- barth4 december 2024 om 23:57
Ik merk dat nu ik ouder ben geworden (ben 70+) dat ik het ene na het andere gedoe krijg.
Nieuw is hevige ischias achtige pijn in mijn rechterbeen. Als of mijn been opeens onder stroom staat.
Vanaf mijn bil tot aan mijn tenen. Ondragelijk en onmogelijk om dat been dan te gebruiken.Vaak kreeg ik het als ik laag zat, om mijn kousen en schoenen aan te trekken, (wat me dan even niet lukte),
Of als ik op de bank zat in plaats van een hoge stoel. En het werd heviger bij het voorover buigen en bij het bukken. Het lukt me dan meestal een paar minuten niet om op te staan vanuit de zitpositie. Ook druk op de achterkant van mijn bovenbeen kan die ischias triggeren.
Maar ik heb het ideee dat het de laatste paar weken in een te snel tempo erger wordt.Ik heb het nu soms ook als ik op een hogere stoel zit. En deze middag had ik het opeens ook toen ik stond. Ik stond toen minuten lang op 1 been, niet in staat om het andere been ook op de grond te zetten.
Ik durf ook niet meer zo goed auto te rijden, want ik merkte laatst dat iik in die lage zit ook kwetsbaar ben, en vooral als ik met die voet veel het gaspedaal en de rem moet bedienen. Er waren in de afgelopen ook wel momenten dat ik in de auto geen last ervan had, maar 2 keer voelde ik die ischias wel aankomen bij het bedienen van de pedalen.Ik heb al wel contact gehad met het ziekenhuis waar ik deze zomer een complexe aorta operatie heb gehad. Dat omdat ik na die operatie daar ook een tijdje op de IC heb gelegen met een ruggenmerg beschadiging. De vaatchirurg denkt dat de huidige klacht niet met mijn bloedvaten te maken heeft, maar a.s. Vrijdag krijg ik toch even een (vervroegd) vaatfunctie onderzoek.
Misschien komt er als ik erge last blijf houden , of als het doorgaat met snel verslechteren ook even een neuroloog in beeld.Ik denk zelf ook dat het meer met mijn zenuwen en mijn rug te maken heeft. De pijn gaat volgens mij echt via de ischias zenuw achter in mijn bovenbeen, en dan via de peroneus langs de zijkant van mijn scheenbeen naar mijn voeten.
Bij mij speelt ook (al langer) spondulose, en ook al jaren een doof gevoel en tinteling in mijn onderbenen vanwege chronische veneuze insuffieciëntie. (Steunkousdrager)
Tjee ik wist eerder niet dat die ischias zo pijn kan doen en zo verlammend kan werken.
22 reactiesReagerenSuus5 december 2024 om 09:13Bent u met de klachten ook bij een fysiotherapeut geweest?
Reageren
Wellicht kan die u helpen.barth5 december 2024 om 20:27Dank voor je reactie Suus,
Ja ik ben ook bij een fysiotherapeut, De fysio therapeut hamert erop dat elke dag lopen (een fikse wandeling) belangrijk voor me is, en ik wandel al een tijd met mijn rollator dagelijks 4 tot 8 kilometer.
En hij heeft me als huiswerk ook oefeningen gegeven voor mijn rug wat neer komt op rekken en mijn rug proberen hol te maken. Die oefening en aantal keren per dag. Tegen het krom groeien.
Ik zie zelf ook het belang van die oefeningen in.De ischias is alleen in de laatste weken in een (voor mij) te rap tempo erger geworden en me meer heeft beperkt. Daarom vind ik het ook wel fijn dat het ziekenhuis met onderzoek wat na kan kijken.
Mogeliik ook wat kan uitsluiten..
Reagerenbarth20 december 2024 om 22:48In een week tijd dat (vervroegde) vaatfunctie-onderzoek gehad en een neurologisch onderzoek. En vervolgens nu een afspraak voor een MRI-botscan, maar dat wordt na de jaarwisseling, en dan duurt het ook anderhalve week voor het bespreken.
Reageren
Ik heb niets te klagen over de bereidheid om te onderzoeken.. Het gaat vlot, vooral omdat de feestdagen er ook tussendoor komen.
Ondertussen wandel ik dagelijks veel met mijn rollator en doe ik dagelijks ook de oefening die de fysiotherapeut me heeft gegeven.barth9 januari 2025 om 00:29Eind vorige week een MRI scan gehad.
Reageren
en over ruim een week vanaf nu hoor ik de uitslag ervan.
De radiologe maakte wel een opmerking over dat ik zoveel metaal in mijn lichaam heb, en dat al dat metaal wel het MRI beeld stoorde.
En dan gaat het niet alleen over dat plaatje in mijn pols, maar over al die stents in mijn buikslagaders. Het RVS draadframe van die stents.
Dus nog een weekje wachten voor me op de uitslag.barth12 januari 2025 om 02:15Inmiddels al wel het verslag van de MRI-scan gelezen. Uiteraard veel medisch jargon over allerlei stenosen in mijn onderrug.
Reageren
Zowel kanaalstenose als laterale recessusstenosen.
Het geeft me de tijd en de gelegenheid om allerlei vragen voor te bereiden voor als ik volgende week het telefonisch gesprek met de neuroloog ga hebben.Suus12 januari 2025 om 09:32Sterkte bij de neuroloog, een stenose kan voor een zenuwbeknelling zorgen.
Reageren
Heb er ervaring mee😅barth12 januari 2025 om 11:31Dank je wel Suus
Reagerenbarth21 januari 2025 om 17:38Er is bij mij inderdaad een zenuw bekneld door een van de stenosen in mijn rug, en de neuroloog heeft een operatie aangeboden.
Reageren
maar ik ben nog even terughoudend met een operatie. Aarzelend om daar nu al voor te gaan.barth25 januari 2025 om 01:01Even een samenvatting van de bevinding van de MRI-scan:
“I. Centrale kanaal stenose L3/4 en in mindere mate ook L4/5,
II. laterale recessus stenose L3/4 Rechts, met een belemmering afgaande zenuwwortel L4 Rechts,
III. laterale recessus stenose L4/5 Links en mindere mate L5/S1 Links”Het heeft te maken met slijtage/degeneratie van mijn rugwervels, artrose.
Er is geen verschuiving van wervels.Ik denk dat fysiotherapie in het algemeen goed is, maar natuurlijk niet de slijtage en vergroeiingen van mijn rugwervels kan terugdraaien.
Ik vermoed ook dat sommige dingen al langer spelen, al minstens 2 jaar.De recente uitstralende pijn (bij bepaalde bewegingen) lijkt het dermatoom van L5/S1 Rechts te volgen, (Bovenbeen achter/onder, en vervolgend via de buitenkant van mijn Onderbeen (Peroneus spier) naar mijn voet.) Maar dat zie ik niet terug in het MRI verslag.
Ik ben dus nog aarzelend over een operatie, ik wil een ingreep alleen als het echt echt nodig is. denk dat ik eerst nog met mijn huisarts en met mijn Fysiotherapeut wil praten voor dat ik een beslissing neem.
Er speelt ook mee dat iemand in mijn kennissenkring eerder een stenose-operatie heeft gehad, met een minder goed resultaat.
En eigenlijk ook dat mijn Fysiotherapeut afwijzend reageerde toen ik vertelde dat ik contact had opgenomen met het ziekenhuis.
Hij zei dat ik de regie zelf moest blijven houden, en niet moest verwachten dat een operatie (=actie van een ander) het voor me zou oplossen.Ik had eigenlijk aan de neuroloog moeten vragen wat de vooruitzichten zijn als ik geen operatie zou hebben.
Reageren
Ik merk dat ik een goede afweging wil kunnen maken voor een beslissing.Suus25 januari 2025 om 09:27Je zou een afspraak bij de neuroloog kunnen vragen omdat te bespreken.
Reageren
Maar persoonlijk denk ik, aan de hand van mijn eigen verhaal wat betreft mijn rug, dat je fysiotherapeut in zekere zin wel gelijk heeft.
Een operatie is ook een risico en geeft ook geen garantie.
Zolang je maar wel heel goed in de gaten houdt dat de uitval naar je voet niet erger wordt.
Want dan zou ik direct aan de bel trekken bij de neuroloog.
En een goede fysiotherapeut kan heel veel doen om in ieder geval stabiel te blijven, die van mij is z’n gewicht minstens 3x in goud waard, zou zonder zijn hulp een heel stuk minder mobiel zijn!barth25 januari 2025 om 21:54Hoi Suus,
Wat fijn dat jij die goede ervaringen ervaring hebt bij wat jouw Fysiotherapeut voor jou heeft betekent.
Ik weet dat een operatie de al bestaande slijtage ook niet zal opheffen. De operatie zal zijn om meer ruimte te creëren voor een beknelde zenuw door wat botweefsel weg te halen als er geen andere manier is om die ruimte te creëren.
Eigenlijk had ik aan de bel getrokken bij het ziekenhuis, juist omdat de klachten binnen een te korte tijd te snel aan het toenemen waren. Zo snel dat me opeens beperkingen begon te geven.
In de afgelopen 2 jaar had ik wel steeds een doof gevoel en tintelingen in mijn beide benen gehad, maar kon ik nog wel gewoon bukken, en gemakkelijk mijn steunkousen aantrekken. Maar een paar maanden geleden veranderde dat plotseling, en kreeg ik opeens en onverwacht die ischias en dat vooral als ik probeerde te bukken of naar voren te reiken. Het werd voor mijn gevoel in te korte tijd erger. Ik kon opeens niets meer van de grond oprapen en ook niet meer mijn kousen aantrekken zoals ik dat altijd deed. Ook last bij gaan zitten en opstaan. En ik kreeg soms pijn bij het bedienen van de pedalen van mijn auto, en dat was ook nieuw en iets waarvan ik schrok.
(maar ik liep dagelijks nog wel 5 a 7 kilometer met mijn rollator, iets gebogen naar voren, en kon zo wel mijn boodschappen doen, en gebruik maken van het OV bij wat grotere afstanden.)
(Op het ogenblik heb ik erbij ook een pijnlijke linkerarm, maar dat kwam omdat ik vorige week na lange tijd weer even probeerde te fietsen, maar languit op straat viel bij het afstappen. Fietsen is met mijn gewone fiets is geen goed idee meer als het afstappen me niet meer lukt. Maar het gebruik van die arm is in mijn schoudergordel nu ook even pijnlijk.
Reageren
Ook daarvoor is het contact met de Fysiotherapeut natuurlijk goed)Suus26 januari 2025 om 09:36Ik heb ook behoorlijke slijtage in mijn rug (ben nog geen 70, maar net 40+), bij mij is bij een hernia operatie al wat meer ruimte gemaakt waar dat toen mogelijk was.
Reageren
Wat ik heel erg merk, is dat spierspanning de klachten erger maakt,
Daar helpt mijn fysio heel erg bij, die houdt de spieren rondom de wervels die door slijtage en verdwenen tussenwervelschijven op elkaar zitten, los.
En hij mobiliseert heel voorzichtig te wervels, om ze soepeler te laten bewegen.
Mijn chirurg zei na de operatie dat “de fysio vanaf nu je beste zal zijn” en daar heeft hij zeker gelijk in gehad!
Een combinatie van onderhoud door de fysio en zelf oefeningen doen, houdt mijn rug gelukkig stabiel.
Vervelend dat je niet meer kunt fietsen, dat is toch een stukje vrijheid wat je moet inleveren dan.
Heb je al een eens fiets met lage instap geprobeerd?
Mijn vader wilde er niet aan, maar nadat moeders er wel één had gekocht en hij die even geprobeerd had, vond hij het toch wel heel prettig ten op zichte van zijn eigen herenfiets!
Beterschap met je schouder, idd een goed idee de fysio daar ook even naar te laten kijken!barth26 januari 2025 om 21:17Hoi Suus,
De fiets waarmee ik viel bij het afstappen was al een fiets met een lage instap. Die had ik al 7 jaar geleden aangeschaft.
Ik vind het ook jammer dat het fietsen een te groot risico wordt, want ik volg met interesse de ontwikkelingen van de sublieme fiets-infrastructuur in Nederland.
Reageren
Misschien dat ik langzamerhand moet overgaan naar een driewiel fiets, als de evenwichts problemen blijvend zullen zijn.barth17 april 2025 om 01:02Paar maanden verder, en sinds die tijd toch erg achteruit gegaan. Ik loop nog wel dagelijks maar houd het veel minder lang vol dan een paar maanden geleden. Het gaat met veel meer moeite. Waarschijnlijk door compensatie heb ik bij het lopen nu ook last van mijn andere been, maar dat is dan meer spierpijn en kramp. Niet zoals die neuralgische pijn die ik in mijn rechterbeen voel. Die neuralgische pijn komt nog steeds bij allerlei bewegingen, vooral bij voorover buigen. Heb nu herhaaldelijk dat ik in de supermarkt hulp moet vragen als ik de boodschappen in het mandje van mijn rollator moet doen. Zelfs een beetje vooroverbuigen lukt dan niet meer zonder pijn. Bij allerlei dagelijkse handelingen in huis ook geregeld zo’n neuralgische pijnscheut.
Inmiddels ook een gesprek gehad met de neurochirurg, maar ik weet dat een operatie ook niet zaligmakend is, en dat er bij zo’n operatie ook risico’s zijn. (1. Nabloeding, 2. Infectie, 3. Liquorlekkage, 4. Zenuwbeschadiging met uitval). Zelfs met een kleine kans kunnen de gevolgen van een complicatie groot zijn. Ik krijg 2 maanden bedenktijd.
Reageren
Ook telefonisch contact gehad met mijn vaatchirurg. Een opmerking van hem die vooral is bijgebleven was, dat het niet invaliderend moest worden. Ik heb er nu alleen wat minder vertrouwen in dat ik met alleen fysio het kan oplossen. Ik vind dat ik ondanks oefeningen in een te snel tempo achteruitga. Nu dus nog twee maanden bedenktijd. overwegen of het wel of niet toch een operatie wordt.