Zoeken Vraag het forum

Rillingen en moeite met kou

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Etraud

Beste lezer,
    Ik ben hier terecht gekomen omdat ik eigenlijk niet meer weet waar ik het zoeken moet..

Ik ben een man van 34 jaar oud, met een gemiddeld-gezonde leefstijl en met dagelijks ruim voldoende beweging.
    Al sinds mijn puberteit heb ik tijdens de winter / koude dagen enorme last van ‘kou aanvallen’, constante rillingen en soms verstijving van het bovenlichaam door grote verschil in temperatuur (van binnen naar buiten gaan bijv.).
    Dit komt vooral voor in de wintermaanden / koud weer. In de zomer heb ik hier geen tot weinig last van.

Als het buiten koud is en ik de deur uit ga, zijn de eerste tien á 15 minuten het ergst. Mijn lichaam verstijft, begint te rillen/beven en dat houdt enige tijd aan. Met autorijden is het soms zelf zo, dat mijn voet van de koppeling afglijdt doordat ik zo erg aan het beven ben. Zo een ‘kou aanval’ trekt heel langzaam weg, maar van binnen blijf ik ijskoud. Zelfs met beweging of een verwarming in de auto warmt mij niet meer volledig op. Vanzelfsprekend kleed ik mij goed aan en met echte kou ook een muts en handschoenen.
    Het treedt soms ook op na het eten van gekoelde voeding, zoals uit de koelkast (kwark, watermeloen o.i.d.).

Omdat ik hier zoveel hinder aan ondervind, ben ik in al deze jaren al meerdere keren naar de huisarts geweest. Zo is er vrijwel elke keer bloed afgenomen, getest op schildklier, suikerziekte en nog meer aandoeningen, maar telkens zonder resultaat.
    Ook is mijn ademhaling een keer in het ziekenhuis onder de loep genomen, maar ook zonder resultaat. Verder heb ik geen allergieën of andere (bekende) gezondheidsproblemen. Ik rook geregeld een sigaretje, gebruik zelden alcohol en nooit drugs gebruikt.

De klachten zijn soms lastig te beschrijven. De ene dag is het minder heftig dan de andere dag, net als dat het de ene winter weer minder heftig is dan de andere. Wel blijft het een aanhoudend probleem.
    Mijn huisarts verklaart mij verder gezond en kan in al die jaren geen ander probleem vinden, maar een ieder in mijn omgeving weet dat dit niet gezond is.

Ik ben vooral erg benieuwd of er in een bepaalde richting kan worden gezocht. Hopelijk heeft iemand een idee of herkent de klachten.

Alvast vriendelijk bedankt.

Met vriendelijke groet,
    Etraud

1 reactie
    Reageren
    Peter (huisarts)

Je lichaam reageert dus heftig op koude.
    Er bestaan heftige (tot zelfs ook allergische) reacties op prikkels als kou, warmte, zonlicht en druk op de huid.
    Dat kan een histamine reactie geven. Soms kan dan ook leiden tot netelroos plekken (urticaria).
    Histamine in je lijf geeft vervelende reacties.

je zou eens kunnen proberen in de koude tijd een anti-histaminicum dagelijks in te nemen (net zoals mensen met hooikoorts een anti allergie tabletje nemen in de hooikoorts tijd). Vrij verkrijgbaar bij drogist/ apotheek.

Reageren
Reageer op: Rillingen en moeite met kou
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.