- Ralph van Ochten25 januari 2019 om 13:52
Beste lezer,
Zef ben ik fanatiek sporter (wielrennen, hardlopen) en heb sinds 1,5 jaar lichamelijke klachten bij rust en ook inspanning. Het is begonnen met een erom krakend borstbeen en pijnscheuten/steken links ter hoogte van de borst/ribben. Na een aantal bezoeken aan de dokter bleek dit het syndroom van Tietze te kunnen zijn. Diagnose kan niet echt gesteld worden. Hartfilmpjes voor de zekerheid zijn ook gemaakt, maar niks bijzonders verder. Later door die klachten is er ook paniek en angst bij komen kijken. Met name doordat de klachten niet verdwenen maak je je zorgen. Daarvoor ben ik bij een psycholoog geweest wat aardig heeft geholpen. Echter op de dag van vandaag heb ik nog steeds wekelijks te maken met die pijnscheuten (ook soms op twee plaatsen tegelijkertijd, raar), steken en krakend borstbeen. Daarnaast ben ik vaak opgejaagd, rusteloos, pieker ik regelmatig en heb ook het gevoel dat er van alles in mijn borst gebeurd (fladderend gevoel). Ik kan dan niet stil zitten en heb de drang tot bewegen, met een arm of been bijvoorbeeld. Bij inspanning, op de fiets dus, heb ik ook het gevoel dat ik de klachten erg versterk. Een signaal hiervan is bijvoorbeeld dat mijn ademhaling lijkt over te slaan, stokt en mijn gemiddelde hartslag 10/12 slagen hoger ligt. Nu is de trainingsintensiteit daardoor ook afgenomen, erg zonde. Ik vermijd het nog niet direct maar zit er volgens mij wel tegenaan. Ik loop overigens ook nog bij een manueel therapeut voor het losmaken/manipuleren van de rug.
Ik had inmiddels verwacht dat de klachten na 1,5 jaar zouden afnemen. Ook meer met het advies van verzet je zinnen, doe wat je leuk vindt, zoek ontspanning etc. Zelf heb ik een werkend gezin met twee jonge kinderen dus thuis is het vaak druk en hectisch. Maar goed, dat hoort er nou eenmaal bij.
Wellicht dat iemand zich herkent en ander advies heeft. Ik heb al aardig wat ondernomen.
Groeten,
Ralph