Home / Overige onderwerpen / bloedtest
Ik heb een bloedtest gedaan. In principe was alles goed, alleen bij testosteron zei de dokter dat ik gemiddeld ben alleen een beetje aan de lagere kant. Het gehalte is namelijk 14.1, en ik heb zelf wat onderzoek gedaan en de gemiddelden liggen tussen de 12 en 28. Ik vind dat van mezelf dus best laag en ik maak me er een beetje druk om. Bovendien is de test in de ochtend gedaan.
Heb je er klachten van?
Het is niet meteen iets om je zorgen over te maken....
Misschien, maar dat is voor mij moeilijk te zeggen. Maar met mijn redelijke kennis van biologie, kan ik 3 dingen bedenken die de oorzaak zijn van die 14,1.
1 Dit is de waarde die mijn lichaam hoort te produceren, dit is dan de waarde waar het behoefte aan heeft
2 De waardes kunnen heel erg wisselen dus misschien was het toen iets lager
3 De hoeveelheid testosteron is lager dan mijn lichaam hoort te produceren
Ik wil mijn dokter ook nog vragen om te kijken hoeveel testosteron mijn lichaam nodig heeft/hoort te produceren, zodat ik 3 kan uitsluiten. Voor zover ik weet moet dat voor een dokter mogelijk zijn om zoiets te bepalen, d.m.v vrij testosteron of iets dergelijks. Klopt dat?
[quote]3 De hoeveelheid testosteron is lager dan mijn lichaam hoort te produceren[/quote] In dat geval zou je er klachten van moeten hebben.....Als dat niet aan de orde is, is er geen reden om een dergelijk onderzoek te doen. Zolang je gemeten waarde niet onder de normwaarde komt, is er in feite niets aan de hand.
Ik heb ook zo'n een probleem gehad alleen lag mijn testosteron nog lager (overigens is 14.1 volgens mijn mooi gemiddeld), bij een volgende prik hadden ze mijn LH-waarde gemeten, en niet het vrij testosteron, waar ik nu pas over hoor. Maar welke is dan eigenlijk betrouwbaarder?
[quote]Ik heb ook zo'n een probleem gehad alleen lag mijn testosteron nog lager (overigens is 14.1 volgens mijn mooi gemiddeld),[/quote] Volgens mij schreef je zelf dat jouw gemeten testosteron 14,1 was.......dat was volgens jou te laag en nu schrijf je dat je een goed gemiddelde vindt..beetje verwarrend.
Als je testosteron binnen de normwaarden ligt, is er geen reden om het vrije testosteron te controleren. Het LH wordt gemeten om te kijken of er afwijkingen zijn in de hormoonproductie. Het een is niet betrouwbaarder dan het andere.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!