- Els2 oktober 2017 om 09:05
Hallo,
Al lang last van zere plekken in mijn benen, felle steken op verschillende plekken die ook weer weg trekken na een minuut of 10. Naar de huisarts geweest maar daar werd gezegd dat mijn klachten aspecifiek waren en te wijten aan (mentale) overbelasting.Nu heb ik sinds een paar dagen zo’n felle pijnscheuten,die kan qua cijfer zeker een 7-8 kan geven. Ze trekken ook niet meer weg, of nauwelijks. Op deze plekken voelt de huid doof. Ik voel het ook in mijn arm, zij en borst. Ik heb echt geen idee wat dit kan zijn, en wil ook niet weer met niks worden weggestuurd bij de huisarts.
Ik ben 25 jaar, normaal gewicht en beweging. Aan de huid of er onder is niks te zien.
Wie kan mij hier meer over vertellen?
Bedankt!8 reactiesReagerenJohn (moderator)
2 oktober 2017 om 09:57Heb je veel stress of spanningen?
Doe eens de testen op:
https://www.dokter.nl/zelftesten/hyperventilatietest/
https://www.dokter.nl/zelftesten/angststoornistest/
ReagerenEls2 oktober 2017 om 17:32Bedankt voor je reactie.
Mijn mentale toestand is niet optimaal omdat ik in een (flinke) rouwfase zit. Echter komen er steeds meer plekken bij in mijn benen. In korte tijd. Pijnlijke steken die na een paar uur weer verdwijnen maar het dove gevoel in mijn huid blijft, ik heb inmiddels al 3 dove plekken op mijn benen van zo’n 5-10 cm doorsnee.
ReagerenJohn (moderator)
2 oktober 2017 om 18:52Het kunnen toch echt stress/spanningsgerelateerde klachten zijn. Had je de testen al eens gedaan?
ReagerenCatootje8 oktober 2017 om 03:35Kan misschien te maken hebben met tekorten aan bepaalde stoffen. Stoffen als (onder andere) magnesium, zink, vitamine A tm E en omega 3. Een verdoofd gevoel kan soms samenhangen met een tekort aan vitamine B12. Dit soort stoffen kan ook je stressbestendigheid verbeteren en ontspannend werken. Bloedonderzoek zegt trouwens niet al teveel over tekorten in je lichaam. Misschien is ook de doorbloeding niet optimaal. Je hormoonhuishouding kan verstoord zijn. De basis is uiteraard evenwichtige voeding. Mocht je weinig vlees eten realiseer je dan dat je eerder tekorten krijgt aan stoffen als carnitine en taurine. En zorgen voor lichaamsbeweging en de juiste ademhaling.
ReagerenEls12 november 2017 om 09:05Bedankt voor jullie reacties.
Het ebt vaak weg en kan met tijden weer terug komen. Ik heb een bloedonderzoek gehad maar daar kwam niks uit. Het blijft vreemd voelen maar ergens klinkt het wel logisch dat het een mentaal iets is.
Het voelt alleen zo onbetrouwbaar. Het is wel minder geworden sinds ik het sporten weer echt heb opgepakt.
ReagerenEls12 november 2017 om 09:06Ik heb de testen trouwens gedaan en scoorde inderdaad aan de hoge kant.
ReagerenJohn (moderator)
12 november 2017 om 11:08Als de testen aan de hoge kant waren, verklaart dat dus wel je klachten. Ik zou je willen aanraden om dit toch met de huisarts te bespreken en een verwijzing te vragen voor een psycholoog.
ReagerenCatootje12 november 2017 om 21:23In het bloed kan je niet al teveel zien. Dat wil nog niet zeggen dat het allemaal psychisch is. Zo kan je een magnesiumtekort niet aantonen op bloedniveau. Op zogenaamd alternatief gebied zijn er wel andere testmethoden. Ben zelf bij een alternatief therapeut, die voor me test wat mijn lichaam nodig heeft aan voedingssupplementen. Eventueel pilgebruik kan ook klachten geven. Ook electrosmog kan zorgen voor eens stressreactie in je lichaam, wat klachten kan geven. Daarom ook beter om metaalvrij te slapen.
Reageren