reageren
En buikpijn/ maagklachten van ijzertabletten komt veel voor.
Alternatief: Floradix (vaak in zwangerschappen gebruikt) en natuurlijk ijzerrijke voeding (rood vlees zoals rund/lam, lever, volkorenproducten, peulvruchten, noten, groene groenten (spinazie), gedroogd fruit).Ikh10 april 2026 om 21:57Ik heb dus de gehele dag last van mijn benen, bovenbenen voornamelijk. Alsof ik de marathon heb gelopen.
Reageren
Ben er zo klaar mee.
B12 was 330, d 80 die suppleer ik, magnesium 0.74
Peter (huisarts)
12 april 2026 om 15:51Dan zou ik toch nog eens een periode Ca/Mg tabl. proberen! En je ijzervoorraad proberen op te hogen.
Reageren