Ik merk dat nu ik ouder ben geworden (ben 70+) dat ik het ene na het andere gedoe krijg.
Nieuw is hevige ischias achtige pijn in mijn rechterbeen. Als of mijn been opeens onder stroom staat.
Vanaf mijn bil tot aan mijn tenen. Ondragelijk en onmogelijk om dat been dan te gebruiken.
Vaak kreeg ik het als ik laag zat, om mijn kousen en schoenen aan te trekken, (wat me dan even niet lukte),
Of als ik op de bank zat in plaats van een hoge stoel. En het werd heviger bij het voorover buigen en bij het bukken. Het lukt me dan meestal een paar minuten niet om op te staan vanuit de zitpositie. Ook druk op de achterkant van mijn bovenbeen kan die ischias triggeren.
Maar ik heb het ideee dat het de laatste paar weken in een te snel tempo erger wordt.
Ik heb het nu soms ook als ik op een hogere stoel zit. En deze middag had ik het opeens ook toen ik stond. Ik stond toen minuten lang op 1 been, niet in staat om het andere been ook op de grond te zetten.
Ik durf ook niet meer zo goed auto te rijden, want ik merkte laatst dat iik in die lage zit ook kwetsbaar ben, en vooral als ik met die voet veel het gaspedaal en de rem moet bedienen. Er waren in de afgelopen ook wel momenten dat ik in de auto geen last ervan had, maar 2 keer voelde ik die ischias wel aankomen bij het bedienen van de pedalen.
Ik heb al wel contact gehad met het ziekenhuis waar ik deze zomer een complexe aorta operatie heb gehad. Dat omdat ik na die operatie daar ook een tijdje op de IC heb gelegen met een ruggenmerg beschadiging. De vaatchirurg denkt dat de huidige klacht niet met mijn bloedvaten te maken heeft, maar a.s. Vrijdag krijg ik toch even een (vervroegd) vaatfunctie onderzoek.
Misschien komt er als ik erge last blijf houden , of als het doorgaat met snel verslechteren ook even een neuroloog in beeld.
Ik denk zelf ook dat het meer met mijn zenuwen en mijn rug te maken heeft. De pijn gaat volgens mij echt via de ischias zenuw achter in mijn bovenbeen, en dan via de peroneus langs de zijkant van mijn scheenbeen naar mijn voeten.
Bij mij speelt ook (al langer) spondulose, en ook al jaren een doof gevoel en tinteling in mijn onderbenen vanwege chronische veneuze insuffieciëntie. (Steunkousdrager)
Tjee ik wist eerder niet dat die ischias zo pijn kan doen en zo verlammend kan werken.
Bent u met de klachten ook bij een fysiotherapeut geweest?
Wellicht kan die u helpen.
Dank voor je reactie Suus,
Ja ik ben ook bij een fysiotherapeut, De fysio therapeut hamert erop dat elke dag lopen (een fikse wandeling) belangrijk voor me is, en ik wandel al een tijd met mijn rollator dagelijks 4 tot 8 kilometer.
En hij heeft me als huiswerk ook oefeningen gegeven voor mijn rug wat neer komt op rekken en mijn rug proberen hol te maken. Die oefening en aantal keren per dag. Tegen het krom groeien.
Ik zie zelf ook het belang van die oefeningen in.
De ischias is alleen in de laatste weken in een (voor mij) te rap tempo erger geworden en me meer heeft beperkt. Daarom vind ik het ook wel fijn dat het ziekenhuis met onderzoek wat na kan kijken.
Mogeliik ook wat kan uitsluiten.
.
In een week tijd dat (vervroegde) vaatfunctie-onderzoek gehad en een neurologisch onderzoek. En vervolgens nu een afspraak voor een MRI-botscan, maar dat wordt na de jaarwisseling, en dan duurt het ook anderhalve week voor het bespreken.
Ik heb niets te klagen over de bereidheid om te onderzoeken.. Het gaat vlot, vooral omdat de feestdagen er ook tussendoor komen.
Ondertussen wandel ik dagelijks veel met mijn rollator en doe ik dagelijks ook de oefening die de fysiotherapeut me heeft gegeven.
Eind vorige week een MRI scan gehad.
en over ruim een week vanaf nu hoor ik de uitslag ervan.
De radiologe maakte wel een opmerking over dat ik zoveel metaal in mijn lichaam heb, en dat al dat metaal wel het MRI beeld stoorde.
En dan gaat het niet alleen over dat plaatje in mijn pols, maar over al die stents in mijn buikslagaders. Het RVS draadframe van die stents.
Dus nog een weekje wachten voor me op de uitslag.
Inmiddels al wel het verslag van de MRI-scan gelezen. Uiteraard veel medisch jargon over allerlei stenosen in mijn onderrug.
Zowel kanaalstenose als laterale recessusstenosen.
Het geeft me de tijd en de gelegenheid om allerlei vragen voor te bereiden voor als ik volgende week het telefonisch gesprek met de neuroloog ga hebben.
Sterkte bij de neuroloog, een stenose kan voor een zenuwbeknelling zorgen.
Heb er ervaring mee😅
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies